باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

تکلیف "بیمه بیکاری" تعیین شد/ آیا جوانان جویای کار بیمه می‌شوند؟

طرح بیمه بیکاری در حالی بین مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رفت و آمد بود که نمایندگان امروز تکلیف این طرح را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در جلسه علنی امروز طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را که از شورای نگهبان ارسال شده بود، بررسی و تصویب کردند.  
 
براساس این گزارش اصلاحات طرح مذکور به شرح زیر است:

*فصل دوم با عنوان مشمولین بیمه بیکاری در برگیرنده مواد 6تا 25 حذف می‌شود (با موافقت نمایندگان با 168 رای موافق)
 
*در ماده 2 عبارت "بیکار مشمول بیمه بیکاری" جایگزین عبارت "بیکار موضوع فصل دوم این قانون" می‌شود. (موافقت نمایندگان با 186 رای)
 
*در ماده 3 عبارت "فصل سوم به عبارت فصل دوم" اصلاح می‌شود (موافقت نمایندگان با 157 رای)
 
*بند ت ماده 5: یک نفر نماینده صندوق‌های بازنشستگی با معرفی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور (موافقت نمایندگان با 170 رای)
 
*در تبصره 3 ماده 26 عبارت "واجدان شرایط بیمه بیکاری" جایگزین عبارت "مشمولان موضوع ماده 16 این قانون" (موافقت نمایندگان با 155 رای)
 
*شماره مواد 26 تا 36 به 6 تا 16 اصلاح می‌شود (موافقت نمایندگان با 171 رای)
 
اضافه می‌شود، طرح بیمه بیکاری در مجلس هشتم مطرح شد و پس از طرح و تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد اما شورای نگهبان به دلیل داشتن بار مالی آن را برگرداند پس از آن با اصرار مجلس طرح مذکور به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.  
 
همزمان نمایندگان در بودجه 93 مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای اجرایی شدن طرح مذکور پیش‌بینی کردند مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث و بررسی به این نتیجه رسید که طرح مذکور قابل اجرا نیست و به مجلس توصیه کرد برای از بین نرفتن 2 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده با دولت تفاهم کند.
 
کمیسیون اجتماعی نیز بخشی از طرح را که مشمول کلیه بیکاران متقاضی کار می‌شد حذف و صرفا جوانان جویای کار را مشمول این قانون دانست اما دولت با این موضوع مخالفت کرد به طوری که مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن علنی گفت: اجرای این طرح در طول سه چهار سال حدود 8 و بلکه 12 هزار میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت بنابراین دولت مخالف است.
 
لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی گفت: نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید بر نظر شورای نگهبان است بنابراین برای از بین نرفتن 2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ادامه طرح را بررسی می‌کنیم بنابراین طرح بیمه بیکاری صرفا برای جوانان جویای کار مطرح شد به طوری که ماده 3 این طرح می‌گوید بیکار متقاضی کار فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فرد اناثی می‌باشد که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خود سرپرست است و حرفه یا مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده است.
 
بنابراین براساس طرح بیمه بیکاری برای جوانان جویای کار به طور موقت مستمری پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار