جنب و جوش کودک را پای بیش فعالی نگذارید

کودکان عموما پرجنب و جوش هستند ولی در بعضی کودکان این فعالیت‌ها بیش از حد عادی است گاهی علت،‌ نگرانی و اضطراب کودک است و در بعضی موارد به علت بیش ‌فعالی کودک است که در هر حالت نیاز به بررسی و مشورت با روانپزشک و روانشناس دارد.

دکتر فربد فدایی روانپزشک و مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانگفت: گروهی از کودکان بی‌قرار هستند، مدام صحبت می‌کنند، سوال می‌پرسند که موضوعات سوالات ناشی از نگرانی و اضطراب است. این گروه از کودکان مشکلاتی در محیط خانواده و رابطه با والدین دارند که با درمان گروهی خانواده توسط روانپزشک کودک و نوجوان، معمولا مشکل رفع می‌شود.

وی ادامه داد: گروه دیگر کودکان که با نام کودکان بیش فعال،‌ کم‌تمرکز (َADHA) شناخته می‌شوند،‌ تحرک آنها جلب نظر می‌کند و مدام بالا و پایین می‌روند، در حالت نشسته هم نمی‌توانند آرام باشند و مدام دست‌ها را به هم می‌مالند.

در مکان‌هایی که نیاز به نظم است مثل مدرسه، نمی‌نشینند و نظم را رعایت نمی‌کنند، برای نوشتن تکالیف مشکل دارند و دقت و تمرکز بر روی درس ندارند و بیشتر از چند ثانیه روی یک موضوع متمرکز نمی‌شوند.

دکتر فدایی گفت: قبلا تصور می‌شد، رفتار این کودکان، عکس‌العمل رفتار والدین است ولی امروزه با انجام مطالعات و تحقیقات ثابت شده این گروه از کودکان دچار مشکل عصبی ناشی از کمبود یکی از هورمون‌های میانجی شیمیایی در مغز، هستند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه ADHD از حدود سه ماهگی قابل تشخیص است گفت: در شش سالگی که سن ورود کودک به مهد و مدرسه است، بیش فعالی بیشتر قابل تشخیص است و لازم است با بررسی روانپزشک و مصرف داروهای ویژه بیش فعالی،‌ قبل از ورود کودک به مرحله نوجوانی درمان شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار