یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی(ره)/ 74

حکم دینی امام(ره) به پسری که پدرش اجازه اقامه نماز در منزل را به وی نداده بود/ اختیار طلاق با مرد است

در تاریخ 62/10/26 نوجوانی سوال کرده بود که پدرش فردی لاابالی و بی دین است و به او گفته که من راضی نیستم که در منزل من، نماز بخوانی! آیا پدر چنین حقی دارد و تکلیف او چیست؟ امام(ره) فرمودند: غلط کرده است، برود نماز بخواند، اشکال ندارد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، عظمت و شخصیت حضرت امام(ره) به سان کوهی بود بسیار بزرگ که قله رفیعش در ورای ابرهای طبیعت سر به آسمان معنویت و عبودیت حق ساییده و با پیوند سرچشمه لایزال هستی،‌ وجودش از زلال معرفت سیراب گردیده بود و از گستره پیرامونش،‌ چشمه سارهای حکمت، جاری شده بود و تشنه کامان آب حیات را سرمست شوق وصال می‌نمود.



عظمت شخصیت امام(ره) و عمق و گستردگی آن حتی برای نزدیک ترین افراد و برجسته ترین شاگردان ایشان قابل دسترسی و شناخت دقیق نبود و کسی را هم یارای چنین ادعایی نیست، با این همه هر کس متناسب با درک و ظرفیت خویش و از بعد ظاهری و اثباتی،‌ قطره ای از دریای حکمت و فرزانگی امام(ره) را چشیده است و با جمع آوری این قطره‌هاست که جویبارهایی از آن دریای فضیلت برای تشنه کامان تاریخ و نسل‌های آینده، جاری می‌شود.
 
"محمد حسین رحیمیان" نویسنده کتاب "یادها و یادداشت‌هایی از زندگی امام خمینی قدس سره" می‌نویسد: این بنده ناچیز بیش از نیمی از عمرم را به سان خاری،‌ در کنار گل بی خار وجودش سر کردم، ولی به دلیل قابلیت، کمتر از طراوت و زیبایی ملکوتیش بهره مند شدم و بی گمان آنچه از او نصیبم شد، قطره ای بود از دریا و در عین حال آنچه از درک احساسم با قلم شکسته در قالب الفاظ ناقص می‌آید باز هم قطره ای است از دریا!

آنچه در زیر می‌آید هرگز نمی‌تواند معرف شخصیت والای حضرت امام(ره) باشد، بلکه فقط گوشه‌ای است از داستان آشنایی "محمد حسن رحیمیان" و خاطراتی چند از آنچه مستقیما شاهد و مرتبط با آن بوده است و البته در چند موردی که نقل صدها خاطره‌ای است که از دیگران شنیده است.

علاقه مندان به خواندن خاطرات می‌توانند هر روز راس ساعت 6 صبح با مراجعه به سایت باشگاه خبرنگاران، ‌چند مورد از این خاطرات را مطالعه کنند و البته روند نقل این خاطرات در رسانه مذکور تا زمان رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

مورد دیگر

سوال: اگر مرد یا زن هر دو نشوز کنند و هیچ یک از مراتب رفع نشوز موثر واقع نشود آیا می‌شود طلاق داد؟

پاسخ: "بسمه تعالی. اختیار طلاق با مرد است و گاهی در بعضی شرایط مجتهد عادل می‌تواند طلاق دهد اگر اجبار زوج به طلاق میسر نباشد."

قابل ذکر است که برنامه مذکور، مربوط به استفتائاتی بود که پاسخ آن‌ها با مهر حضرت امام بود ولی در چند سال اخیر حوزه استفتاء پاسخ‌ها را مستقیم و با مهر دفتر استفتاء برای سوال کنندگان ارسال می‌کردند.
 
نکته دیگر آن که تا قبل از سال 1360 متاسفانه بدون آنکه نسخه‌ای از سوال و جواب‌های شرعی در دفتر تهیه و نگهداری شود برای مردم ارسال و پراکنده می‌شد ولی از آن به بعد با لطف الهی به هر صورتی بود موفق شدم یک دستگاه فتوکپی تهیه کنم و از کلیه نامه‌های استفتاء قبل از ارسال، یک نسخه برای دفتر جمع آوری نمائیم که بخشی از آن به وسیله انتشارات جامعه مدرسین تدوین و چاپ گردید.
 
در این بخش نمونه‌هایی چند از سوالات و پاسخ‌های مربوط به مسائل شرعی و استجازات، که در محضر امام مطرح و به مناسبت‌هایی آنها را یادداشت کرده‌ام ارائه می‌شود:

نماز!

در تاریخ 62/10/26 نوجوانی سوال کرده بود که پدرش فردی لاابالی و بی دین است و به او گفته که من راضی نیستم که در منزل من، نماز بخوانی! آیا پدر چنین حقی دارد و تکلیف او چیست؟ امام(ره) فرمودند: غلط کرده است، برود نماز بخواند، اشکال ندارد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار