کارشناس اقتصادی:

بازار کشورهای همسایه یکی از عوامل مهم در افزایش سرمایه‌گذاری‌هاست

وجود کشورهایه همسایه، با درآمد سرانه به نسبت بالا، می‌تواند انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهد.

فرشید سیم‌بر استاد دانشگاه  در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: با رشد جمعیت کشور در 10 سال آینده و وجود کشورهای همسایه، که بعضا دارای بازار با قدرت خرید بالا هستند باید موجب افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران برای تولید شود.

وی ادامه داد: هرچند بعضی از کشورهای همسایه از درآمد سرانه پایینی مثل افغانستان و پاکستان برخوردار هستند، البته تعدادی از آنها در سطحی بالاتر همانند عربستان، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس از درآمد سرانه به نسبه بالاتری برخوردار هستند، که می‌تواند بازار مناسبی برای توسعه صنایع و سرمایه گذاری‌های کشور باشد.

سیم‌بر تصریح کرد: کشور با بازکردن درهایی بر روی سرمایه‌گذاران خارجی، که فقط به دنبال سود نیستند و تکنولوژی را وارد کشور می‌کنند می‌تواند همکاری‌های درازمدتی در عرصه اقتصاد به وجود آورد.

وی در خصوص صنعتی شدن کشور گفت: با در نظر گرفتن پارامترهایی برای افزایش سود تولیدکنندگان از قبیل کمک‌های دولتی و ارائه نیروی انسانی ماهر و حمایت از تولیدات به نظر می‌رسد کاهش رقابت در بازارهای خارجی، می‌تواند به صنعتی شدن کشور منجر شود، همچون کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، اتریش و اسپانیا و حتی ترکیه و ژاپن و کره جنوبی و چین که در اقتصاد کشورشان به این گونه عمل کرده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: توان اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها در چند سال گذشته تضعیف شده و عدم واگذاری‌ سرمایه‌های مردم به علت نرخ تورم بالا، موجب عدم پرداخت هزینه‌های بانک‌ها شده است و نقش آنها را در تولید و سرمایه‌گذاری‌ها کم‌رنگ‌ کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار