باهنر در صحن علنی:

اقتصاد مقاومتی مقاوم‌سازی اقتصاد ملی در برابر مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی است/ مملکت را گران و پرهزینه اداره می‌کنیم

نائب رییس مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، ریاضتی و جنگی نیست گفت: این اقتصاد تدبیر بلند مدت است و نیازمند جهت گیری و اصلاح جامع در رفتارها، ساختارها و جهت‌گیری‌های اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا باهنر در جلسه علنی امروز سه شنبه 2 اردیبهشت در ارایه گزارش اقتصاد مقاومت گفت: موضوع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نظر می‌رسد دربرگیرنده تمام نامگذاری‌های چند ساله اخیر توسط مقام معظم رهبری است، اصلاح الگوی مصرف، سرمایه، نیروی کار و تولید ملی کار و همت مضاعف جهاد اقتصادی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی همه این‌ها را فکر می‌کنیم که می‌شود به صورت یک فشرده در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رویت کرد و برنامه‌ریزی کرد.
 
وی افزود: به نظر ما تاکید و پافشاری مستمر مقام معظم رهبری بر اقتصاد آن هم با این حجم گسترده در این سال‌های اخیر فلسفه‌ای دارد و شاید یکی از دلایلش این باشد که نظام جمهوری اسلامی به حمدالله در بعد سیاسی و اجتماعی یک موضوعی را مطرح کرده است.
 
باهنر با بیان این که مردم سالاری دینی الگویی برای جهان معاصر و نسل‌های آینده شده است گفت: در بعد دفاعی و نظامی 8 سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب بود به حمدالله امروز هم اقتدار کشور و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی در منطقه و تاثیرگذاری آن‌ها در بازدارندگی دشمن از تصور هرگونه تجاوز و یک حرکت اقتدارگرایانه مبتنی برخواست مردم را با انقلاب معاصر و نسل‌های آینده تاثیر کرده است.
 
نماینده مردم تهران ادامه  داد: در بعد انسانی، بهداشت باز قدم‌های افتخار آمیزی برداشته شده همه عزیزان در جریان هستند اما بعد از آن باید بگوییم که در ارایه یک مدل اقتصادی موفق با توجه به منابع عظیم معنوی که در کشور وجود دارد اعم از نفت و گاز و سایر معادن با توجه به محدوده ژئوپولتیک ایران و یک وضعیت بالقوه را در بین کشورهای جهان دارد و از همه مهمتر با یک نیروی انسانی عظیم با اراده‌ای بزرگ و سطح هوشی بالا و علمی که کسب می‌کند متاسفانه نظام جمهوری اسلامی نتوانسته یک مدل اقتصادی موفق در استفاده از همه این امکانات را به خودش و به دنیای امروز عرضه کند.
 
نماینده مردم تهران اضافه کرد: علی رغم همه پیشرفت‌ها متاسفانه رشد اقتصادی ما در طول سال‌های 58 تا 91 به صورت متوسط 3.3 درصد بوده در حالی که ما تورم 20 درصدی را تجربه کردیم و بیکاری که بالغ بر 12.2 درصد این شاخص‌ها شاخص‌های خوب و قابل تکیه و افتخاری نیست.
 
باهنر تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید اقدامات اساسی در بهبود شاخص‌های اصلی کشور را در زمینه اقتصاد عملیاتی کنیم و به وجود بیاوریم از دیدگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی موضوع علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است اقتصادی همواره در حال رشد بوده که کمترین آسیب پذیری را در اقتصاد جهانی، تغییرات، مخاطرات و این قبیل مسایل را داشته باشد.
 
وی گفت: اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی اقتصاد ملی در برابر تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله کشور است بنابراین نکته اول و قابل توجه این است که اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی، جنگی نیست اقتصاد مورد نیاز و موقت برای شرایط کنونی نیست بلکه تدبیر بلند مدت است و قطعا نمی‌تواند در یک پروژه یا چند پروژه محدود شود بلکه یک جهت‌گیری و یک اصلاح جامع در رفتارها، ساختارها و جهت گیری‌های اقتصاد است.

وی ادامه داد: در طول این چند هفته در جلسات کمیسیون تخصصی چند نکته جمع‌بندی شد یکی از این نکات در اقتصاد مقاومتی این بود که بدون هماهنگی و هم‌افزایی با دیگر قوا مخصوصا مجریه کار مفیدی نمی‌شود انجام داد نکته دیگر در راه‌ اندازی اقتصاد مقاومتی است، ما به صورت ابتدایی هیچ نیازی به تصویب قوانین جدید نداریم و یکی دیگر از نکات این بود که هیچ ساختار و تفاهمی بین دولت و مجلس به طور اخص و بین قوای موثر از جمله بخش خصوصی به طور اعم نداریم و باید بتوانیم رفتارها و اقدامات را باهم هماهنگ سازیم.

نائب رئیس مجلس آسیب‌شناسی اقتصاد نفتی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این راستا باید کاهش وابستگی به درآمد نفت حاصل شود اصلاح نظام مالی، بهبود فضای کسب و کار، مبارزه با مفاسد اقتصادی مقوله جدیدی نیستند و باید بهبود پیدا کنند ما در بعضی از موارد مانند مبارزه با مفاسد اقتصادی تلاش‌های بسیاری کردیم اما این آسیب‌شناسی‌ها همچنان به نتیجه نرسیده است و یا بعضی‌ها اثر مثبتی در جامعه نداشته و باید قوا از روی دلسوزی به دنبال حل مسئله باشند آنطور که باید مبارزه موفقی با مفاسد اقتصادی نشده است.

نماینده تهران ادامه داد: هنوز بخشی از اقتصاد ملی ما متاسفانه فساد و رانت‌خواری مخلوط است و نیاز به آسیب‌شناسی لوازم اصلاحات، تاکید بر مدیریت جهادی در نظام اداری و اجرایی کشور دارد.

باهنر افزود: بهداشت، آموزش و دفاع بزرگترین هزینه‌های مالی دولت هستند. همچنین بودجه، آموزش، بهداشت و سلامت عظیم‌اند و منابع دولتی و خزانه‌های دولتی را می‌بلعند، بنابراین ما مملکت را بسیار گران و پرهزینه اداره می‌کنیم. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین به جلساتی که با کمیسیون تخصصی در این راستا داشت اشاره کرد و گفت: این جلسات با مرکز پژوهش‌ها و معاونین قوانین صورت گرفته و بعضی از تحلیل‌ها باید قبل ترجمه و قابل رویت باشد و قوانین را به دو سه گروه تقسیم کردند بعضی از قوانین اجرایش معطل مانده مانند قانون فضای کسب و کار که در سال 82 تصویب شد و به دنبال آن جنجال راه افتاد و خیلی‌ها می‌گفتند مجلس متحورانه این قانون راتصویب کردند.

باهنر با بیان اینکه دو مسئله که حائز اهمیت است تصویب قانون و نظارت بر اجرای حسن آن است گفت: بخشی از قوانین جامع هستند اما اجرایشان معطل مانده و بخشی از قوانین احتیاج به اصلاح دارند و بخش دیگری از این قوانین مزاحم و سد راه‌اند و مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ این سیاست‌ها این موضوع را مطرح کردند 110 سال در کشور ما قانونگذاری می‌َشود و این قوانین رصد شده و بعضی باید اصلاح شود.

وی به همکاری با دولت اشاره کرد و گفت: جلساتی با نوبخت معاون راهبردی رئیس‌جمهور داشتیم روسای قوا در اولین جلسه قوای مقننه و مجریه به اخص و سایر قوا به طور اعم هماهنگی‌هایی را به وجود آوردندو اقدامات را رصد می‌کنند براین مبنا پیش‌بینی کردیم مرکز پژوهش‌های مجلس این مقوله را تا پایان اردیبهشت ماه کامل کند و سپس به استقبال برنامه ششم برویم.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: در رابطه با برنامه‌‌های جامع نظرات متفاوت است سیاست‌های کلی این برنامه‌ها از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام کلید خورده و دولت باید تا پایان سال 93 لایحه برنامه ششم راتقدیم مجلس کند و همچنین بخش‌نامه بودجه اقتصاد مقاومتی باید حداقل تا خرداد 94 لایحه‌اش تقدیم مجلس شود.

نماینده تهران افزود: در بخشی از سیاست‌هایی هم خرد، مشورت، تدبیر و شجاعت نیاز است در حال حاضر بعضی از بنگاه‌های صنعتی ما با 50 درصد جمعیت کار می‌کند در حالی که این بنگاه‌ها سرمایه‌ای در گردش و مواد اولیه می‌خواهند اما متاسفانه دولت‌های گذشته در این قضیه مقصر و موثر بودند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: قطب جنوبی کشور از جمله خلیج‌فارس و دریای عمان بیش از 3 هزار کیلومتر ساحل دارند به جرات می‌توان گفت: که تمام جمعیت، صنعت و دفاع 10 درصد این 3 هزار کیلومتر نمی‌شود متاسفانه ظرفیت‌های عظیمی در کشور وجود دارد باید روی آن فکر شود.

باهنر فرهنگ را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، مقوله فرهنگ فضای تنفسی است و اگر فرهنگ مخدوش شود اقتصاد و سیاست رشد نمی‌کند در مجموع مجلس باید در راستای اقتصاد مقاومتی به وظایفش عمل کند معاونت قوانین و کمیسیون ویژه اصل 44 هماهنگی را به وجود آورد و مجلس و دولت با همکاری هم کار را به پیش ببرند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار