مذاکره کننده سابق آمریکایی:

مواضع طرفین در خصوص راکتور اراک به یکدیگر نزدیک شده/ اختلاف‌نظر بر سر اندازه و وسعت غنی‌سازی اورانيوم است

نشنال اینترست در گزارشی به قلم "رابرت اینهورن" مذاکره کننده سابق آمریکایی و از مشاوران ارشد سابق دولت اوباما نوشت: مذاکرات کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، اتحادیه اروپا و ایران با هدف دستیابی به توافقی جامع بر سر برنامه هسته ای ایران چهاردهم ماه مه در وین ازسرگرفته خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتی نشنال اینترست در گزارشی تحت عنوان "ایران باید در زمینه غنی‌سازی واقع بین باشد" نوشت: درحالی که حدود دو ماه تا پایان زمان توافق موقت شش ماهه ایران و غرب باقی مانده است ، مذاکره کنندگان همچنان به تلاش های خود ادامه می دهند . به عقیده بسیاری گفتگوها درباره دستیابی به توافق جامع که از ماه فوریه آغاز شده است بسیار جدی و حائز اهمیت بوده است.  نشانه ها حکایت از آن دارد که دو طرف مصمم به دستیابی به توافق تا زمان پایان دوره توافق شش ماهه در 20 ژوئیه هستند. 

در این گزارش "رابرت اینهورن"  آمده است: مذاکرات تاکنون در قالب تبادل نظر جامع به شکل مفهومی صورت گرفته است. در دور جدید گفتگوها ، طرفین مفاد پیشنهادی توافقنامه را روی میز خواهند گذاشت و روند نزدیکی مواضع آغاز خواهد شد. گفتگوها تاکنون دامنه اختلافات را کاهش داده است به ویژه در رابطه با راکتور اراک.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به نگرانیها درباره استفاده از راکتور اراک اعلام کرد طراحی این راکتور به گونه ای می تواند تغییر یابد که حجم پلوتونیوم تولید شده به میزان قابل توجهی کاهش داده شود. 

"آینهورن" ادامه داد: در حالی که به نظر می رسد اختلافات بر سر ضرورت تغییرات لازم در طراحی راکتور همچنان به وقت خود باقیست مواضع طرفین به یکدیگر نزدیک شده است. اما در ارتباط با برخی مسائل مهم دیگر، اتحادیه اروپا ، گروه پنج به علاوه یک و ایران همچنان با یکدیگر اختلاف نظر دارند. دو طرف بر سر اندازه و وسعت برنامه غنی‌سازی اورانیوم اختلاف‌نظر دارند.  اتحادیه اروپا و گروه پنج به علاوه یک خواهان کاهش قابل توجه تعداد سانتریفوژهای ایران و نیز میزان ذخایر اورانیوم غنی شده در این کشور هستند. 

تهران در عین حال اعلام کرده است که ظرفیت فعلی اورانیوم غنی شده این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. علی اکبر صالحی در کنفرانسی خبری اخیر خود اعلام کرد علاوه بر حدود 19 هزار سانتریفوژی که در حال حاضر نصب شده است ، ایران به منظور تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر که روسیه در حال حاضر سوخت آن را تامین می کنند به سی هزار سانتریفوژ دیگر نیاز خواهد داشت. 
صالحی همچنین با اشاره به اینکه ایران برای نیروگاه هایی مشابه نیروگاه بوشهر نیاز به تولید سوخت خواهد داشت خاطر نشان کرد تامین سوخت چنین نیروگاه هایی مستلزم آن است که تاسیسات هسته ای نطنز با 50 هزار سانتریفوژ فعالیت داشته باشد که پانزده برابر کارامدتر از نسل اول سانتریفوژهایی است که در ایران در حال فعالیت هستند . 

در ادامه این مقاله آمده است: در چارچوب توافقی که ممکن است مورد مذاکره قرار گیرد ایران می تواند به توانایی کافی غنی سازی برای تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی خود دست یابد ؛ راکتورهایی که با هدف تولید ایزوتوپ های پزشکی و تحقیقات هسته ای تولید خواهد شد. این کشور برای تامین برق مورد نیاز خود می تواند به خرید راکتورهای برق هسته ای و اورانیوم غنی شده از روسیه و احتمالا از دیگر  منابع خارجی ، به منظور تامین سوخت راکتورهای خود  ادامه دهد. ایران همچنین می تواند با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک و دیگر کشورهای پیشرفته در زمینه انرژی هسته ای در طراحی ، احداث و تامین سوخت رئاکتورهای جدید برق و تحقیقاتی همکاری کند. 

"رابرت اینهورن"  ادامه می‌دهد: با توجه به حجم قابل توجهی از مسائل پیچیده باقی مانده که باید حل و فصل شود مذاکره کنندگان برای حل مشکلات باقیمانده تا بیست ژوئیه به شدت تلاش خواهند کرد. چنانچه ایران به زودی به این نتیجه برسد که نیاز این کشور به غنی سازی اورانیوم در دوره کوتاه مدت و میان مدت نسبتا اندک است احتمال دستیابی به توافق تا بیست ژوئیه وجود دارد. 

در پایان این گزارش "اینهورن" می‌نویسد : شرکت ها و دولت ها در سراسر جهان برای گفتگو با ایرانیها در زمینه فعالیت های تجاری ابراز تمایل کرده اند اما تا زمان دستیابی به توافق جامع و لغو تحریم ها در زمینه انعقاد قراردادهای جدید بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.واضح است که آمریکا ترجیح می دهد پیش از 20 ژوئیه توافق جامع با ایران حاصل شود. هرچه توافقنامه موقت درباره برنامه هسته ای ایران زودتر جایگزین توافق طولانی مدتی شود،بهتر خواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار