معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس:

جایگاه اقتصاد در دانشگاه‌ها باید معلوم شود

حفظ جایگاه دانشگاه در خصوص اختصاص 5 درصد سهم فروش مبتنی بر فناوری به دانشگاه‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ فتح اللهی، معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در نشست مشترک معاونین علمی و فناوری و روسای دانشگاه‌های معتبر کشور گفت: اختصاص 5 درصد سهم فروش مبتنی بر محصول فناوری به دانشگاه‌ها خوب است ولی پشت این تفکر ماهیت دانشگاه‌ها به عنوان چشمه علمی باقی بماند و با این طرح سازگاری پیدا کند.

وی گفت: قبل از ورود به بحث‌های اختصاصی 5 درصد، دانشگاه تربیت مدرس آیین نامه‌ای در این خصوص تدوین کرد تا با رویکردی جدید وارد سیستم شویم.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید در خصوص اختصاص 5 درصد از سهم فروش حاصل از فناوری جایگاهی داشته باشند و زیاد به اقتصاد وارد نشود.

وی با بیان اینکه این موضوع نیازمند بحث جدی است، گفت: حفظ جایگاه دانشگاه در خصوص مسائل اقتصادی ضروری است.

دانشگاه‌ها باید دفاتر انتقال فناوری داشته باشند

در ادامه قاسم عموعابدینی، معاون پژوهش دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر دانشگاه تهران مدلی را تجربه می‌کند که با کار گروه اقتصاد دانش بنیان فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص 5 درصد به دانشگاه‌ها که از سوی معاونت علمی و فناوری بوده است و به دانشگاه‌ها وارد شده است و چه بهتر است که در این طرح از گراندهای اساتید نیز استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید دفاتر انتقال فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد شود،گفت: دانشگاه تهران با وجود پارک فناوری ولی هنوز دفتر انتقال فناوری ندارد.

نیازهای جدی بخش تولید باید توسط دانشگاه برطرف شود

در ادامه کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست گفت: اختصاص 5 درصد سهم فروش حاصل از فناوری به دانشگاه‌ها کاربردی خوب است و باید با توجه به ایجاد بازار برای فناوری‌های بازار کشور، دانشگاه‌ها برای ایجاد فناوری از حرکت در مرز دانش باز نمانند.

وی گفت: اگر دانشگاه‌ها از حرکت در مرز‌های دانش باز نمانند، نخبگان بیشتر به سمت فناوری می‌روند و از تولید علم روز غافل نمی‌مانند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید تولید فناوری مورد نیاز کشور را تامین کند.

کافی همچنین افزود: با توجه به فعالیت‌های همه جانبه شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های اقتصادی، تامین حقوق و گسترش فعالیت‌های علمی و دانش خود، از این پس فعالیت‌های علمی حقوقی این شرکت باید به ارگان‌های دیگر که زیر بخش شرکت‌های دانش بنیان هستند، واگذار شوند.

وی در پایان گفت: به جای اینکه دانشگاه‌ها فناوری تولید کنند و توسط بازار جذب شوند، باید نیازهای جدی بخش تولید توسط دانشگاه برطرف شود.

ارائه الگویی برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و نظارت بر آن‌ها ضروری است

در ادامه ایران نژاد، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: حمایت از فناوری‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باید حمایت‌های نیم تا هفت درصدی که خودش به عنوان یک شاخصه است، باشد.

وی گفت: دانشگاه‌ها نمی‌توانند سرمایه گذاری کنند، و باید ارگانی با توانایی ارائه الگویی برای تاسیس و نظارت شرکت دانش بنیان، بیمه، خدمات، سرویس دهی، بازاریابی و سرمایه گذاری ایجاد شود.

وی افزود: وزارت علوم باید تکلیف را مشخص کند تا برای تجاری سازی فناوری امتیازاتی برای گراند اساتید، اختراع و ثبت اختراع خصوصا بین المللی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار