در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

علاسوند: پنج درصد جمعیت بانوان کشور با غرض‌ورزی عفاف و حجاب را زیر پا می‌گذارند/ فرهمندپور: باید برای پسرانمان در حوزه‌های عفاف اقداماتی انجام دهیم + فیلم و تصاویر

ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه شب گذشته (سی‌ام اردیبهشت‌ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علاسوند استاد دانشگاه و فرهمندپور مشاور امور زنان و وزیر کشور موردبحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ضرورت رعایت عفاف و حجاب در جامعه شب گذشته (سی‌ام اردیبهشت‌ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علاسوند استاد دانشگاه و فرهمندپور مشاور امور زنان و وزیر کشور موردبحث و بررسی قرار گرفت.
 
علاسوند استاد دانشگاه در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه باید حجاب و عفاف را در جامعه مورد تأکید قرار دهیم، گفت: پایه‌های ارزشی از چند بعد برخوردار هستند، به‌گونه‌ای که بخشی از مسئولیت متوجه کسانی است که باید اقدام به آبادسازی در جامعه کنند.
 
وی باقیمانده ارزش‌ها را شامل دو بخش آگاهی‌بخشی و تبدیل آن به عمل دانست و گفت: هر فردی در مقام عمل به عفاف و پاک‌دامنی اعتقاد دارد ولی اختلاف‌نظر در مصداق‌ها است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گاهی اوقات باید آموزش‌ها به‌صورت غیررسمی صورت گیرد، افزود: متأسفانه گاهی اوقات کارهایی که باید برای پایداری ارزش‌ها صورت گیرد از جنس آگاهی‌بخشی نیست.
 
وی با بیان اینکه فرزندان ما از آگاهی‌های زیادی برخوردار هستند، اظهار داشت: فرزندان ما در رابطه با بعضی از ارزش‌های دینی بسیار خوب می‌توانند آن‌ها را در قالب تست امتحانی جواب دهند ولی باید این آگاهی‌ها به عمل دینی و دین‌داری اخلاقی تبدیل شده و در حوزه رفتار، جلوه‌ساز شود.
 
این استاد دانشگاه دامه داد: اگر بنا باشد ارزش‌ها پایدار بماند باید در بخش آگاهی‌بخشی و در حوزه عملیاتی‌کردن ارزش‌ها اقدامات مناسبی صورت گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم باید در انجام عملی ارزش‌های اخلاقی اراده لازم را پیدا کنند، افزود: زمانی که اراده افراد صحیح شود اشخاص دیگر نمی‌توانند تعامل دینی را به‌خوبی انجام دهند.
 
علاسوند با اشاره به اینکه این امر نیازمند همکاری‌های بزرگ بین‌بخشی است، خاطرنشان کرد: این همکاری باید در خانه‌ها و در حوزه‌های مختلف جامعه صورت گیرد.
 
*پنج درصد جمعیت بانوان کشور به‌صورت غرض ورز عفاف و حجاب را زیر پا می‌گذارند
 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ۹۵ درصد افراد جامعه مقید به ارزش‌های اخلاقی و دینی هستند، گفت: پنج درصد باقیمانده به‌صورت غرض‌ورز و سازمان‌یافته مواضع مربوط به عفاف و حجاب را در جامعه زیر پا می‌گذارند.
 
وی افزود: در ۹۵ درصد باقیمانده الزاماً نمی‌توان گفت که همه معتقد به موازین پوششی حجاب هستند.
 
استاد دانشگاه با اشاره به مسئله عفت و پاک‌دامنی در میان زنان ایرانی ادامه داد: همهٔ بانوان از عفت و پاک‌دامنی برخوردار هستند.
 
وی با بیان اینکه آن چیزی که در امر بدپوشی نمایش داده می‌شود بدتر از واقعیت است، اظهار داشت: در درون بانوان مسلمان قلبا اعتقاد بیشتری به عفاف و حجاب وجود دارد اما عوامل را باید به‌درستی شناسایی کرد تا برنامه‌های ایجابی را در سبد حل این مشکل ارائه کنیم.
 
علاسوند گفت: در مشاهدات بالینی زمانی که از افراد پرسیده می‌شود چرا آرایش می‌کنید جواب دادند که این اقدام سبب اعتمادبه‌نفس آن‌ها شده است لذا این افراد با آرایش کردن احساس می‌کند هویتشان تغییر پیدا می‌کند
 
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این رویه به سیستم‌های حاکمیتی تربیتی در خانواده‌ها بازمی‌گردد، بیان کرد: خانواده‌ها با فرزندانشان به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که آن‌ها از اقتدار روحی و روانی کافی برخوردار نمی‌شوند.
 
علاسوند با بیان اینکه فرزندان ما نسبت به گذشته از استعداد و ضریب‌هوشی و موفقیت‌های بیشتری برخوردار هستند، افزود: اگر به‌صورت ارزی به واقعیات نگاه کنیم می‌بینیم که درصد بسیاری از این افراد موفقیت‌های شایانی را کسب کردند.
 
*خانواده‌ها به سمت آرامش و آسایش بیشتر فرزندان سوق پیداکرده‌اند

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیستم‌های تربیتی موجود در خانواده‌ها به سمت ایجاد رفاه هر بیشتر و هر امکانات هر چه عالی‌تر سوق پیداکرده است، گفت: خروجی این نوع تربیت به وجود آمدن فرزندان کم‌کار خواهد بود.

* نیازهای فرهنگی در جامعه تغییر کرده است

وی با بیان اینکه برای ظاهر بدپوشی مسئله روان‌شناختی خاصی وجود دارد، افزود: متأسفانه یک سری از معیارهای فرهنگی در جامعه به‌شدت تغییریافته است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حالت قدسی، پاک‌دامنی پیش از ازدواج افراد کم‌کم مورد خدشه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: خانواده دیگر به مسئلهٔ پاک‌دامنی پیش از ازدواج به عنوان اصل برتر توجه نمی‌کنند.
 
علاسوند با اشاره به تغییر روند رفتار مردم گفت: تغییر رفتار مردم در رفتار دختران و پسران اثرگذار خواهد بود.
 
 وی با اشاره به تغییر معیارهای ارزشی در جامعه ادامه داد: اگر معیارهای ارزشی در جامعه تغییر پیدا کند مردم زندگی خود را به‌گونه‌ای دیگر سامان می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به تغییر گرایش مردم در اظهار داشت: متأسفانه دغدغه بسیاری از مردم به‌خصوص زنان به مسئله زیبایی به‌صورت بیمارگونه شده است.
 
علاسوند با بیان اینکه تمام معیارهای زیباشناختی تغییر پیداکرده است، افزود: متأسفانه این معیارها در رفتارها و خواسته‌های افراد مسلط شده است به‌گونه‌ای که افراد دیگر نمی‌توانند به‌راحتی به گواه قلبی خودشان رجوع کنند.

* جمع‌کردن ماهواره‌ها  حرکت خوبی به‌حساب می‌آید اما کافی نیست
 
وی با اشاره به اینکه دختران امروزه در کش و مکش‌های جدید به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: دختران در این کش و مکش به سر می‌برند که باید زیباتر شوند و از نام‌های زیبایی امروزی تبعیت کنند یا اینکه محجبه باشند و زیبایی‌های خود را بپوشانند و اگر این‌گونه باشد متولیان جامعه باید برنامهٔ دیگری را برای مقابله با این موضوع در نظر بگیرند.
 
 وی با اشاره به اینکه جمع‌کردن ماهواره‌ها گر چه حرکت خوبی به‌حساب می‌آید اما کافی نخواهد بود، تأکید کرد: باید به شناسایی عوامل بپردازیم و ببینیم که چرا افراد میل به بد پوششی دارند.

*باید مرجعیت اخلاقی به خانواده‌ها باز گردد


وی با اشاره به اینکه ملت ذاتاً برای حل و فصل این مشکل اقدام کرد، اظهار داشت: باید مرجعیت اخلاقی به خانواده‌ها باز گردد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به حالت ضعف و کسادی خانواده‌های امروزی افزود: باید ساختارهای متعددی برای بازیابی خانواده‌ها به وجود بیاید.
 
علاسوند با اشاره به ضرورت احیای این ساختار‌ها ادامه داد: انجمن اولیا و مربیان در ساختار آموزش و پرورش یکی از وظایف مهمی که بر عهده دارد ایجاد آگاهی‌های تخصصی در میان خانواده‌ها است لذا باید آگاهی‌های لازم را به خانواده‌ها داد و آموزش و پرورش تنها نهادی است که به صورت مستقیم با خانواده‌ها در ارتباط است.
 
* لزوم تویج عفت‌مداری و غیرت‌مداری در محله‌ها

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از خانواده‌ها از آسیب‌های متعددی که تکنولوژی‌های ارتباطی به همراه دارد آگاه نیستند لذا خانواده‌ها باید به اقتدار خود برگردد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خانواده‌ها فرزندان خود را در کلاس‌های مختلف با اقتداری کامل ثبت‌نام می‌کنند، افزود: متأسفانه این اقتدار در اصول تربیتی خانواده حاکم نیست هر چه تشکیل فدراسیون‌ها و انجمن‌های مردم نهاد در زمینه عفاف و حجاب بیسار مؤثر خواهد بود.
 
وی با اشاره به تشکیل نهضت سوادآموزی در محله‌ها  افزود: باید مسئله‌ی عفت‌مداری و غیرت‌مداری محله‌ها هم رواج پیدا کند.

* باید نهادهای محله ای احیا شود

علاسوند افزود: باید انسجام محلی بر مبنای غیرت و حمایت از عصمت در محله‌ها شکل بگیرد لذا نهاد‌های محله‌ای باید احیا شود و مطالبه مربوط به عفاف و حجاب از پایین به بالا اعمال شود.
 
وی با بیان اینکه این تمر مطالبه حاکمیت نیست بلکه مطالبه مردم است، ادامه داد: مردم خواستار جامعه‌ای امن هستند به گونه‌ای که آن‌ها با بدحجابی و بی‌غیرتی برخورد می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش مسئولیت دینی را بر عهده گرفته است، گفت: به دلیل عدم تفکیک بین مسئله تعلیم و تربیت در روش‌ها موفق عمل نکردیم.
 
علاسوند با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در شش ساله اول باید با محوریت عفت و حجاب در مدارس کار کند، اظهار داشت: در شش ساله دوم باید در مسئله‌ی عفاف و حجاب و مسائل مربوط به غیرت و هنجارهای عفت مردان تاکید شود.

* باید به تحولات فرهنگی دست یابیم


علاسوند با اشاره به اینکه معلمان مدارس باید بدانند که شاگرد مثلاً چهارم دبستان در آخر سال چه خروجی خواهد داشت، افزود: باید به تحولات فرهنگی برسیم زیرا تحولات فرهنگی در بسیاری از مسائل ازجمله ازدواج  تأثیر گذار است.
 
وی با بیان اینکه باید کارهای بزرگی به وسعت سلطه فرهنگی در رابطه با ارزش‌ها صورت گیرد، گفت: هر شخصی باید خودش نماد ارزش باشد.

*لزوم اصلاح وضعیت پوشش کارمندان دولت

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همان‌طور عفاف و حجاب مسئله‌ای بسیار بزرگ است پاک‌دامنی هم نیز حائز اهمیت است، اظهار داشت: باید کل بدنه‌ی حاکمیت مردم را به ارزش‌ها دعوت کند.

علاسوند با بیان اینکه حاکمیت باید سهم خود را در این عرصه به خوبی انجام دهد، افزود: اصلاح وضعیت پوشش کارمندان دولت یکی از مواردی است که باید حاکمیت  آن را انجام دهد.
 
وی گفت: در کشور مالزی حجاب را به نماد زن مالزیایی تبدیل کرده است به طوری که اجرای مواردی مربوط به پوشش در این کشور از سوی دانشگاه‌ها صورت گرفته است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نیروی شاغل به کار در دولت باید از هنجارهای پوششی تبعیت کند، گفت: باید شمای کلی جامعه تغییر پیدا کند و تا زمانی که بحث پوشش و حجاب در سطح دفاعی و دستگاهی دنبال می‌شود هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد.
 
وی با بیان اینکه بحث پوشش حجاب مربوط به مردم است و باید در سطح جامعه حل شود، گفت: پوشش و حجاب باید به یک امر تربیتی و رفتاری مردم تبدیل شود تا زمانی که این اتفاق در سطح دستگاه‌ها صورت نگیرد، هر چقدر دستگاه‌ها را تغییر داده و یا عریض کنیم  کاری انجام نمی‌شود.
 
علاسوند با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته همایش‌های متعددی مربوط به عفاف و حجاب در کشور برگزار شده است، ادامه داد: متأسفانه هم در این حوزه هم کارها به خوبی پیش نرفته است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ فرهمندپور مشاور امور زنان وزیر کشور در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون نشست شورای اسلامی کشور در خصوص عفاف و حجاب گفت: روز دوشنبه (29‌ اردیبهشت‌ماه) نشست شورای اسلامی کشور برگزار شد، بدلیل اهمیت بسیار بالا، این شورا با حضور نمایندگان عالی بخش‌های مختلف تشکیل شد.
 
وی با اشاره به اینکه چندین وزیر، معاون وزیر و مسئولان عالی‌رتبه دستگاه‌ها مختلف در این شورا حضور داشتند، ادامه داد: این شورا به لحاظ اعتبار مصوبات از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است زیرا مصوبات این شورا در هواشی مصوبات هیئت وزیران تلقی می‌شود.

مشاور امور زنان و وزیر کشور با اشاره به اینکه نشست شورای اسلامی کشور به موضوع عفاف و حجاب اختصاص داشت، خاطر نشان کرد: موضوع جلسه پس از بحث و تبادل نظر دبیر خانه شورای اسلامی کشور به تقسیم کار ملی اختصاص پیدا کرده است.
 
فرهمندپور موضوع عفاف و حجاب و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی را نیازمند عزم‌ملی فرابخشی دانست و عنوان کرد: همه نظام و حاکمیت مردم باید دراین کار دخیل شوند.

* تقسیم کار ملی باید در میان بیست و چهار دستگاه پیرامون موضوع حجاب انجام شود
 
وی با اشاره به اینکه پرداختن به این کار نیازمند عزم‌ملی و همکاری بین‌بخشی و فرا‌بخشی است، ادامه داد: در سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی که جزء نهادهای بسیار مهم و معتبر در کشور است مصوبه ای با عنوان راهکارهای اجرای گسترش سنت عفاف و حجاب را ارئه داد که در این مصوبه بیست و چهار دستگاه از سوی شورای عالی فرهنگی مورد  توجه قرار گرفت لذا باید تقسیم کار ملی میان آن‌ها در حوزه عفاف و حجاب انجام شود.
  
فرهمندپور با بیان اینکه در این تقسیم کار ملی ضمانت‌های اجرایی لازم پیش‌بینی نشده بود، گفت: متاسفانه بحث رصد و پایش و ارزیابی عملکرد 24 دستگاه در خصوص مأموریت‌ها در طول ده سال گذشته انجام نشده است.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه تقسیم کار میان 24 دستگاه مختلف در دبیر خانه شورای اسلامی کشور مورد بازنگری قرار گرفت، ادامه داد: باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی انجام شده و دستگاه‌های مختلف وارد عرصه اجرا شوند.
 
فرهمندپور با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌سازی‌های محیطی و متغیرهای مؤثر بر آن، خاطر نشان کرد: رصد و پایش در این مراحل باید بصورت مستمر صورت گیرد.
 
 مشاور امور زنان وزیر کشور پایش می‌تواند مبتنی بر هدف، نتیجه و پیامد باشد، افزود: متاسفانه در دبیرخانه شورای اسلامی کشور رصد، پایش و ارزیابی عملکردها صورت نگرفته است به گونه ای که این امر در دستور کار قرار داده‌ایم و در جلسه مذکور تقسیم کار ملی مورد تاکید فراوان قرار گرفت.
 
فرهمند پور با اشاره به اینکه نگاه سیستمی یعنی نگاه همه‌جانبه و کل‌نگر در یک رویکرد، افزود: هر یک از بخش‌ها باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند زیرا عدم انجام درست وظیفه در هر یک از بخش‌های سیستم منجر به ایجاد اختلال در کل  آن خواهد شد و از گذشته تا به حال متاسفانه برخی از نهادهای دولتی رسمی و غیر رسمی هستند به وظیفه خود عمل نکردند.
 
 وی با اشاره به اینکه خانواده به وظیفه خود به درستی عمل نکرده است، ادامه داد: سرریز ناکار آمدی‌های خانواده در انجام مأموریت‌هایش به نظام آموزش و پرورش برمی‌گردد و نظام آموزش و پرورش در نهایت ماموریت‌هایش را انجام نداده است و این امر سبب سرریز شدن وظایف نظام آموزش عالی شده است.
 
وی هم‌چنین اظهار داشت: شورای اجتماعی کشور برای ایجاد هم‌گرایی جمعی ظرفیت خوبی دارد.

* لزوم برخورد سلبی و مقابله‌ای با شبکه‌های ابتذال در جامعه

مشاور امور زنان وزیر کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای مقابله با شبکه‌های ابتذال در جامعه دارید، گفت: باید با شبکه‌های ابتذال و کسانی که به شکل سازمان یافته اقدام به اشاعه منکرات در جامعه می‌کند برخورد سلبی و مقابله‌ای انجام شود.
 
 فرهمند‌پور با اشاره به اینکه باید برخورد‌هایمان در سطوح و لایه‌های مختلف ساماندهی کنیم ادامه داد:باید در برخی از مواقع برخورد‌های مقابله‌ای و در برخی از موارد دیگر برخورد‌های سلبی صورت گیرد.
 
وی با بیان اینکه در برخی از موارد دیگر به سمت پیشگیری پیش برویم، اظهار داشت: باید وظایف دستگاه‌های ذیربط در سطوح مختلف به خوبی مشخص شود .
 
*بیش از 95 درصد مردم به ضرورت عفاف در جامعه اعتقاد دارند

 فرهمند پور با اشاره به پایش‌های مکرر و بسیار جدی که توسط مراکز بسیار معتبر و مهم در حوزه‌های مهم صورت گرفته است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 95 درصد مردم به بحث حجاب و ضرورت عفاب در جامعه انتقاد دارند اما 5% جامعه دچار بدحجابی شدید هستند.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با بیان اینکه عملی شدن اعتقادات و بروز آن در عمل مقدمات خود را می‌طلبد، خاطر نشان کرد: پایش‌های انجام شده نشان می‌دهد چیزی حدود پنج درصد از جامعه هدف یعنی زنان و دخترانی که در سن رعایت بحث حجاب و پوشش اسلامی هستند به صورت جدی  به بد حجابی شدید دچار شده‌اند.
 
* یک میلیون و چهارصد هزار نفر بی‌حجابی شدید دچارند

فرهمند‌پور با بیان اینکه بیست و شش میلیون زن و دختر در سن رعایت پوشش اسلامی قرار دارند، اظهار داشت: این پنج درصد چیزی در حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه پنج درصد نسبت به کل جمعیت ضریب پایینی به حساب می‌آید، ادامه داد: این افراد به دلیل اینکه بیشتر در انظار عمومی قرار دارند بیشتر دیده می‌شوند.
 
فرهمند‌پور با اشاره به اینکه این امر غیرت عمومی و احساس امنیت عمومی جامعه را دچار آزردگی کرده است، گفت: باید با این پنج درصد به طور جدی مقابله کرد.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه باید از سوی قوه مجریه و به طور خاص نیروی‌انتظامی برخوردهای جدی با گروه‌های سازمان‌یافته و شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد، ادامه داد: نباید در این قضیه کوتاهی کرد.
 
وی با اشاره به سطوح چهارگانه ای که برای مقابله با این موضوع وجود دارد، اظهار داشت: برخورد مقابله ای آخرین سطح از برخورد است.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه باید دستگاه‌های امر بحث کنترل، مدیریت، پیشگیری و پیش‌بینی موضوع را به  طور جدی دنبال کنند، اظهار داشت: مردم و به ویژه خانواده‌ها باید نسبت به این قضیه ورود پیدا کنند.
 
 وی با اشاره به ضرورت گسترش عفاف و حجاب در جامعه گفت: اگر قرار باشد گسترش عفاف و حجاب صرفاً دغدغه مسئولین باشد نمی‌توان کار را به خوبی و به طور کامل به جلو پیش برد.
 
* فعالیت‌های مجدد گشت ارشاد

مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه عفاف و حجاب باید دغدغه مردم نیز باشد، افزود: دغدغه مردم به این معنا نیست که مردم فقط بگویند که می‌خواهند بلکه دغدغه مردم یعنی مردم هر کدام نقش خود را در خصوص توسعه  عفاف و حجاب به خوبی پیش برده و نقش خود را در خصوص رفع مسائلی که با اخلاق عمومی و عفت عمومی در تعارض است به خوبی ایفا کنند.
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه فعالیت‌های مجدد گشت ارشاد به چه صورت خواهد بود، افزود: بحث رعایت حجاب به عنوان هنجار اجتماعی باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی با بیان اینکه حجاب باور شخصی است، ادامه داد: این باور باید از خانواده‌ها شروع شود و به نظر تربیتی سرازیر شود.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با تاکید بر اینکه رعایت پوشش به عنوان یک هنجار اجتماعی امری فرهنگی است، گفت: زیرساخت‌های این امر از خانواده شروع می‌شود و سپس در نظام آموزش و پرورش عملیاتی می‌شود.
 
فرهمند پور با اشاره به اینکه خانواده اصلی‌ترین نهادی است که وظیفه‌ی جامعه پذیر کردن آحاد را بر عهده دارد، افزود: نباید تصور کرد که حجاب رابطه سازمانی است.
 
وی گفت: بد پوششی درجامعه از جنس  رفتارهای چهارشنبه‌سوری است و دولت و نیروی‌انتظامی چند سالی است که تلاش می‌کند تا گروه‌های جوان کشور اقدام به رفتار‌های خشن در  روزهای پایانی سال نکنند.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید به هنجارها احترام گذاشت، خاطر نشان کرد: متولیان حوزه‌های مختلف از  خانواده گرفته تا جامعه حاکمیت و آموزش و پروش باید در این حوزه‌ها اقدام کنند.

* باید برای پسرانمان هم نیز در حوزه‌های عفاف اقداماتی انجام دهیم

 
 وی با اشاره به ضرورت توجه به مردان در جامعه گفت: مدیریت رابطه نیازمند  مدیریت سه عنصر و متغییر است برای مثال زمانی که می‌خواهیم رابطه بین " ب" را اصلاح کنیم باید هم  "آ و ب" به صورت جداگانه مورد مدیریت  قرار گیرد.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های ما در جهت مدیریت عوامل محیطی کارآمد نبوده است، اظهار داشت: تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی برای اصلاح رفتارها و نگرش پسران و مردان نیز به خوبی عمل نکرده است.

* لزوم حمایت از تشکل‌ای مردمی در حوزه عفاف و حجاب

 
فرهمند‌پور با تاکید بر اینکه باید برای پسرانمان هم نیز در حوزه‌های عفاف اقداماتی انجام دهیم گفت:باید از تشکل‌های مردمی که به حوزه‌های عفاف و حجاب می‌پردازند حمایت کرد.
 
وی با اشاره به اینکه نباید کار را به ناهماهنگی و ناهم سوئی بکشانیم، افزود: تا زمانی که فضای عمومی جامعه و احساس مسئولیت فردی و جمعی، خانوادگی و خویشاوندی رشد پیدا نکند نمی‌توان کار را به جلو پیش برد.

* نگارش مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب مربوط به امر به معروف و نهی از منکر توسط نویسنده مسیحی آمریکایی
 
 فرهمند پور افزود: مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب مربوط به امر به معروف و نهی از منکر توسط نویسنده مسیحی آمریکایی نوشته شده است به گونه ای که این فرد در مقدمه‌ی کتابش توضیح داده که چرا در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اسلامی کتاب نوشته است.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور اظهار داشت: این فرد در کتابش آورده است که  زمانی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کرد روزی خبری را در یکی از روزنامه‌ها مشاهده کرد که در یک ایستگاه مترو که واقع در  کشور اروپایی بود به خانمی در انظار عمومی تعرض می‌شود در حالیکه مردم ایستاده بودند و نگاه می‌کردند.
 
وی ادامه داد: این نویسنده معتقد است که این اتفاق اگر در یک جامعه اسلامی رخ می‌دهد  مسلماً بنا به امر به معروف و نهی  از منکر واکنش نشان می‌دادند.
 
فرهمند پور با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی احساس مسئولیت نسبت به حوادث پیرامونی ادامه داد: ابراز نگرانی تنها در جامعه نباید صورت گیرد بلکه باید ورود، مداخله و ایفای به نقش به صورت اصولی و قانونی و روش‌مند صورت بگیرد.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با اشاره به اینکه به جای فرد باید تشکل‌های مردمی و موسسه‌های مردم نهاد اقدام کنند، افزود: مردم باید احساس مسئولیت کنند و این احساس مسئولیت فقط در مقابله نیست.
 
وی با بیان اینکه در سطوح اساسی‌تر باید تعامل‌، پیشگیری و توسعه آموزش صورت گیرد، گفت: مردم نباید صرفاً اقدام به ورود مقابله‌ای کنند.
 
* گشت ارشاد باید به ارزیابی و پایش بپردازد
/ پیکان اصلی گشت ارشاد به سوی پنج درصد بدحجاب

فرهمندپور با اشاره به برخورد نیروی انتظامی با شبکه‌های ابتذال افزود: نیروی انتظامی فقط به برخوردهای مقابله ای اکتفا نخواهد کرد و این در حالی است که بحث‌های اغنایی هم نیز در اختیار کار خود دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه مجموعه دستگاه‌ها باید به وظایف خود به درستی عمل کنند، گفت: نباید سرریز کار متوجه نیروی انتظامی شود.
 
مشاور امور زنان وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید دائماً به رصد و ارزیابی و بازنگری بپردازیم، افزود: گشت ارشاد باید به ارزیابی و پایش بپردازد.
 
فرهمندپور پیکان اصلی گشت ارشاد را به سوی پنج درصد بدحجاب ذکر شده دانست و عنوان کرد: امیدواریم مجموعه فعالیت‌های هماهنگ، هم‌سو و همه‌جانبه کل سیستم و کل دستگاه‌های مرتبط به بحث‌های مقابله ای به حداقل خود برسد.


برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: مشاوران ، خانواده ، حجاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار