سومین گرد همایی مجموعه داران در برج آزادی برگزار شد

اعلام آمادگی برج آزادی برای میزبانی آثار تاریخی

سومین گردهمایی مجموعه‌داران ایران، دیروز با حضور مسئولان مرتبط، در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی با تجلیل از استاد غلامرضا سحاب و رونمایی از نقشه جهان در عصر ناصری برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی برج آزادی، در این مراسم طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محیط طباطبایی رئیس ایکوم، بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، غلامحسین شاه علی، رئیس مجموعه برج آزادی، مهندس ایرج حسابی، رئیس بنیاد و موزه پروفسور حسابی، مهندس صحرا نورد، مدیرکل روابط عمومی سازمان نقشه برداری، دکتر منصورزاده، مدیر موزه سعد آباد، مهندس منوچهر لطفی، رئیس انجمن مجموعه داران ایران و چند نفر دیگر از مسئولان حضور داشتند.

شاه‌علی رئیس مجموعه برج آزادی پس از خیر مقدم به مهمانان، گفت: برای ارائه میراث فرهنگی شرایط مناسبی داریم و مردم تهران بدون تحمل رنج سفر و پرداخت هزینه‌ای ‌می‌توانند آثار میراث فرهنگی را در خود پایتخت ببینند. کاش آثار گنجینه پراکنده ما در استان‌ها به صورت امانی در اختیارمان قرار می‌گرفت تا بتوانیم در موزه‌های فصلی و مقطعی در معرض دید مردم قرار دهیم. شاهد هستیم که آثار مفرغ لرستان به علت نبود فضا در انبار خاک می‌خورد. من از معاونت میراث فرهنگی می‌خواهم اشیاء باستانی را به صورت امانی در اختیار ما قرار دهند. 

وی افزود: مجموعه برج آزادی روزانه پذیرای بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز است و در این راستا امکان فرهنگ‌سازی و آموزش وجود دارد. وی تصریح کرد: شهرداری‌ تهران لطفاً به داد برج آزادی برسد چون این برج در معرض آسیب جدی است و ما باید نسبت به این امر هوشیار باشیم.

در ادامه دکتر طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: شعار امسال روز جهانی موزه، «مجموعه‌داران و برقراری پیوندها» است که با جلسه امروز تناسب دارد. مهم‌ترین رکن نگهداری از میراث ملموس و غیر ملموس مردم هستند. ما در سرزمینی به سر می‌بریم که شواهد نشان می‌دهد میراث آن دوازده‌هزار سال قدمت دارد و با مشارکت مردم به عنوان رکن حفاظت و تلاش مجموعه‌داران که نمایندگان این مردم هستند، می‌توانیم موثر باشیم.

وی گفت: استاد غلامرضا سحاب که از نسل سوم خاندان سحاب هستند، می‌دانند که چه کار ارزشمندی در حفظ، تهیه و چاپ نقشه‌های مختلف به ویژه در موضوع خلیج فارس انجام داده‌اند.

در این مراسم سازمان ایکوم از استاد غلامرضا سحاب به پاس بیش از پنجاه سال ارائه خدمات در تولید، حفظ و نشر نقشه و کارتوگرافی تجلیل به عمل آورد. همچنین لوح تقدیر لوح تقدیر انجمن مجموعه‌داران به منوچهر خواجه نوری به عنوان کهن سال‌ترین مجموعه‌دار تقدیم شد.

غلامرضا سحاب‌ در ادامه مراسم گفت: هر خانه‌ای می‌تواند در گسترة میراث فرهنگی، مجموعه دار باشد یعنی مجموعه‌ای را برای نسل بعدی نگهداری کند. مردم باید قدر این مجموعه‌ها را بدانند و باور کنند که مسئول هستند.

سپس دکتر محیط طباطبایی با اشاره به تبعات اصلاحات ارضی موسوم به انقلاب سفید، گفت: این اصلاحات باعث بی‌ثباتی جامعه شد گویا کسی خانه‌اش، خانه همیشگی‌اش نیست و مسئولیتی در قبال آن و هویتش احساس نمی‌کند و در این بی‌ثباتی، شرایط برای ایجاد موزه به عنوان شاخص ثبات در یک جامعه وجود ندارد. وقتی در جامعه‌ای نگاه محترمی نسبت به موزه، وجود ندارد، موزه فضای مناسب خود را نخواهد داشت.از نظرم «ایکوم» موزه‌ها عالی‌ترین سطح شاخص فرهنگی هر کشور هستند و ملت ایران در طول تاریخ مجموعه دار بزرگ میراث خود بوده است و امروز هم به اندازه ده برابر آثار میراث فرهنگی که در نزد دولت است. آثار فرهنگی در خانه‌های مردم نگهداری می‌شوند.

مجموعه برج آزادی در این مراسم از نادر صنعانی، صاحب موزه سنگ و گوهر برج آزادی به پاس فعالیت هایش در عرصه مجموعه داری سنگ های نیمه قیمتی تجلیل کرد.

مهندس لطفی نیز به ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن مجموعه داران در سال 92 پرداخته و سپس همه شرکت کنندگان در مراسم برای یادبود عکس یادگاری گرفتند.

رونمایی از نقشه جهان در عصر ناصری توسط استاد سحاب نیز بخش دیگری از برنامه بود که وی در این رونمایی به شرح توضیحاتی در خصوص ویژگیهای این نقشه برای حاضران پرداخت.

در پایان اعضای انجمن مجموعه داران و مسئولان از موزه و طبقات برج آزادی بازدید کردند.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار