گریزی بر مسئله "عفاف و حجاب" ارزنده‌ترین نمود فرهنگی؛

تلخیِ "کشف حجابی" که در ذائقه امام(ره) ماند/رهبر معظم انقلاب: "حجاب"سنگین شدن کفه‌ آبرو و احترام زن است

طليعه اين نوشتار را به بيانات مستدل؛ جامع الاطراف و كاربردی "بنیانگذار کبیر انقلاب" و "مقام معظم رهبری"در تبيين مقام و منزلت بانوان مسلمان و لزوم حفظ عفاف و پاکدامنی اختصاص داده‌ایم؛ خواندن این گزارش خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، برنامه‌ريزی و اجرای سياست‌های مناسب برای حوزه‌های گوناگون سياسی و اجتماعی در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران تنها با لحاظ كردن اهداف و آرمان‌های واقعی نهفته در ارزش‌های والای انقلاب اسلامی ممكن خواهد بود.

ارزش‌های بی‌بديلی كه از يك سو در كلام و عمل "رهبر كبير انقلاب" و از طرف ديگر در انديشه‌های "مقام معظم رهبری" به صورت كلی منسجم و يك پارچه وجود دارند؛ در واقع سياست‌گذاری در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران تنها با در نظر گرفتن اصول اساسی حاكم بر اين دو منبع عظيم و گرانقدر است كه می‌تواند مفيد واقع شود و مردم و نظام مقدس اسلامی را هر روز در مسير‌های جديد ترقی و منازل استوار توسعه پايدار به پيش راند.

پر واضح است كه انديشه "مقام معظم رهبری" بعنوان يك كل منسجم و واحد در افق‌های بلندمدت خود نقاط روشنی را دنبال می‌كند؛ خطابه‌ها و تذكراتی كه ايشان هر بار متناسب با شرايط و مقتضيات سياسی- اجتماعی برای هدايت دولتمردان نظام در راستای اجرای وظايف قانونی‌شان در دوره‌های متفاوت زمانی ايراد كرده‌اند، هركدام بخش‌های متنوع اين كل منسجم را نشان می‌دهند.



يكی از مهمتر‌ين بخش‌های انديشه "مقام معظم رهبری" وجوه فرهنگی اين كل منسجم و واحد است

از نگاه "رهبر معظم انقلاب" فرهنگ امری تزیینی و عادی نیست؛ ایشان در سخنرانی امسال خود در حرم مطهر امام رضا علیه السلام ضمن بر شمردن اهمیت فرهنگ فرمودند: "عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است؛ فرهنگ مثل هوایی است که چه بخواهیم چه نخواهیم باید تنفس کنیم، بنابراین اگر تمیز باشد یا آلوده، اثر متفاوتی را برجامعه و کشور خواهد داشت.

ایشان با استناد به تأثیر بی‌بدیل فرهنگ در نگاه مردم به مسائلی نظیر تولید داخلی، قانونگرایی و خانواده افزودند: همه رفتارهای روزمره، عادات و «نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» مردم از فرهنگ آنها الهام می‌گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسائل و عرصه‌های دیگر سایه می‌اندازد و مهم‌تر است.

توجه "مقام معظم رهبری" به فرهنگ در ارتباط مستقيم با ارزش‌ها و آرمان‌های اصلی پديد آورنده انقلاب اسلامی است. ارزش‌هايی برآمده از فرهنگ ايرانی- اسلامی جامعه ايرانی كه در نهايت به دنبال آفرينش زندگی سربلند ملی متناسب با خواست‌های دينی مردم مسلمان ايران است.

رهبر انقلاب تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق‌العاده این موضوع دانستند و تاکید کردند: مسئولان فرهنگی، باید با حساسیت و هوشیاری مراقب رخنه‌های بسیار خطرناک فرهنگی باشند و به وظایف ایجابی و دفاعی خود در این زمینه عمل کنند.

از چند سال گذشته "حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای" درباره مقوله فرهنگ و سیاستگذاری و جهت‌گیری‌ها در آن بسیار حساس و پیگیر بوده‌اند؛ در یکی از دیدارهای "رهبر معظم انقلاب" با دولت گذشته، ایشان خواستار رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ و هنر شده بودند و فرمودند: "از بخش فرهنگ، رفع مظلومیت کنید، بخش فرهنگ انصافاً بخش مظلومى است. واقعاً مسأله فرهنگ را دست‏‌ِکم نگیرید". این دغدغه‌های رهبری همچنان وجود دارد و ایشان به مقوله فرهنگ به عنوان یک حوزه دارای اولویت جدی می‌نگرند.(متن کامل بیانات اینجا)

 "رهبر معظم انقلاب اسلامی" بار دیگر نگرانی‌های خود را درباره حوزه فرهنگ در دیدار گذشته خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری اعلام داشتند؛ "معظم‌له" خطاب به این اعضا فرمودند: "یک مسئله هم مسئله‌ فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسئله‌ فرهنگ، مسئله‌ مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه‌ی فرهنگ"


بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمیشود کرد، بی‌ملاحظگی نمیشود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ فرهنگی به‌وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ نقدی داد؛ این‌جوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد. (متن کامل بیانات اینجا)


برآنیم تا در این گفتار گریزی به مسئله "عفاف و حجاب" که از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است اشاره کرده و طليعه اين نوشتار را به بيانات مستدل؛ جامع الاطراف و كاربردی "بنیانگذار کبیر انقلاب" و "مقام معظم رهبری"؛ حضرت آيت الله خامنه‌ای در تبيين مقام و منزلت بانوان مسلمان اختصاص دهيم؛ چراکه از هر زاويه نگاه كنيم؛ جامعيَّت اين بيانات نورانی برای زنان و مردان پاكدامن و عفيف راهگشا خواهد بود:



"حجاب" رمز اسم ستار است و با مراتب تكامل عالم ارتباط تنگاتنگی دارد؛ چنين به نظر می‌رسد كه وقتی زن مسلمانی با حجاب خود در حركت است، در مركز عالم حركت می‌كند و به محور عالم متصل است، زيرا او متذكر حقايقی است كه به حق متصلند.

جهان امروز جهان آگاهی و پذيرش حقيقت است؛ برخلاف اين كه سردمداران غربی همه تلاششان را به كار گرفته‌اند، كه ندای حقيقت به گوش مردمان تحت سلطه‌شان نرسد، ولی دنيا هر روز نسبت به حقايق بيدار و بيدارتر می‌شود.

اهمیت حجاب، نقش و دایره اثر آن درخودسازی و جامعه بخصوص در استحکام کانون گرم خانواده، همواره مورد توجه شریعت مقدس اسلام بوده و اهمیت آن در قرآن نیز آمده است؛ پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشه‌ها و نظام ارزش درونی او بوده تا جایی که پوشش و لباس هر بشری، پرچم کشور وجود اوست؛ پرچمی که وی بر خانه وجودش نصب کرده و با آن اعلام می‌دارد که از کدام فرهنگ متاثر است.

در پرده حجاب است که عفت و وقار زنان روزبه روز بر مقام و منزلت آنان می افزاید؛ زن در سایه حجاب به موازات رسیدن به درجات بالایی از کمال و عظمت و سعادت، شخصیت خویش را حفظ می‌کند تا جایی که حجاب در زمره یک ارزش واقعی پرچمدار عفت وشخصیت زنان خواهد بود و بی‌حجابی مهر بطلانی است بر همه ارزش‌های نهفته در وجود زنان و به عنوان یک ضد ارزش وسیله‌ای در دست انسان‌های فاسد امروز که زنان را به ورطه نابودی بکشاند.



"حجاب و عفاف" در بیانات "رهبر معظم انقلاب"

"خوشبختانه زنان جامعه‌ ما حقاً و انصافاً نه فقط در انقلاب ما، بلکه از گذشته هم همین جور بوده است؛ زنان متدین ما در میدان‌های گوناگون و در همه‌ قضایا جزو پیشروان بودند؛ قبل از شروع مبارزات تند مشروطیت، زن‌ها در میدان بودند، در یک برهه‌ای، مبارزات مشروطیت آرام بود؛ بعد شدت پیدا کرد، که همه وارد شدند. آن وقتی که هنوز همه وارد نشده بودند و در واقع فقط یک عده‌ای از علما و خواص دنبال این قضایا بودند، زن‌ها بلند شدند، یک اجتماعی تشکیل دادند، آمدند اینجا سر راه حاکم و زمامدار وقت را گرفتند، او از دست اینها فرار کرد، رفت در کاخش مخفی شد! رفتند آن طرف، فراش‌باشی‌های دستگاه حکومت، اینها را کتک زدند.

 حالا یک عده‌ای خیال می‌کنند زن تا وقتی که بی‌حجاب نباشد، بی‌اخلاق نباشد، نمی‌تواند در میدان‌های گوناگونِ اجتماعی و سیاسی وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضی از نقاط کشور، زن‌ها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند، در خیابان‌ها حرکت راه انداختند و مقابله کردند؛ که ما اطلاع قطعی داریم.

 آن زمان با چادر و چاقچور وارد میدان شده بودند. اکثر قریب به همه‌ شماها چاقچور را ندیده‌اید. چادر و چاقچور و روبند، نوع بسته‌ حجاب اسلامی - ایرانی بود. با آن حالت، این‌ها وارد این میدان شدند. حالا یک عده‌ای خیال میکنند زن تا وقتی که بی‌حجاب نباشد، بی‌اخلاق نباشد، نمی‌تواند در میدان‌های گوناگونِ اجتماعی و سیاسی وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضی از نقاط کشور، زن‌ها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند، در خیابان‌ها حرکت راه انداختند و مقابله کردند؛ که ما اطلاع قطعی داریم؛ در دوران انقلاب همین جور، در مبارزات گوناگون بعد از پیروزی انقلاب همین جور، در جنگ تحمیلی همین جور.

هم برای حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندی را خانم‌ها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائی و جلوه‌فروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتّی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالی که ملاحظه‌ عفاف، ملاحظه‌حدود شرعی در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختی‌ای داشته باشد، سختیِ کوتاهی است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگاری است. خود خانم‌ها خیلی باید مراقبت کنند مسئله‌ حجاب را، مسئله‌ عفاف را؛ وظیفه‌ آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.

 حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ مادیگرایان، مایه‌ اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک می‌کند، خودش را سبک می‌کند، خودش را کم‌ارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه‌ آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله‌ حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است.(متن کامل بیانات اینجا)

"حجاب و عفاف" در بیانات امام خمینی(ره)

مصاحبه امام خمینی(ره) با کرک‌کروفت درباره اسلام (صحیفه امام ج۵ ص۲۹۴)

تبلیغات سوء شاه و کسانی که با پول شاه خریده شده‌اند، چنان موضوع آزادی زن را برای مردم مشتبه کرده‌اند که خیال می‌کنند فقط اسلام آمده است که زن را خانه نشین کند؛ چرابا درس خواندن زن مخالف باشیم؟ چرا با کار کردن زن مخالف باشیم؟ چرا زن نتواندکارهای دولتی انجام دهد؟ چرا با مسافرت کردن زن مخالفت کنیم؟ زن، چون مرد درتمام این‌ها آزاد است؛ زن هرگز با مرد فرقی ندارد. آری در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد، بلکه زن می‌تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند؛ ما نمی‌توانیم و اسلام نمی‌خواهد که زن به عنوان یک شیء و یک عروسک در دست ما باشد؛ اسلام می‌خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانی جدی و کارآمد بسازد؛ ما هرگز اجازه نمی‌دهیم تا زنان فقط شیئی برای مردان و آلت هوسرانی باشند. (متن کامل بیانات اینجا)
 
مصاحبه امام(ره) با خبرنگار فرانسوی درباره حوادث و اوضاع آینده ایران (ج۵ ص ۵۳۹)

حجاب به معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد؛ و ما آنان را دعوت می‌کنیم که به حجاب اسلامی روآورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‌اند و به اسلام پناهنده شده‌اند.(متن کامل بیانات اینجا)



سخنرانی در جمع اعضای ایرانی کنفرانس نیمه دهه زن در کپنهاک «کشف حجاب»(صحیفه امام ج۱۳ ص۱۹۰)

شاید شما هیچ کدامتان یادتان نباشد که آن وقت چه کردند، کوچک بودید؛ اما من تلخی این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسمشان را بعدا "آزاد زنان و آزاد مردان" «پسر رضاخان گذاشت،»  من تلخی‌اش باز در ذائقه‌ام هست. شما نمی‌دانید چه کردند با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشر‌ها. الزام می‌کردند هم تجار را، هم کسبه جز را، هم روحانیت را، هر جا زورشان می‌رسید به اینکه مجلس بگیرید و زن‌هاتان را بیاورید درمجلس، بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر این‌ها تخلف می‌کردند، کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیز‌ها و حرف‌ها بود. و این‌ها می‌خواستند زن را وسیله قراربدهند از برای اینکه سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی اصلا واردنشود. خانم‌ها وظایف اجتماعی خودشان را و وظایف دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام بدهند، نه مثل سابق که فرض کنید این‌ها یک زنی را هم وارد می‌کردند در مجلس، اما چه زنی بود و چه کار می‌خواست بکند. حالا هم وارد شدند بعضی خانم‌ها در مجلس، این ورود غیر آن ورود است، آن یک ورودی بود، این هم یک ورود. آن‌ها مجالس داشتند، روز زن داشتند؛ روزی که برای کشف حجاب بود.(متن کامل بیانات اینجا)

پیام به مهاجرین جنگ تحمیلی «لزوم صبر و استقامت» (صحیفه امام ج۲۱ ص۳۲۵)

احتمالا قضیه مبارزه با حجاب زنان مسلمان در فضای آموزشی، حرکتی انحرافی برای کمرنگ کردن جلوه عظیم دفاع جهان اسلام از رسول اکرم – صلی الله علیه و آله وسلم – می‌باشد. گر چه خود این واقعه هم از دردهایی است که ملت‌های اسلامی گرفتار آن شده‌اند که چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموکراسی است و فقط ما که گفته‌ایم کسی که به پیغمبر اسلام – صلی الله علیه و آله وسلم – توهین کند و اجماع فقهای مسلمین فتوا به اعدام آن می‌دهند، خلاف آزادی است! راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه ندهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها درس بخوانند یا تدریس کنند، ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تاویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند؟ امروز خداوند ما را مسئول کرده است، نباید غفلت نمود. امروز باجمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال حرکت انقلاب را پا برجا داشت. من باز می‌گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را ازهویت اسلامیتان – به خیال خام خودشان – بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست.(متن کامل بیانات اینجا)


جالب است بدانید، حجاب و عفاف در اسلام حدو مرز نمی‌شناسد، چراکه امروز آوازه آن را در کشورهای غیر اسلامی نیز مشاهده می‌کنیم، زمانی که هنرپیشه هالیوودی علی‌رغم از دست دادن شغل خود به حجاب و اسلام رو می‌آورد و رَپِر معروف فرانسوی با وجود هجمه‌های شدید از سوی شبکه‌های مجازی به خاطر حقیقت نهفته در اسلام حجاب را با هیچ چیز عوض نمی‌کند، متوجه می‌شوید که فرهنگ حجاب و عفاف اسلامي چگونه غرب را احاطه كرده است + فيلم و عكس


عزم ملی را نباید تنها در چند شعار و کلمات زیبا جستجو کرد؛ ملت ایران تاکنون نشان داده است در پی تحقق آرمان‌های انقلاب‌اسلامی همیشه پیرو و مطیع اوامر رهبری بوده است. ایشان با پرهیز از هرگونه شعار‌زدگی مدیریت جهادی را راهکار اصلی تبلور عزم ملی با بهره‌گیری از فرهنگ مردم دانستند؛ نقشه راه ترسیم شده از سوی "معظم‌له" خود مسیر عبور کرده است؛انقلاب اسلامی هم می‌تواند با حرکت جهادگونه و خالصانه جناح فرهنگی مومن عظمت‌های مکنون در هستی را به نمایش بگذارد و همه‌ معادلات را به نفع جبهه‌ توحید تغییر دهد و این امر به فرموده‌ رهبر فرزانه‌ انقلاب شدنی است، حتی اگر همه‌ گزینه‌ها روی میز باشد. 

"مدیریت جهادی" عنصر کلیدی شعار سال 93 هرچند اصطلاحی جدید در ادبیات انقلابی ما نیست اما انصافا مدیریتی است که تنها در مقطع دفاع مقدس بارها با آن مواجه بوده‌ایم‌. مدیریتی که با رهبری امام خمینی(ره) توانست به خوبی در مقطع دفاع مقدس کشور را از پرتگاه جنگ که استکبار جهانی ایران را به سمت آن کشانده بود نجات دهد و کارآیی خود را به خوبی نشان داده است؛ شاید بکار گیری واژه جهاد نشان و اشاره از یک واقعیت مهم باشد که امروز هم نوعی دیگری جنگ بر این انقلاب و کشور و مردم تحمیل شده است که بایستی همچون دفاع مقدس با یک مدیریت جهادی به مقابله و برخورد با آن پرداخت.

گزارش از سعیده حسن‌خانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
برهنگی یک فرهنگ عمدتا غربی در راستای راحت زندگی کردن است اما در کشور ما برهنگی، تعبیر چراغ سبز به تجاوزگرانیست که در محرومیتها و محدودیتهای اجتماعی دچار جنون جنسی شده اند. وقتی برهنگی بعنوان حق فردی شناخته شود، از حمایت قاانون برخوردار و کسی جرات جسارت و تعرض ندارد. اما اکنون ایجاد مزاحمت و تعرض و تهدید زنان توسط عوامل خودسر، شیوه مقابله با بی حجابی است. در صحرای محشر همه برهنه اند اما کسی به دیگری توجه نخواهد کرد. پس مشکل از تفکر اهریمنی و پلید ایرانیهای مانده در توحش و عقبماندگی است نه برهنگی. اگر یک زن در حادثه ای دچار برهنگی شود، دیگر جایی برای ماندن در ان محل ندارد. فردی تعریف میکرد فلان دختر توسط یک مرد از سیل نجات یافت و این داستان را بطور طعنه امیز بارها و همه جا تکرار میکرد!. برخی احکام دین لزوما قابل اجرا نیستند چرا که صرفنظر از احترام به عقاید غیر دینی، اغلب ایات شان نزول دارند که در شرایط فعلی مصداق ندارند.
آخرین اخبار