مشاور رئيس جمهور:

درآمدزايی 30 ميليارد "دلار" در سايه جذب 20 ميليون "گردشگر"/راه اندازی 40 "هتل" در کشور تا پايان سال‌جاری

سلطانی‌فر با اشاره به اينکه تراز گردشگری در سال گذشته منفی بوده است گفت: ما برای رسيدن به چشم انداز بيست ساله بايد 20 ميليون گردشگر داشته باشيم تا 25 تا 30 ميليارد دلار درآمد نصيب کشور شود و برای رسيدن به اين هدف راههای پرپيچ و خمی در پيش روداريم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود سلطانی‌فر رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور در همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري استان البرز اظهار داشت: در سال گذشته نزديک يک ميلياردو 200 ميليون نفر گردشگر در کل دنيا بوده که از محل اين گردشگري هزار و 250 ميليارد دلار درآمد نصيب کشورها کرد و تحليل گران پيش بيني مي کنند که بخش اقتصادي در سال 2013 رقم گردشگري افزايش پيدا کند و اين رقم به يک ميليارد و 200 ميليون نفر برسد.

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: طی سال 92 در ایران 7 میلیون مسافر به خارج از کشور داشتیم که 2 هزار و 200 نفر به عتبات عالیات، 600 هزار نفر به عربستان سعودی و مابقی به سایر کشورها سفر داشته و بیش از 10 میلیارد دلار ارز خارج کرده‌اند و در تراز مالی 5 میلیارد دلار درآمد در مقابل 10 میلیارد دلار هزینه است.
 
وی گفت: بر اساس آمار در فروردین 93 ورود گردشگران اروپایی به کشور ایران با 155 درصد رشد 2.5 برابر بوده است و همین طور بسیاری از کشورهای اروپایی در تورهای ورودی برای ایران ثبت نام کرده و ظرفیت برای 2014 به اتمام رسیده و تمام ظرفیت‌سازی‌ها برای سال 2015 انجام می‌شود.
 
سلطاني فر خاطرنشان کرد: تراز گردشگري در سال گذشته منفي بوده است ما براي رسيدن به چشم انداز بيست ساله بايد 20 ميليون گردشگر داشته باشيم تا 25 تا 30 ميليارد دلار درآمد نصيب کشور شود. براي رسيدن به اين هدف راههاي پرپيچ و خمي در پيش داريم.

وي تاکيد کرد: اتفاقي که در خلال ماههاي گذشته در کشور در عرصه سياسي افتاده اميدهاي تازه اي را پيش روي گردشگري و اقتصادي کشور فراهم خواهد کرد. 

مشاور رئيس جمهور گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان توسعه و رشد هتل‌ها به منظور ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی است.
 
وی ادامه داد: در این راستا و براساس تمهیدات اندیشیده شده، دولت تا پایان سال 40 هتل نیمه‌کاره  4 و 5 ستاره در کشور را که پیشرفت 10 درصدی دارند تا پایان سال تکمیل کرده و به بهره‌برداری می‌رساند.
 
این مسئول در ادامه به وجود مناطق گردشگری در استان البرز اشاره کرد و افزود: در این راستا و به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان تسهیلات دولتی با سود 26 درصد برای ساخت هتل به این استان اعطا می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه یکی از مشکلات گردشگران داخلی و خارجی کمبود امکانات و هتل‌ها است، افزود: در این راستا و به منظور توسعه خدمات به گردشگران تکمیل هر چه سریع‌تر هتل‌ها در دستور کار است که تا پایان سال 40 هتل در کشور راه‌اندازی می‌شود.

سلطانی فر با بیان این مطلب اظهار داشت: مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ مروارید یکی از بناهای بجامانده از رژیم طاغوت است که متاسفانه پس از انقلاب، نگهداری این اثر توسط برخی نهادها دست به دست شده و اقدامات مرمتی صورت نگرفته است. حجم تخریب ها بالاست و نیاز به بازسازی گسترده دارد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: 80 درصد تجهیزات و اموال کاخ نابود شده و قابل مرمت نیست و اعتباری که برای بازسازی اثر در نظر گرفته شده کمتر از احداث خود اثر نیست.
 
سلطانی فر بیان کرد: این مجموعه متعلق به مردم است و باید تکلیف مالکیت این اثر نیز مشخص شود. چراکه مراجع قانونی نگهداری این اثر را در همین شرایط به میراث فرهنگی سپرده اند.
 
معاون رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی، تامین اعتبار و مرمت و بازسازی کاخ مروارید مستلزم روشن شدن مالکیت این اثر تاریخی است.
 
وی افزود: در صورتی که وضعیت مالکیت کاخ مروارید مشخص شود تیم های کارشناسی به محل اعزام می شوند تا سازه و تجهیزات این اثر مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور یادآور شد: بناهای تاریخی مانند گنجینه های گرانبهایی هستند متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از این بناهای تاریخی آنطور که باید و شاید نگهداری و مرمت نشده اند.
 
وی گفت: میراث فرهنگی در وضعیت نامناسبی به دولت تدبیر و امید تحویل داده شده است. در حال حاضر امکانات را بسیج کرده ایم تا برای توسعه گردشگری بسترها فراهم شود.
 
سلطانی فر در ادامه با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در رابطه با وضعیت گردشگری در کشور اظهار داشت: در ماه های اخیر بازدید گردشگران خارجی روند رو به رشدی داشته است به طوری که هتل ها در شهرهای تاریخی ایران تا ماه های آینده رزرو است و این نشان از اشتیاق گردشگران خارجی برای بازدید از اماکن تاریخی است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
شوراهای شهر ، نیروی انتظامی و فرمانداری ها باید یک جهاد بزرگ در ساماندهی شهرهای خود برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با تاکید بر برند های استاندارد در همه زمینه ها آغاز کنند ، تا انشاء ا000 کمک موثری به سطح درآمد شهروندان و کسبه و تولید کنندگان خود بنمایند .
آخرین اخبار