در شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطح شد؛

نگران 62 درصد از اتوبوس‌های واگذار شده به بخش خصوصی هستیم/تست 2 اتوبوس گازسوز شهری وحشتناک بود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل وعمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: علارغم تولید 10 درصد اتوبوس‌های برون شهری توسط شرکت عقاب افشان 52 درصد از تصادفات برون شهری مربوط به اتوبوس اسکانیا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، با بیان اینکه طبق گفته مسئولین این شرکت 10درصد از ناوگان حمل و نقل براساس پیمایش متعلق به این شرکت است افزود: حتی اگر پیمایش را بپذیریم سرعت و شتاب اتوبوس‌های اسکانیا از بقیه اتوبوس‌ها بالاتر است.
 
*علت فوت هیچ یک از کشته‌شدگان تکه‌های صندلی شکسته نبود
 
احمد دنیا مالی در ادامه نامرغوب بودن جنس صندلی‌ها و تأثیر آن پس از تکه تکه شدن در شدت حادثه را یکی دیگر از عوامل مؤثر در ورود به حوادث اتوبوس‌های اسکانیا عنوان نمود و افزود: این در حالی است که صندلی‌ها باید الیاف مخصوصی داشته باشند که این الیاف مانع از جدا شدن و جلوگیری از شدت حادثه شود ضمن اینکه باید در نظر داشت طبق بررسی‌های صورت گرفته علت فوت هیچ یک از کشته‌شدگان تکه‌های صندلی شکسته نبوده است.
 
وی فاصله میله‌ها از صندلی و استاندارد نبودن آنها بر خلاف اتوبوس‌های قدیمی و نیز محل نامناسب قرارگیری میله‌ها و کیفیت نامرغوب میله‌ها را یکی دیگر از عوامل مؤثر در تشدید این حادثه دانست و افزود: طبق گزارشات اداره استاندارد در خصوص شیشه‌ها نوعی چسب بکار رفته و نیز پروفیل سازه و نیز صندلی‌ها تمامی این موارد مرتبط با طراحی بوده و شامل 51 درصد تست استاندارد نمی‌شود.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، ساخت اتاقک‌ها در خصوص اتوبوس‌های اسکانیا را صرفا بر اساس طراحی داخلی عنوان کرد و افزود: این شرکت سابقه طولانی در بحث اتاق‌سازی اتوبوس‌ها دارد که تعطیلی آن با توجه به فعالیت حدود 2 هزار کارگر در آن تنها منجر به بیکار شدن این افراد می‌شود.
 
احمد دنیا مالی با بیان اینکه بسیاری از حوادث آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا علی‌رغم میزان حجم مصرفی سوخت عنوان شده توسط استاندارد که 400 لیتر است به دلیل 3 تا 4 برابر بودن این مقدار در باک‌ها بوده که این قبیل موارد مربوط به تخطی‌های شرکت عقاب‌افشان نمی‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به ایرادات موجود در تولیدات شرکت عقاب‌افشان در خصوص اتوبوس‌های اسکانیا از سال 86 تا  89 به اصلاحات این ایرادات پس از سال 89 از سوی این شرکت اشاره نمود و افزود: این در حالی است که تولیدات قبلی این شرکت همچنان با ایرادات قبلی در حال استفاده است که می‌تواند منجر به حوادث قبلی گردد.
ضمن اینکه دستکاری در سیستم کنترل سرعت شتاب قابل ملاحظه یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خودروی اسکانیا در بروز حوادث است.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه 63 درصد از مجموع اتوبوس‌های ناوگان شهر تهران به بخش خصوصی واگذار شده است اظهار داشت نگران این موضوع هستیم ضمن اینکه در خصوص 3 هزار اتوبوس گازسوز شهر تهران که هر کدام 7 کپسول را حمل می‌نمایند و نبود شرایط کافی جهت تست معاینه این اتوبوس‌ها هر لحظه امکان انفجار آنها را در سطح شهر فراهم می‌آورد افزود: اختلاف نظرهایی در خصوص پرداخت هزینه لازم برای تست این اتوبوس‌ها وجود دارد اما باید توجه داشت تست 2 اتوبوس از این 3 هزار اتوبوس گازسوز سبب ایجاد انفجار وحشتناک و شدیدی بود که لازم است این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
احمد دنیا مالی با بیان اینکه تست این اتوبوس‌ها نیازمند 60 میلیارد تومان هزینه است افزود: باید با تصویب طرح دو فوریتی بودجه لازم به این امر اختصاص یابد تا با افزایش دادن کیفیت ناوگان اتوبوس‌رانی این ناوگان با حداقل اشتباه فعالیت نماید.

احمد دنیا مالی به نمونه‌برداری از یکی از اتوبوس‌های اسکانیا با مدل و سال تولید مشابه با اتوبوس حادثه اشاره نمود و اظهار داشت: بنابر مصاحبه‌ای که با مصدومین این حادثه صورت پذیرفته سرعت این حادثه تا قبل از ورود به بزرگراه آزادگان طبیعی بوده اما پس از آن با شتاب گرفتن تؤام شده است. 

وی به اعتراض مسافران به راننده در خصوص سرعت بالای آن اشاره نمود و افزود: بر خلاف اعتراض مسافرین راننده نه تنها سرعت را کاهش نداده بلکه به افزایش آن نیز اقدام نموده ضمن آنکه بنابر گفته سرنشینان این اتوبوس کورس راننده با خودروی پژو یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز حادثه بوده که البته باید در نظر داشت این موضوع مورد تأیید اکثر مسافران قرار نگرفته است.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، تغییر جهت ناگهانی و کشیدگی لاستیک به فاصله 19 متر را یکی دیگر از عوامل مؤید سرعت بالای این اتوبوس عنوان کرد و افزود: البته عوامل دیگری نظیر شدت تلفات، افتادن مسافرین زیر خودرو، ریزش شیشه‌ها،‌نامناسب بودن دستگیره‌ها بوده که مورد بررسی قرار گرفته است.
 
احمد دنیا مالی با بیان اینکه در بحث افزایش سرعت بی‌احتیاطی راننده،‌عمل نکردن سیستم کنترل سرعت، دستکاری سیستم کنترل سرعت مطرح بوده اظهار داشت: گزارش پلیس بیانگر 19 متر کشیدگی لاستیک قبل از برخورد است که به دلیل عدم ترمز از سوی راننده به وقوع پیوسته و این امر در ایجاد فشار به سمت لاستیک چرخ و منحرف شدن اتوبوس به گاردریل مؤثر بوده که تمامی این عوامل بیانگر تخطی از سرعت مطمئنه از سوی راننده اتوبوس است.
 
*نبود معاینه فنی، بی‌احتیاطی راننده و ضعف خودرو از عوامل مؤثر در بروز حادثه آزادگان
 
وی به کشیدگی 30 متری اتوبوس پس از چپ کردن و افتادن 4 نفر از سرنشینان به زیر اتوبوس اشاره نمود و افزود: بی‌احتیاطی راننده و ضعف خودرو مهم‌ترین عامل‌ حادثه عنوان شده است. ضمن اینکه علی‌رغم اظهارات  مسئولین حمل و نقل ترافیک مبنی بر برخورداری این اتوبوس از برگه معاینه فنی در لحظه تصادف از مدت معاینه فنی این اتوبوس 2 ماه گذشته بوده است که تمامی این موارد بر اساس گزارشات پلیس راهور اعلام شده است.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، در ادامه به اظهارات سرنشینان این اتوبوس در خصوص وضعیت راننده و عوامل مؤثر در بروز این حادثه اشاره نمود و افزود: بالا بودن سرعت و عدم توان راننده در کنترل سرعت، چرخاندن مداوم فرمان، تکان خوردن ماشین، گاز دادن به جای ترمز، تند پیچیدن، یکباره پیچیدن و صحبت با موبایل از عوامل مؤثر در بروز این حادثه بوده است.
 
احمد دنیامالی در خصوص وضعیت غیرعادی راننده در لحظه حادثه به نظرات یکی از سرنشینان اشاره نمود و افزود: بنابر نظر ایشان صدای راننده با مسئول خط شنیده می‌شد که راننده می‌گفت من امروز حال خوشی ندارم.
 
وی با بیان اینکه  تعیین سرعت دقیق اتوبوس با استفاده از سیستم GPS  و ECU‌نصب شده در خودرو قابل برآورد نیست افزود: اما با تمام این تفاسیر می‌توان سرعت قابل توجهی را برای اتوبوس توجه نمود.
 
در ادامه ارائه گزارش دنیا مالی در خصوص بیان جزئیات اسکانیا حکیمی پور یکی از اعضای شورای شهر به بیان دقیق جزئیات این حادثه اعتراض نمود که با پاسخ رییس شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی که پس از دو ساعت تأخیر در جلسه حضور یافت روبرو شد.
 
*مسجد جامعی: ارزش جان مردم تا حدی است که باید وارد جزئیات شویم
 
رییس شورای شهر نیز اظهار داشت: در این حادثه 8 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند که این امر نیازمند پیگیری از سوی شورای شهر است چرا که نباید از نظر دور داشت که پیگیری‌های صورت پذیرفته در خصوص حادثه خیابان جمهوری نیز با پیگیری‌های اعضای شورای شهر به نتیجه رسید و ارزش جان مردم تا حدی که باید وارد جزئیات شویم.
 
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه برخورد اتوبوس با گاردریل مهم‌ترین عامل مؤثر در شدت حادثه بوده است افزود: یکی از علت‌هایی که سبب شده تلفات بیشتر در محل نشستن بانوان و ایجاد حادثه برای آنان باشد وجود  ایجاد 40 سانتی متر اختلاف ارتفاع به جهت شتاب گرفتن اتوبوس بوده که این امر سبب پرتاب مسافرین به طرفین،‌ریزش شیشه‌ها و کشیدگی 30متری اتوبوس  شده است.
 
احمد دنیا مالی اظهار داشت: بر اساس نظریه پزشکی قانونی شش مورد از صدمات متعدد بدنی، یک مورد آسیب شدید مغزی و نیز یک مورد آسیب ستون فقرات گردنی ناشی از جسم سخت بوده است.
 
وی در ادامه به اظهارات این خط مبنی بر وجود 22 اتوبوس و فعالیت روزانه 16 اتوبوس در این اتوبوس اشاره کرد و اظهار داشت: بنابر گفته ایشان راننده کمکی و تحت نظارت سرمایه‌گذار در این خط در حال فعالیت بوده است.
 
احمد دنیا مالی اظهار داشت: مشکل دندان درد و مرخصی راننده در روز قبل از حادثه یکی دیگر از موارد عنوان شده از سوی رییس خط بوده و حضور ایشان در روز حادثه با موافقت خود راننده و علی‌رغم درخواست رییس خط مبنی بر استراحت بیشتر صورت گرفته که البته این مورد قابل انطباق با گفته یکی از سرنشینان مبنی بر بیان وضعیت نامناسب و گزارش تلفنی آن به رییس خط انطباق ندارد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق گزارشات اعلام شده از سوی پلیس راهور در سال 92 تعداد تولیدات اسکانیا از سوی شرکت عقاب افشان 7 هزار اتوبوس بوده است افزود: بر اساس مستندات پلیس علی‌رغم تولید 10 درصد از اتوبوس‌های برون شهری توسط شرکت عقاب افشان 52 درصد از تصادفاتی که منجر به مرگ‌ومیر شده است به وسیله تولیدات این شرکت رخ داده است.

دنیا مالی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به شصت وششمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران که امروز به صورت فوق‌العاده تشکیل گردید، در خصوص بیان جزئیات حادثه اتوبوس اسکانیا که در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در بزرگراه آزادگان منجر به کشته شدن 8 نفر از شهروندان گردید، اظهار داشت: جلسات کارشناسی درخصوص این حادثه با حضور پلیس راهور تهران، مدیرکل استاندارد، مسئولین شرکت عقاب افشان" تولید کننده اتوبوس‌های اسکانیا" اتوبوس رانی، پزشکی قانونی، سازمان شهرداری‌ها ونیز وزارت کشور درخصوص وضعیت برخورد اتوبوس، مصدومان، وضعیت راننده، ساختار اتوبوس و شیوه‌ی مرگ کشته شده‌گان برگزار گردید ضمن اینکه پرسش‌ها در این رابطه نیز از طریق مصاحبه با مسافرین انجام شد.
وی درادامه با اشاره به مسیر اتوبوس و محل حادثه به حرکت این اتوبوس در ساعت 8:46 صبح روز دوشنبه ، هشتم اردیبهشت ماه سال جاری به وقوع این حادثه در ساعت 9:1 این روز پس از خروج از ایستگاه بانک مسکن بلوار امیرکبیر در بزرگراه آزادگان اشاره نمود و افزود: سرعت این اتوبوس براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه GPS به میزان 50 کیلومتر بوده که البته این سرعت با توجه به اینکه تبادل اطلاعات سیستم GPS هر دو دقیقه یک بار است قابل اتکا نیست. چرا که براساس شدت تصادف و هشت کشته و 22 مجروح سرعت این اتوبوس باید بیش از این باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: ابهامات درخصوص شدت این تصادف از قبیل واژگون شدن این اتوبوس علی‌رغم این که مسافرین در حال نشسته بودند واینکه چرا صدمه بیشتر درقسمت بانوان است خود به خوبی مؤید نقش بیشتر سرعت اتوبوس دراین حادثه بوده است که البته مسائل مطرح شده در خصوص اسکانیا نیز دراین امر بی‌تاثیر نبوده است.

دنیا مالی با اشاره به اینکه جلسه‌ای با سرعت یک ساعت پس از سانحه وبا حضور اعضای کمیسیون حمل‌ونقل اتوبوس رانی صورت گرفت، اظهار داشت: سه جلسه مفصل و طولانی دیگر نیز با حضور اعضای شورا، نمایندگان وزارت کشور، استاندارد، شهرداری و شرکت عقاب افشان نیز درخصوص بررسی عوامل موثر در بروز این حادثه  برگزار شد.

سرخو: اطلس گردشگری تهران تهیه شود/ سروری: بافت‌های تاریخی بلای جان مردم شده است


عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه عدم ساماندهی برخی از بافت‌های تاریخی باعث خطر و حتی تهدید جان مردم شده که باید میراث فرهنگی در این زمینه ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در ادامه جلسه شصت‌وششمین جلسه علنی از چهارمین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورا پس از استعماء گزارش رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.

سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای تهران گفت: می‌بایست یک اطلس گردشگری برای تهران با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری تهیه شود و هم‌چنین نقشه گردشگری تهران در مبادی ورودی شهر به صورت رایگان توزیع شود.

وی ادامه داد: رونق  صنایع دستی با رونق گردشگری عجیم است و در واقع محل توزیع صنایع دستگی جایی است که  گردشگر  حضور دارد و صنایع دستی کشور ما اغلب درمنازل و کارگاه‌های خانگی تولید می‌شوند که باید توجه به کارگاه‌های خانگی و سیستم خود اشتغال‌زایی در منازل در مکان‌هایی که در زمینه است توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که  پیشنهاد می‌کنم دیوار کاخ سعدآباد برداشته شود و مردمی که برای دیدن اماکن گردشگری می‌روند از این فضا استفاده کنند و نگهداری آن توسط شهرداری انجام شود.

* توریسم درمانی را احیا کنیم  

حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شهرشورای شهر تهران در ادامه این بحث اظهار داشت: سهم کشور از صنعت توریسم متناسب با مساحت کشور نیز که به دلیل مسائل فرهنگی و اعتقادی است و سعی کنیم از ظرفیت‌های جدید برای جایگزینی آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نظام سلامت از چند دهه قبل مورد کشورهای خلیج فارس بوده است و باید ما نیز صنعتی توریسم درمانی را احیا کنیم.

حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: زمانی که از کاخ سعدآباد بازدید کردم شاهد درختان خشک شده در آن بودم که می‌بایست قطع می‌شد و حفظ و نگهداری این مجموعه اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: جلوی درب ورودی کاخ سعدآباد ساختمان چند طبقه می‌سازند و شورا شهرداری آمادگی دارند که این مباحث را پیگیری کنند پیش از این شورای میراث فرهنگی وجود داشت در شهرهایی نظیر کاشان و یزد که می‌بایست در تهران نیز به آن توجه شود.

* بافت های تاریخی بلای جان مردم شده است

سروری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان داشت: متاسفانه امروز بافت‌های تاریخی تبدیل شدند به بناهای خانمان سوز که حتی در مواردی جان مردم رانیز تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: باید دید جان مردم ارزش بیشتری دارد یا یک بافت تاریخی و در همه مباحث باید منافع ملی و مردم اولویت اول باشد.

سروری خاطرنشان کرد: بافت‌های تارخی که ساماندهی نمی‌شوند، می‌توانند زمینه خطر را برای جان مردم نیز فراهم کنند و  می‌خواهم شخصاً رئیس میراث فرهنگی در این زمینه ورود پیدا کند.

* صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شود

شجاع پوریان، عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: کشورما از جمله 10 کشور اول دنیا در داشتن بناهای تاریخی است و بسیاری از کشورها ازطریق این درآمد کشور خود را اداره می‌کنند و باید برنامه‌ریزی شود که صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شود.


*دستور جلسه‌های شورای شهر میراثی‌است/ سازمان میراث فرهنگی در خصوص تغییر کاربری، نوسازی و بازسازی سخت‌گیری کنند

علیرضا دبیر در شصت وششمین جلسه علنی شورا از سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی شورا خواست به دلیل ظلمی که در سال‌های اخیر به شهر ری شده، موزه‌ای را در این شهر احداث کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه‌‌ شصت وششمین جلسه علنی شورا خطاب به عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه شورا که به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی که میهمان شورای اسلامی شهر تهران شده بود، تاکید کرد: اگر کار گروهی برای حل مشکلات میراث فرهنگی می‌خواهد تشکیل شود، بهتر است افراد اجرایی هم در این کارگروه باشند ای کاش علاوه بر معاون خدمات شهری شهرداری معاون فرهنگی و اجتماعی و معاون شهرسازی هم حضور داشتند.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری تهران و چهار ماده‌ای که در خصوص میراث فرهنگی درآن گنجانده شده است، اظهار داشت: توجه به میراث دربودجه‌ سال 93 شهرداری در تاریخ روابط میراث و شهرداری بی‌سابقه است البته دستور جلسه‌های شورا هم ببیند میراثی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از سلطانی‌فر خواست با توجه به ظلمی که در یکی دوسال گذشته به مردم شهر ری شده و باعث شده توسعه در این منطقه انجام نشود یک موزه در شهر ری احداث شود.

وی افزود: در این زمینه و نیز در خصوص ارتقای اداره‌ میراث ری شورای شهر از هر کمکی مضایقه نخواهد کرد.

دبیر در پایان از شهرداری تهران خواست مصوبه‌ شورا را  درخصوص تسهیل هتل سازی درتهران رعایت کنند و همچنین از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرد درباره صدور مجوز برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند تعبیر کاربیر بدهند یا نوسازی و بازسازی بگیرند سخت گیری کنند  و به بافت‌های تاریخی ثبت شده و ارتقای خط توجه ویژه‌ای داشته باشند.

*آغاز شصت وششمین جلسه شورای شهر تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه شصت وششمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران "هزار و دویستمین جلسه متوالی" که به صورت فوق‌العاده امروز تشکیل گردید؛ درخصوص وضعیت گردشگری و صنایع دستی در این جلسه به یک میلیون مکان، بنا، سایت و محوطه‌ تاریخی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: از این تعداد برخلاف قانون به ثبت رسیده در سال 1309 درخصوص حراست عتیقه‌جات و میراث فرهنگی تا کنون کم‌تر از 31000 مکان، بنا، سایت و محوطه‌ تاریخی به ثبت رسیده که این میزان معادل تنها 3 درصد از کل فضاهای تاریخی و گردشگری درکشور است.

وی افزود: از این مجموعه حدود شانزده بنای نفیس و فاخر در یونسکو ثبت جهانی شده و حدود 47 مورد دیگر نیز مورد ثبت است و بقیه‌ آن درخلال سال‌ها و قرن‌های آینده شناسایی خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه میزان حجم کارهایی را باید در این حوزه انجام شود را فراتر از آنچه تاکنون انجام شده دانست و افزود: این امر نیازمند یک عزم ملی چرا که تاکنون از یک میلیون فضای باستانی و گردشگری شناخته شده در کشور تاکنون 32 هزار مورد شناخته شده که این امر معادل 3 درصد از کل بوده و درحدود کمتر‌از یک درصد آن نیز برنامه‌هایی در خصوص احیا و مرمت صورت پذیرفته است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه برای آزاد‌سازی حریم این مکان‌ها بناها و سایت‌های شناسایی شده نیازمند حداقل 10 میلیارد دلار هزینه هستیم، اظهار داشت: این به معنی اختصاص 32 هزار میلیارد تومان بودجه هر ساله در کشور است که در طول 10 سال معادل 320 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی تصریح کرد: این اعتبار در مقایسه با اعتبار اختصاص یافته با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری به میزان یک به صد است که این امر بیان کرد نیازمندی این سازمان به تعامل با سایر دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و به ویژه شهرداری تهران است.

معاون رئیس جمهور تعداد کل موزه‌های موجود در کل کشور را 447 موزه عنوان کرد و افزود: از این تعداد 231 مورد متعلق به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سایر آن دراختیار سایر سازمان‌ها و موزه‌های شخصی بوده که از این تعداد 100 مورد تنها در تهران است.

* 25 درصد از موزه‌های کل کشور در تهران

سلطانی‌فر در ادامه در خصوص حوزه صنایع دستی و گردشگری با اشاره  460 رشته صنایع دستی شناخته شده در دنیا از ایران به عنوان سومین قطب صنایع دستی در جهان پس هند وچین یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون با فعالیت دو میلیون نفر در 352 رشته این حوزه فعال بودیم که این بیانگر ایجاد ظرفیت اشتغال فراوان در این حوزه است.

*صادرات سالیانه 75 درصد از کل تولیدات فرش کشور 

وی میزان تولیدات سالیانه فرش درکل کشور را حدود دو میلیون متر مربع عنوان کرد و افزود: از این میزان حدود 1.5 میلیون متر مربع صادر می‌شود که این امر بیانگر عرض‌یابی قابل توجه در کل کشور است و باید اقدامات گسترده‌ای در ارتباط با بازرگانی داخلی و خارجی در این حوزه صورت گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد کل گردشگران سال 1950 در دنیا را 25 میلیون نفر عنوان کرد و افزود :این تعداد در سال 2005 به 800 میلیون نفر افزایش یافت و درسال 2013 نیز تعداد گردشگران جا به جا شده در کل دنیا به میزان یک میلیارد و 187 میلیون نفر بود که درآمدی معادل هزارو 250 میلیارد دولار برای کشورهای مختلف جهان ایجاد نمود.


*آغاز شصت و ششمین جلسه علنی شورا به ریاست طلایی/ جا به جایی صندلی اعضا منشی شورا را سردرگم کرد

شصت و ششمین جلسه علنی شورا دقایق پیش با غیبت مسجد جامعی و ریاست طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران درحالی آغاز شد که صندلی اعضا براساس قرعه کشی جا به جا شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شصت و ششمین جلسه علنی از چهارمین دوره‌ شورای اسلامی شهر تهران دقایقی پیش با حضور 27 نفر از اعضا و با غیبت مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.

براساس این گزارش؛ در جلسه‌ امروز شورای شهر مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز گردشگری و نیز رایزنی با اعضای شورا حضور خواهد داشت.

هم‌چنین، در ادامه جریان جلسه‌ امروز شورای شهر ارائه گزارش برنامه‌ها و سازمان‌های متولی در خصوص برگزاری ماه مبارک رمضان درشهر تهران در سال جاری و حضور مسئولان شهرداری در جلسه و ارائه گزارش در مورد تذکر 9 نفر از اعضای شورا درخصوص استعلام علت و نحوه فروش زمین فروشگاه شهروند و میدان میوه‌وتره بار فرمانیه دستور اعضا قرار دارد.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به عدم اعطای پروانه ساخت‌وساز و پیگیری ضبط املاکی که در آن به  صورت غیر قانونی اقدام به تخریب فضای سبز و قطع درختان شده است در دستور کار اعضا قرار دارد.

گفتنی است، در ابتدای جلسه امروز صندلی اعضای شورا براساس قرعه کشی که هر شش ماه یک بار صورت می‌گیرد، جابه جا شده بوده که هادی ساعی منشی جلسه پس از اعلام آغاز جلسه گفت: هر کدام از اعضای شورا که درخواست اعلام نظر و تذکر دارند می‌بایست دست خود را بلند کنند و اعلام کنند چرا که با جابه جایی صندلی‌ها من کمی سردرگم شده‌ام و نوبت‌ها نیز جا به جا شده است.

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۳
"استاندارد" از سر و روی اسکانیا می بارد.
آخرین اخبار