گزارش باشگاه خبرنگاران از بازار پر رمز و راز دلار/

ريیس کل بانک مرکزی علاوه بر کف قیمتی، سقف قیمتی "دلار" را اعلام خواهد کرد؟

14 بهمن 91 که دلار تا آستانه 4 هزار تومان پیش رفت، "جمشید بسم الله" عامل التهاب بازار ارز معرفی شد، وی دستگیر و بهای این اسکناس پشت‌سبز، رفته رفته رو به افول نهاد و گویا سیر افزایشی دلار به آفتابی شدن این شخص و حلقه دور او وابسته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران٬ گذشت و گذشت، دلار آمریکا پس از حضور پررنگ مردم در حماسه‌ای سیاسی به زیر کشیده شد، به زیر 3000 تومان.

دوم مهر ماه 92 بود و رئیس کل جدید بانک مرکزیِ دولت جدید با اعلام کردن "کف قیمتی" دلار در یک صبحانه کاری، عملاَ دستور توقف افت دلار را در مرز 2900 تومان صادر کرد.

همان رئیس کلی که با اقتصاد دستوری و اعمال سیاست‌های دستوری مخالف بود؛ بدین ترتیب دل این پول آمریکایی به رشد گرم شد و این پول رفته رفته بالا رفت٬ حالا پس از هفت ماه از آن دستور تاریخی، سری زدیم به این بازار تا حال بازار ارز را جویا شویم.

سینه به سینه سفارت انگلیس هنوز همان جماعت حلقه "جمشید خان" حضور دارند و آب‌نمای روبروی "پاساژ افشار" را کرده‌اند سکوی دلالی٬ در زمینی به مساحت 20 متر مربع بیش از 100 نفر حضور دارند و قیمت بازار ارز را تعیین می‌کنند.

داد می‌زنند؛ نقدی می‌خرم، نقدی می‌خرم، دیگری می‌گوید فردا رو 70 می‌خرم، فردا 60، و هر از چندگاهی پشت به جمعیت با تلفن صحبت کرده و برمی‌گردند و معامله را قطعی می‌کنند٬ آن طرف خط کیست خدا داند!

اینجا تلفن همراه جزء تفکیک‌ناپذیر معاملات است و گویی بدون این وسیله ارتباطی این همه هیاهو بی‌فایده است، این جماعت غریبه‌ها را خوب می‌شناسند و آنها را به میان خود راه نمی‌دهند. اگر قیمت دلار را این روزها از آنها بپرسی جواب می‌دهند؛ 3260، رشدی بیش از 300 تومان در این مدت.

یکی صرافان چهار راه استانبول دلیل افزایش را رشد بهای بنزین و فاز دوم هدفمندی عنوان می‌کند و افزایش امروز دلار را به نظر کافی می‌داند.

در همین حال جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، هنوز رشد بهای ارز در داخل را طبیعی و بانک مرکزی را بر احوال مسلط می‌داند، ولی بازار چیز دیگری می‌گوید.

قیمت انواع لوازم خانگی تا لوازم یدکی همه و همه مؤید رشد نسبی قیمت‌هاست.

علی صالحی از تجار بازار و فروشنده محصولات خانگی، رشد قیمت‌ها طی سه ماه گذشته را تا 15 درصد اعلام می‌کند و با تداوم رشد دلار این روند را همچنان افزایشی می‌داند.

رشد ارزش دلار در بازار ارز در حالیست که طبق اعلام دولت، بخشی از پول‌های بلوکه شده به کشور بازگشته است ولی آنچه مصرف‌کنندگان و عامه مردم را نگران کرده تداوم افزایش بها در بازار ارز است٬ روندی که هرگز مد نظر بانک مرکزی در جهت تثبیت بازار ارز نبوده و شیب تند آن صدمات متعدد و جبران‌ناپذیری را به بدنه نحیف اقتصاد کشورمان در این برهه حساس خواهد زد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا آقای سیف علاوه بر کف قیمتی، سقف قیمتی دلار را اعلام خواهد کرد؟ یا اینکه همچنان از رموز بازار ارز بی‌بهره می‌دارد؟

انتهای پیام/

گزارش از: احمد جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار