دواتگری در اخطار قانون اساسی:

وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا حل اختلاف است/ نباید بدعت جدیدی در قانونگذاری ایجاد کرد

نماینده مردم عجب‌شیر با بیان اینکه وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا برای حل اختلاف است گفت: ما نبایستی اجازه بدعت‌های جدید را بدهیم، ما نبایستی اجازه دهیم به هر طریقی نسبت به قانون اساسی تعرضی شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مهدی دواتگری نماینده مردم عجب‌شیر و مراغه در مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح بیمه بیکاری اعاده شده از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اظهار داشت: زمانی که اصل 112 قانون اساسی را مرور می‌کنیم وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا برای حل اختلاف است.

وی ادامه داد: ما در اصل 67 قانون اساسی در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف به جا آوردیم که از قانون اساسی دفاع کنیم، در حال حاضر اینجا قانون اساسی مورد تعرض جدی قرار می‌گیرد، ما نبایستی اجازه بدعت‌های جدید را بدهیم، ما نبایستی اجازه دهیم به هر طریقی نسبت به قانون اساسی تعرضی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: نکته دوم این است که به موجب ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها در موارد اختلاف می‌تواند اظهارنظر قطعی کند و گزارش آن را جهت طی مراحل بعدی برای ابلاغ به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اعلام کند، ما چه مجوزی داریم که مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و مجمع آن را به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده برای ایجاد تفاهم دولت، این موضوع در 35 سال اخیر هیچ سابقه‌ای نداشته است و ما نبایستی اجازه دهیم که بدعت جدید در نظام قانونگذاری کشور داشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به اخطار دواتگری اظهار داشت: در موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر قاطع می‌دهد، از آنجا که این طرح بار مالی داشت نظر شورای نگهبان را تایید کرده بنابراین این طرح رد می‌شد.

وی افزود: چون ما بودجه 2 هزار میلیارد از یارانه‌ها را برای بیکاران در نظر گرفتیم گفتند برای اینکه این موضوع عملیاتی شود به گونه‌ای تفاهم کنیم که کاری که مجلس کرده است از بین نرود، بنابراین شما مخیرید کلا این موضوع را کنار بگذارید چون مجمع تشخیص به این طرح قائل نیست یا اینکه کمک کنیم آن 2 هزار میلیارد تومان از بین نرود، بنابراین اشکالی وارد نیست.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: بدعتی به وجود نیامده چراکه نظر مجمع این است که این طرح قابل اجرا نیست، بنابراین می‌توانید این طرح را کنار بگذارید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار