نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت:

23 هزار نفر در چند روز گذشته از دریافت یارانه‌ انصراف دادند/ دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است

سخنگوی دولت گفت: دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است و شورای رقابت نیز هرگونه موافقت با گران‌شدن قیمت خودرو را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت وزیران گفت: از مصوبات مهم هیئت وزیران در جلسه امروز، اختصاص مبلغ هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه به سازمان تعاون روستایی بود تا همه محصولات کشاورزی کشاورزان را که در مقطع برداشت بازار برای خرید محصولشان وجود ندارد خریداری کند تا کشاورزان دچار مشکلی نشوند.

وی افزود: هر ساله زمانی که کشاورزان محصولات خود را برداشت می‌کنند اتفاقاتی می‌افتد که بازار برای خرید آن محصولات آمادگی ندارد و بعد از یک مدت کوتاه که واسطه‌ها و دلال‌ها در این مسیر قرار می‌گیرند مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌شود و علی رغم تلاش کشاورزان محصولات آن‌ها با قیمتی کمتر خریداری و با قیمتی بیشتر در بازار فروخته می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: برای رفع این اشکال، چنین مصوبه‌ای در دولت مورد تصویب قرار گرفت و دولت در این راستا وارد عمل شد چنانکه شاهد بودیم دولت به گوجه‌کاران کمک کرد و اعتباراتی را به آن‌ها داد تا از هدر رفتن محصولاتشان جلوگیری شود.

فرآیند تنظیم برنامه ششم از فردا آغاز می‌شود

سخنگوی دولت تصریح کرد: مسئله دیگری که امروز در جلسه هیئت وزیران مطرح شد اجرای ماده یک قانون برنامه پنجم که درباره تهیه لایحه الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت است که این قانون باید مبنای برنامه ششم قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این که سال آینده سال پایانی برنامه پنجم است لذا باید لایحه برنامه ششم تهیه شده و به تنظیم و تصویب برسد که در این باره کمیسیون فرهنگی دولت موظف شد نسبت به تهیه پیش نویس این لایحه وارد عمل شود و معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور نیز در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

نوبخت تاکید کرد: زمانی که این لایحه به هیئت‌وزیران تفهیم شود آن را برای بررسی به کمیسیون فرهنگی برای بررسی نهایی ارسال خواهیم کرد و بنده در حال حاضر اعلام می‌کنم که فرآیند تهیه و تنظیم برنامه ششم از فردا اول خرداد ماه طی یک برنامه زمان بندی شده آغاز خواهد شد.

نوبخت تصریح کرد: ما ان‌شاءالله تا پانزده شهریور سال 94 مصوبه نهایی این لایحه را که عمدتا در سال 93 تهیه و تنظیم شده است را خواهیم داشت و بودجه سال 1395 را برپایه برنامه ششم مصوب مجلس تهیه می‌کنیم که این موضوع به مانند تقدیم به موقع لایحه بودجه سال 93 به مجلس رخ خواهد داد و دولت لایحه برنامه ششم را در وقت مقرر به مجلس تقدیم خواهد کرد.

وی افزود: احکام ستاد برنامه این لایحه امروز صادر شده و از فردا کار تهیه و تنظیم برنامه ششم در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به انجام خواهد رسید.

نوبخت تاکید کرد: در مدلی که برای برنامه ششم از سوی دولت در نظر گرفته شده است همه ظرفیت‌ها و نهادهایی که می‌تواند در امر برنامه ششم نظری داشته باشند حضور و نظر همه آن‌ها رعایت خواهد شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برنامه ششم با یک نوآوری که سیاق آن با برنامه پنجم متفاوت است تهیه خواهد شد و ما از شکل برنامه پنجم و برنامه‌های قبلی آسیب شناسی کردیم تا یک برنامه روز آمد، به روز و خوبی را ارائه دهیم.

4 میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به رایگان دفترچه بیمه برای آن‌ها صادر شد

وی تصریح کرد: خوشبختانه تا به امروز یکی از مواردی که در برنامه تحول نظام سلامت تهیه شده است بیمه کردن افرادی بود که فاقد بیمه بودند، تا امروز بیش از 4 میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به رایگان دفترچه بیمه برای آن‌ها صادر شد  که این موضوع در کنار تقبل 95 درصد از هزینه‌های درمانی بیماران در بیمارستان‌های دولتی از مهمترین اقداماتی است که دولت انجام داده است و می‌تواند در بهبود شاخص سلامت در کشور تاثیرگذار باشد.

23 هزار نفر طی چند روز گذشته از دریافت یارانه‌ها انصراف دادند

سخنگوی دولت تصریح کرد: در اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این موضوع در بیمه سلامت انجام شد و ظرف هفته‌های گذشته نیز 23 هزار نفر از هموطنان ما مجددا به سایت هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و اعلام انصراف کردند که دولت بین اعلام میزان انصراف و چگونگی هزینه و استفاده از منابعی که ناشی از انصراف قبلی مردمی از دریافت یارانه به دست آمده بود در جهت بهبود وضعیت مولفه‌های مختلف در کشور وارد عمل می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: کسانی که از دریافت یارانه انصراف دادند باید بدانند که منابع حاصل از این موضوع به صندوق خزانه‌داری دولت منتقل نمی‌شود بلکه صرف ارزان کردن هزینه‌های درمان بوده و سبب می‌شود افراد نیازمندی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند خدمات بیشتری دریافت کنند.

وی افزود: 23 هزار نفر طی چند روز گذشته از دریافت یارانه‌ها انصراف دادند که این موضوع به دولت کمک شایانی خواهد کرد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مامور روشن‌کردن افکار عمومی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه روند مراجعه خانوارها به سایت هدفمندی یارانه‌ها برای ثبت اطلاعات جدید به چه شکلی خواهد بود، گفت: بنده همین امروز به سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کنم که باید در جهت اطلاع‌رسانی به مردم با رسانه‌ها مصاحبه کند و برای روشن شدن افکار عمومی به سوالات آن‌ها جواب دهد.

برنامه‌ جامع بهره‌وری در حال تهیه است

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در راستای بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم با توجه به اینکه یک سوم از رشد متوسط سالانه باید از طریق افزایش بهره‌وری حاصل شود یک حکم قانونی وجود دارد که باید برنامه جامع بهره وری در سازمان بهره‌وری ایجاد شود.

وی افزود: خوشبختانه این برنامه در حال حاضر تهیه شده و ما در مراحل تصویب این برنامه هستیم تا براساس آن بتوانیم آموزش‌های لازم را به همه دستگاه‌ها ارائه دهیم که در چارچوب این برنامه افزایش بهره‌وری در کشور حاصل شود.

گزارش دولت درباره بند 350 زندان اوین ارائه می‌شود

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین پیگیری‌های دولت درباره اتفاقات رخ داده در بند 350 اوین گفت: قرار شد ان‌شاءالله پس از دریافت گزارشات و تطبیق آن‌ها در این باره اطلاع‌رسانی لازم را صورت دهیم البته زمان زیادی برای ارائه این گزارش باقی نمانده است.

نوبخت همچنین درباره اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور مبنی براینکه لیست بدهکاران بانکی دولت و قوه قضاییه تفاوت با یکدیگر دارد، خاطر نشان کرد: قطعا با عنایت به این که این لیست از سوی دولت ارایه شده برگرفته از گزارشاتی است که در نظام بانکی تهیه شده لذا مستندات‌ ما گزارشاتی است که از سوی بانک‌ها دریافت کرده‌ایم از این رو باید هماهنگی لازم در این باره از سوی وزیر دادگستری با قوه قضاییه به وجود آید تا این تقابل میان دوقوه وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: وزیر دادگستری یکی از وظایف و مسئولیت‌هایش ایجاد هماهنگی بین دولت و قوه قضاییه است که ان شاءالله این موضوع از سوی وی انجام شود تا این مشکل حل شود.

تعدیه بدهی‌ها به نفع دولت است

نوبخت ادامه داد: شاید عدم مطبوعاتی کردن این موضوع سبب شود که نماینده قوه قضاییه و نماینده دولت جلسه‌ای را تشکیل داده و یک لیست مشخصی را تهیه کنند زیرا ما مدعی این کار بودیم و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در دولت با حضور قوای دیگر تشکیل دادیم.

وی افزود: ما از هر گونه تعدیه که در انجام و دریافت بدهی‌ها صورت گیرد خوشحال می‌شویم زیرا این موضوع به نفع دولت است زیرا دولت با دریافت این بدهی‌ها می‌تواند به بخش‌های دیگری وام بپردازد.

دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: همان طور که قبلا اعلام کرده‌ام و شورای رقابت نیز به دفعات اعلام کرده است دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است و شورای رقابت نیز هر گونه موافقت با گران شدن قیمت خودرو را تکذیب کرده است.

دولت به کار غیرمتعارف آمریکا درباره ابوطالبی معترض است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا دولت جایگزینی را برای حمید ابوطالبی به عنوان نماینده کشورمان در سازمان ملل مشخص کرده است، گفت: همان طور که اطلاع دارید دولت این کار غیرمتعارف دولت آمریکا را تایید نکرده و به این موضوع معترض است و همه مجاری قانونی را برای اینکه این کار خلاف قانون دولت آمریکا را محکوم کند طی کرده است و ان شاءالله نتیجه نهایی آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت همچنین درباره سفر ابوطالبی به همراه رئیس‌جمهور کشور چین اظهار داشت: ابوطالبی مسئولیت معاونت سیاسی نهاد ریاست جمهوری را برعهده دارد و وظایف خود را تا استقرار در محل ماموریت جدید انجام خواهد داد از این رو رئیس‌جمهور را در سفر به چین همراهی کرده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در زمینه سیاست‌های کلی جمعیت که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: با توجه به اینکه اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیازمند بسترهای حقوقی و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی است ما هم این سیاست و هم بقیه سیاست‌هایی را که از سوی مقام معظم رهبری بعد از اجرایی شدن قانون پنجم توسعه از سوی ایشان ابلاغ شده است را مورد توجه قرار داده‌ایم.

بانک‌ها با همه ابزار‌شان برای استیفای حقوق بانکی که در واقع سپرده‌های مردم است، اقدام کنند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه اعلام کرده است که بانک‌ها شکایتی از بدهکاران ندارند، گفت: قطعا بانک‌ها باید با همه ابزار‌شان برای استیفای حقوق بانکی که در واقع سپرده‌های مردم است، اقدام کنند و موظف هستند در این راستا همه راههایی را که منجر به وصول معوقات بانکی می‌شود، طی کنند.  
 
نوبخت همچنین درباره رانتخواری 650 میلیون یورویی در وزارت صنعت، معدن و تجارت  اظهار داشت: باتوجه به اینکه این موضوع در دی‌ماه 92 و در کمیسیون‌های اقتصادی و در چند کمیسیون مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به صورت مکتوب و هم با حضور در جلسات به نمایندگان مجلس را در این باره پاسخ داد و مستندات لازم را نیز در این باره ارائه کرد و این مستندات نیز در حال حاضر موجود است. 

دولت به کسی رانت نداده است
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: این نکته که دولت به کسی رانت داده است به شدت تکذیب می‌شود و پاسخ آن نیز مشخص است، امروز ما از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم تا در این زمینه اقدام کند و پاسخ سوالات و ابهامات لازم را که از سوی یکی از نمایندگان مطرح شده است، در اختیار همه رسانه‌ها قرار بدهد و بگوید که موضوع چیست، زیرا اگر قرار است ادعایی درباره برخورد با رانت صورت بگیرد، دولت باید آن را انجام دهد.  
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر عمدتا واردات محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی که توسط یک شرکت به صورت انحصاری انجام می‌شود، از سالهای گذشته باقی مانده است، مسئله‌ای که واردات نهاده‌های دامی توسط یک شرکت و به صورت انحصاری صورت می‌گرفت در گذشته نیز بوده و اینکه شرکتی می‌تواند بدون دریافت ارز این نهاده‌ها را تامین کند، خوب است.
 
وی افزود: بنده با احترام به نماینده محترم مجلس و اینکه وی را انسان بسیار با تقوا و دلسوزی برای مردم می‌دانم، فکر می‌کنم که وی باید این حق را بدهد که اگر ابهامی برایشان ایجاد شده است این بحث در کمیسیون مطرح شود و وزیر مربوطه به آن پاسخ دهد و اگر از وزیر قانع شدند دیگر اصراری بر نظر خود نداشته باشند، لذا در صورت عدم قانع نشدن می‌توانند آن را مطرح کنند و دولت نیز پاسخگوی آن خواهد بود.  
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: یک شخص نمی‌تواند هم خودش قاضی باشد و هم شاکی، لذا با احترام مجدد به شخصیت وی اینکه بیش از حد یک سوالی مطرح شود و دوباره تکرار شود جای بحث دارد، از این رو اگر قانع نشدند، می‌توانند شکایت کنند و اینکه مکررا افکار عمومی را به این کار درگیر می‌کنند و یکطرفه گزارشاتی را مطرح کنند، شاید این موضوع از منظر حقوقی و افکار عمومی توجیهی نداشته باشد و امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ صریحی را درباره این موضوع ارائه خواهد کرد.

وزارت صنعت پاسخ قانع‌کننده‌ای خواهد داشت

نوبخت تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن به طور حتم پاسخ قانع کننده‌ای را درباره این موضوع ارائه خواهد داد که هیچ ریال و سِنتی جابجا نشده است و به طور کلی این موضوع این است که شرکتی که کار انحصار و توان مالی‌اش را دارد، در شرایطی که ما نیاز داشته‌ایم بدون اینکه ارزی از دولت دریافت کند اعلام آمادگی کرده و برخی از نیازهای کشور را برطرف کرده است.  
 
وی تاکید کرد: در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اگر شرکت دیگری می‌توانست واردات را بدون گرفتن ارز از دولت انجام دهد، این اقدام به وی واگذار می‌شد، لذا توضیحات جامع درباره این موضوع داده خواهد شد و باید بگویم که سوالات مربوط به این موضوع بار‌ها در کمیسیون‌های مجلس پاسخ داده شده است.  
 
وی افزود: اگر مجلس به طور حتم متوجه چنین رانتی می‌شد، باب سوال و استیضاح در مجلس باز بوده و وزیر مورد سوال قرار می‌گرفت، لذا ضمن احترام به این نماینده محترم اعلام می‌کنم که یک لحظه مضایقه نکرده و به مراجع قضایی شکایت کنند.  
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: خود دولت هم مدعی است اگر یکی از دستگاه‌ها تقلب انجام دهد دولت با آن برخورد خواهد کرد، زیرا بعدا که مشخص خواهد شد.  
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: به طور حتم زمانی که واقعیت درباره این پرونده از سوی وزیر بیان شود، شما به وزیر مربوطه را به دلیل اینکه توانسته است محصولات و نهادهای دامی را که کشور به آن نیازمند است، توانسته است بدون دادن ارز تامین کند، احسنت خواهید گفت و از وی تشکر می‌کنید.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات سرلشکر فیروزآبادی گفت: بنده باید از سردار فیروزآبادی به عنوان نماینده دولت با توجه به موضع حق طلبانه و واقعی‌اش تشکر کنم.این سردار رشید و فهیم هرگاه که ارکان نظام به دفاع نیاز داشت از آن دفاع کرده و این نگاه ایشان نیز به صورت مصلحانه بوده است.
 
سخنگوی دولت درباره پرداخت بدهی بابک زنجانی به دولت اظهار داشت: با توجه به اینکه پرونده بابک زنجانی در دست قوه قضائیه است، انتظار است دادستان کل کشور اخبار جدیدتری را در این باره به ما برساند و ما بتوانیم شاهد حصول اموال بیت المال باشیم. 

بارها از صدا و سیما تقدیر کرده‌ام
 
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات یونسی دستیار رئیس جمهور در مصاحبه با سایت جماران مبنی بر عدم همکاری صدا و سیما با دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: بنده نه یکبار بلکه به دفعات در مواردی که صدا و سیما در راستای مأموریت خود به درستی عمل کرده، تقدیر کرده‌ام.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
دولت مخالف باشه يا نباشه قيمت خودرو افزايش پيدا مي كند چون مافياي اقتصادي در تعيين قيمت خودرو نقش دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۵:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
چطور میگید افزایش نداشته باشـه؟؟
من نه سازندم نه اونقد پول دارم که بـه این چیزا فکر کنم(اینا آرزو برا من معلم)
اما احیانا مگه کارخونه ها کارگر ندارن؟
مگه کارگرا غذا نمیخورن؟
مگه قبض آب،برق،گاز و ... ندارن؟
مگه از ایران خرید نمیکنن؟
وقتی همه ی اینا گرون شده طبیعتا دستمزده این بنده خداهام باید زیاد شه و پرواضحه که درآمد کارخونه دستمزدا رو تامین میکنه!!!!
آخرین اخبار