سیری بر "دروازه های دنیا"ی خواجه امیری

احسان خواجه‌امیری و گروهش این روزها با ترانه‌ی دروازه‌های دنیا به عنوان سرود تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل پرحاشیه‌ترین افراد بی‌حاشیه این روزها بودند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ چندی پیش قطعه "دروازه های دنیا" با صدای "احسان خواجه امیری" برای جام جهانی 2014 برزیل رونمایی شد. پیش از این در جام های جهانی فرانسه و آلمان "امیر تاجیک" و "علیرضا عصار" قطعاتی را به عنوان سرود ملی از طرف ایران به فدراسیون فوتبال فیفا ارائه داده بودند اما این قطعات نیز در همان دوره ها با آماج تند منتقدان موسیقی مواجه بودند. 

حال اگر به هفته گذشته بازگردیم و مروری به حاشیه های این چند روز کنیم خاطرات و حرف های دو دوره پیش زنده می شود. 

پس از رونمایی و شنیده شدن قطعه "دروازه های دنیا" "احسان خواجه امیری" برای جام جهانی 2014 برزیل بسیاری از منتقدان موسیقی در مخالفت این قطعه مطالبی را ارائه دادند و در ایراد به این که این اثر روح حماسی ندارد آن را در خور جام جهانی ندانستند. 
 
 
پروژه "دروازه های دنیا" از چه زمانی کلید خورد؟ 
 
از حدود شش ماه پیش یک تیم هفت نفره مراحل ساخت این قطعه را آغاز کردند تا یک اثر ماندگار به سبک موسیقی ایرانی (بر دستگاه ماهور) برای تیم ملی فوتبال ایران آماده کنند. 


"روزبه بمانی" به عنوان ترانه سرای این تراک و سپس "بهروز صفاریان" یکی از بهترین و صاحب نام ترین تنظیم کنندگان موسیقی پاپ در کنار"فرشاد حسامی" مسئولیت آهنگسازی و تنظیم این قطعه را بر عهده گرفتند و برای تلفیق موسیقی ایران با موسیقی برزیل از دو نوازنده مطرح موسیقی دعوت به همکاری شد. 

"میلاد درخشانی" نوازنده تار و سه تار برای احیای روح موسیقی ایرانی و "همایون نصیری"  نوازنده پرکاشن برای نزدیک کردن این موسیقی به موسیقی بومی کشور برزیل حاضر شدند. 

نکته جالب توجه این است که این قطعه طی شش ماه گذشته دائما تیتر یک نشریات و خبرگزاری ها بود و کنجکاوی مخاطبان موسیقی پاپ مخصوصا هواداران خواجه امیری برای شنیده شدن سرود ملی جام جهانی برزیل بسیار زیاد بود. 

اما پس از رونمایی، حجم انتقادات تند حتی از "احسان خواجه امیری" فراتر رفت و دامن ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه را گرفت و اعتراض بخاطر ضعف و عاری از روح حماسی در این قطعه در نشریات انعکاس یافت و تنها حامیان این قطعه را شاید بتوان طرفداران دو آتشه خواجه امیری دانست که تا امروز از "دروازه های دنیا" با جان و دل حمایت کرده اند. 

حتی "سید جواد هاشمی" که یک ویژه برنامه ی تلویزیونی را برای روز های جام جهانی آماده کرده اعلام کرد که دو قطعه برای جام جهانی با صدای "فرزاد فرزین" و "رضا یزدانی" آماده کرده و باتمام احترامی که برای "احسان خواجه امیری" قائل است می تواند آن ها را به عنوان یکی از گزینه های سرود ملی ایران برای جام جهانی 2014 برزیل به "پیروز ارجمند" ارائه دهد. 

و شنیده ها حاکی از آن است که در صورت موافقت فدراسون فوتبال در شورای این دفتر دو قطعه "رضا یزدانی" و "فرزاد فرزین" مورد بررسی قرار می گیرد تا یکی از آن دو سرود ملی در جام جهانی 2014 برزیل باشد. 
 
 
حتی اهالی فوتبال هم از خواجه امیری حمایت نکردند 
 
در مراسم رونمایی از قطعه "دروازه های دنیا" ورزشکاران و اهالی ورزش نه تنها از قطعه حمایت نکردند بلکه بازیکنان فقط نظاره گر اجرا بودند و تنها بعضی از اعضای کادر فنی و "کی روش" خواجه امیری و تیم موسیقایی اش را تشویق کردند. 
 
 
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف "دروازه های دنیا" چیست؟ 
 
پس از رونمایی از قطعه "دروازه های دنیا" "پیروز ارجمند" مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این قطعه را بسیار ضعیف دانست و از عملکرد خواجه امیری انتقاد کرد و حتی در ادامه گفت که برای ثبت سرود ملی اقدامات قانونی انجام نشده و از نظر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید آن غیرقانونی بوده است. 


اما این حرف ها پس از دخالت "علی مرادخانی" معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرد و "پیروز ارجمند" غیر قانونی بودن ترانه تیم ملی را تکذیب و دخالت خود را در زمینه بخش کارشناسی موسیقی محدود کرد و حوزه حقوقی این قطعه را به مرکز موسیقی نسبت نداد. 

"پیروز ارجمند" هم چنان به جایگزینی قطعه ای جدید به جای "دروازه های دنیا" "احیان خواجه امیری" اصرار ورزیده و امیدوار است. سید جواد هاشمی نیز بر همین اساس اعلام کرد که ما می‌توانیم دو قطعه‌ی "فرزاد فرزین" و "رضا یزدانی" را به عنوان کاندیدهای سرود تیم ملی برای جام جهانی 2014 برزیل به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر فدراسیون فوتبال ارسال کنیم. 

 
حرف آخر را رئیس کمیته‌ی فرهنگی فوتبال زد 

اما محمدرضا ملا محمد رئیس کمیته‌ی فرهنگی فدراسیون فوتبال حرف آخر را زد و اعلام کرد که فدراسیون فوتبال به صورت رسمی از یک هنرمند تقاضای تولید اثری فاخر و هنری را داد و به هیچ وجه سرود تیم ملی تغییر نخواهد کرد و مجوزهای رسمی اخذ خواهد شد. 


ملا محمد نیز در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که دیگر سرودهای ساخته شده برای تیم ملی ‌مورد حمایت فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرند. 

و در آخر ازجانب فدراسیون فوتبال اعلام شد تنها این نهاد صلاحیت تصمیم‌گیری درباره‌ی ترانه‌ی تیم ملی را دارد و استانداردهای یک خواننده برای اجرای این قطعه ملی با تصمیم‌گیری فدراسیون فوتبال تعیین می‌شود. 


گزارش از مهدی خان محمدی

انتهای پیام/رس
برچسب ها: موسیقی ، فوتبال ، جام ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
کاپیتان
۱۷:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
فقط احسان خواجه امیری..
درود بر آقای عاشقانه ها
احسان همیشه بهترین بوده و هست و خواهد بود.
به کوری چشم هر کی نمیتونه ببینه.
-
آیدا
۱۶:۱۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
من نشنیدم و آقای خواجه امیری هم خواننده محبوب بنده نیست . اما به هرحال میدونم ایشون چیزی رو بی جهت نمیخونن.با تشکر از خبرنگاران هوشمند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۳
سلام،چیزی که از این اهنگ میشه فهمید اینکه خیلی با عجله درست شده
-
آیدا
۱۶:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
فک نتونم
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۱۲:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۳
احسان خواجه امیری عزیز همیشه عالیه. بخدا این بار هم مثل همیشه کارش حرف نداشت.احسان بهترینه
-
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
قبولدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
مثل همیشه عالی بود درودبرخالق عاشقانه ها
Iran (Islamic Republic of)
شقایق
۱۲:۱۵ ۰۲ تير ۱۳۹۳
احسان خواجه امیری همیشه بهترینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
مثل همیشه عالی بود