رئیس دانشکده موسیقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

موسیقی همانند جریان‌های دیگر هنری توانایی حرکت در جامعه را ندارد

موسیقی همانند جریان‌های دیگر هنری به دلیل کم بودن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تخصصی برای آموزش این رشته توانایی حرکت در جامعه را ندارد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، موسیقی یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار هنر است این روزها خیلی‌ها علاقه به خواندن و یا نوازندگی دارند و در این میان بحث آموزش به عنوان رکن اصلی برای یک فرد جهت ورود به موسیقی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
شاهد این مدعا همین تعدد اندک دانشکده‌ موجود برای آموزش این رشته ی پرطرفدار است تنها سه دانشکده برای تدریس تخصصی این رشته وجود دارد که آنهاهم آنچنان که باید و شاید در این حوزه حرفی برای گفتن ندارند از آنجا که آموزش امری مهم در عرصه موسیقی برای ارائه درست و اصولی این هنر محسوب می شود با "سید حسین میثمی" رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به گفتگو نشستیم که آن را در زیر می‌خوانید.
 
آقای میثمی به نظر شما چرا با وجود آنکه موسیقی یکی از عوامل پیشرفت فرهنگی و جز افتخارات ایرانی است جز رشته های اساسی دانشگاه محسوی نمی شود؟

علت دست کم گرفته شدن موسیقی در ایران به پشتوانه فرهنگی و اجتماعی و تاریخی ما برمی‌گردد.
 
نظرهای متفاوتی در زمینه تأثیرگذاری زیاد این رشته و حساسیت زیادی بر روی این رشته وجود دارد که همگی دست به دست هم داده‌اند تا تاریخ موسیقی را به چند نوع تقسیم‌بندی کند. 1- قسمتی از آن که قابل پذیرش است 2- قسمتی از آن که قابل قبول نیست. که همین امر قابل قبول بودن با نبودن هیچ خط مرزی مشخص ندراد بنابراین همین مسئله باعث بوجود آمدن کلمه (احتیاط) شده که زمانی که در ورطه کار اجرایی قرار می‌گیرد ممکن است پررنگ و کم‌رنگ‌تر شود و بعضی اوقات نیز مسئولان خط قرمزهای متفاوتی برای آن دارند و این امر بسیار شخصی و محدود و با تغییرات روز جامعه همراه می‌شود.
 
چرا موسیقی ایرانی نتوانسته در مسیر پیشرفت فرهنگی و هنری روال عادی داشته باشد؟

موسیقی در ایران هیچگاه نمی‌تواند مانند سایر جریان‌های فرهنگی و هنری حرکت کند دلیل عمده آن کم بودن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های رشته موسیقی است علاوه بر حساسیتی که در آن وجود دارد؛ بیشتر هنرجویان علاقمند هم به این موضوع که تحصیل در این رشته آتیه‌ای ندارد آگاه هستند یکی دیگر از عوامل نیز این است که در دهه‌های 60 تا 70 دانشکده‌ای موجود نبود برای رشته موسیقی و همین امر باعث شد که تعداد فارغ‌التحصیل و هنرجوی کمتری به مراتب عالیه موسیقی دست یابد و این کمبودها چه در زمینه کادر و اساتید سبب کوچک شدن دانشگاه و در نهایت تخصیص کمتر بودجه و دست کم گرفتن آن و خروج از روان و جریان عادی آن شد.

چرا که در کشور ما به موسیقی پاپ نسبت به موسیقی سنتی و کلاسیک اهمیت بیشتری می‌دهیم؟

در حال حاضر موسیقی پاپ که خود شاخه خیلی کوچکی از موسیقی کلاسیک و سنتی است جایگاه و ارزش بیشتری در بین مردم به دست آورده و این بودجه اعتبار بجایی صرف هزینه برای دانشگاه در راستای  بهتر شدن موسیقی شود، برای اجرای قطعات ضعیف و اجرا کنندگان ضعیف خرج می‌شود.

از نظر شما آیا کشورهای دیگر نیز اساتید یا موزیسین‌ها ترجیح می‌دهند آموزش بدهند یا اجرا؟

خیر در جوامع دیگر اساتیدی که خود علاقه به کار آموزش دارند، به این حوزه روی می‌آورند و کسانی که توانایی انجام کار اجرایی داشته باشند، با توجه به توانایی‌ها و علاقه مندی‌هایشان به سمت کارهای دیگر در این عرصه می‌روند.

به نظر شما چگونه می‌شود کارهای اجرایی بهتری انجام داد؟

اول از همه باید زمینه‌های مالی موسیقی را بیشتر کرد، فعالیت بنگاه‌های خصوصی این امر در ایران خیلی کمرنگ است و همین امر باعث می‌شود فقط همین امر باعث می‌شود فقط همین تعداد محدود به افراد مشهور اختصاص یابد.

چرا اساتید معتبر ایران فعالیت در آموزشگاه‌ها را به کار در دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند؟

مراکز آکادمیک در ایران شرایط خاصی دارد، چون حداقل مدرک باید کارشناسی ارشد یا دکترا باشد که باز هم تایید شدن این مدرک به وزارت علوم بستگی دارد که مراحل آن سخت و جانکاه است.

در صورتی هم که از اساتید به عنوان میهمان دعوت شده از نظر اقتصادی و زمانی برایشان به صرفه نخواهد بود و فقط علاقه‌های شخصی می‌ماند که آ‌ن هم پرورش دانشجویان و علاقه به ارتباط با قشر دانشجو است، در غیر این صورت سعی می‌کند در آموزشگاه‌های خودشان مشغول به کار شوند و افرادی هم که اجرا می‌کنند به دلیل کمبود وقت و زمان توانایی کار در فضای آکادمی را ندارند.

آقای میثقی به عنوان رئیس دانشگاه نظر شخصی خودتان را در مورد دانشکده موسیقی داشنگاه هنر (پردیس کرج) بگویید و آن را معرفی کنید.

دانشکده موسیقی پردیس کرج بزگرترین و تنها آکادمی آموزشی موسیقی در ایران است و رشته‌هایی که در آن دانشکده تدریس می‌شود، در هیچ کدام از دانشگاه‌های موسیقی ایران وجود ندارد که این رشته‌ها در مقطع کارشناسی شامل آهنگسازی کلاسیک و موسیقی نظامی و در مقطع کارشناسی ارشد ایندموزیکولوژی است که به زودی ارتقا پیدا می‌کند و رشته‌ةای جدیدی مانند آواز کلاسیک و آواز سنتی  و ارشد موسیقی نظامی و دکترا انتوموزیکولوژی به آن اضافه خواهد شد.


گفتگو از: امیر سلامی

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.