"احمد مسجدجامعی" به بهانه‌‌ی نام‌گذاری روز خلیج فارس:

روز اخراج پرتقالی‌ها از خلیج فارس به نام این دریای ایرانی در تقویم ثبت گردید

نام خلیج فارس بنابر گفته‌های رییس شورای اسلامی شهر تهران با توجه به روز اخراج پرتقالی‌ها از این دریای ایرانی در تقویم کشورمان ثبت شده‌است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در در سالن خلیج فارس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران نشستی به بهانه‌ی نام‌گذاری روز خلیج فارس در تقویم با حضور "احمد مسجد جامعی" رییس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

"مسجدجامعی" در این نشست با اشاره به اینکه برخی از نام‌گذاری‌های اردیبهشت‌ماه به دوره‌ی فعالیت وی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر مرتبط می‌شود، گفت: چون نام "فردوسی" و "بهار" در اردیبهشت‌ماه می‌آید،‌ می‌توان دلایل نام‌گذاری خلیج فارس و ارتباط مستقیم آن با نمایشگاه کتاب را نیز بیان کرد.  

وی ادامه داد: نسبت مستقیم روز خلیج فارس با نمایشگاه کتاب این بوده که در سال‌های دور که ریاست نمایشگاه بر عهده‌ی من بود، یکی از تصمیمات اصلی ما این بود که اگر کسانی از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده می‌کنند حق شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نداشته باشند. 
 
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود:‌ آن موقع کتاب‌های عربی و غرفه‌ی عربی و سیاست‌های دنباله‌روی این نگاه بسیار بود. آن‌ موقع به ما گفتند آیا اگر کتابی با استناد، نام دیگری برای خلیج فارس بیاورد، حق شرکت در نمایشگاه کتاب را ندارد؟ و ما گفتیم این حق راندارد.

"مسجد جامعی" اظهار داشت: بعد از این رویکرد که مخالفانی نیز داشت ما با مسئله‌ی دیگری نیز روبه رو شدیم یکی از ناشران خارجی یک غرفه‌ی ویژه‌ی آثار خارجی به زبان انگلیسی که نام خلیج فارس را داشتند تشکیل داد،‌ اما در همین ایام یک اتفاق دیگر هم افتاد و آن این بود که مجله‌ی "نشنال جئوگرافی" عناوینی بر خلاف نام تاریخی را بر روی دریا یا خلیج فارس گذاشت و بعد از آن "شبکه‌ی الجزیره" مطلبی را منتشر کرد که پیوستگی مستقیمی با "نشنال جئوگرافی" داشت. ما عذرنماینده‌ی "شبکه‌ی الجزیره"  را خواستیم و با "نشنال جئوگرافی" هم برخورد شد.

وی ادامه داد:‌ دوره‌ی بعد در نمایشگاه کتاب برای نخسین بار غرفه‌ی خلیج فارس شکل گرفت و در طول همه‌ی این سال‌ها پیوستگی وجود داشت زیرا خاندان "سهاب" این نقشه‌ها را جمع می‌کردند اما برای نخستین بار در فضای مجازی همه‌ی ایرانیان مسابقات خلیج فارس را برگزار کردند.

"مسجد جامعی" تصریح کرد: روند حمایت از نام خلیج فارس،‌ مسایلی را به همراه داشت تا جایی که "نشنال جئوگرافی"  و "شبکه‌ی الجزیره" از مواضع خود عقب‌نشینی کردند و در سال‌های بعد این اشتباه راه تکرار نکردند، اما بعد کار جدیدی شکل گرفت و برای اینکه نام خلیج فارس فراموش نشود روز خلیج فارس را نام‌گذاری کردیم.  

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در همان زمانِ نام‌گذاریِ روز خلیج فارس گروهی از ایران‌شناسان و نویسندگان بین‌المللی در یک نامه خواهش کردند که روزی به عنوان روز خلیج فارس نام‌گذاری شود و این با افکار ما هم راستا بود اما آن‌ها روز بازگرداندن جزایر تنب به ایران در 3آذر ، روز دریانوردی در 4مهر و روزهای این چنینی را برای نام‌گذاری به عنوان روز خلیج فارس به ما پیشنهاد دادند. البته ما روز بیرون راندن پرتقالی‌ها از خلیج فارس را مبنای نام‌گذاری خود قرار دادیم و از رییس گروه تاریخ دانشگاه تهران خواستیم که نظرش را بدهد.

"مسجد جامعی" خاطر نشان کرد: روز 10 اردیبهشت مصادف با 10 اردیبهشت سال 1001 هجری روز اخراج پرتقالی‌ها را به عنوان روز خلیج فارس در شورای فرهنگ عمومی ثبت کردیم.  



انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار