گزارش/

فضاسازی‌ رسانه‌ای برای تشدید فشارها علیه تهران/ تداوم بهانه‌جویی آمریکایی‌ها درخصوص سفیر جدید ایران در سازمان ملل

تداوم بهانه جویی‌های آمریکا بر سر نماینده جدید ایران در سازمان ملل که در نهایت به اعلام خبر عدم صدور روادید برای ابوطالبی و تصویب طرحی در این زمینه در کنگره منجر شد، سبب شد خبرگزاری‌های غربی بخش قابل توجهی از اخبار و گزارش های خود را به انعکاس این موضوع اختصاص دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت آمریکا به ایران اطلاع داده است که برای نماینده جدید این کشور در سازمان ملل متحد روادید ورود صادر نمی‌کند.

این روزنامه نوشت: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایران و سازمان ملل متحد اطلاع داده است واشنگتن برای فردی که تهران به عنوان نماینده جدید خود در این سازمان انتخاب کرده است روادید صادر نمی‌کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به مقامات ایرانی و سازمان ملل متحد اطلاع داده است که آقای ابوطالبی برای کار در هیئت نمایندگی ایران در نیویورک روادید دریافت نخواهد کرد. 


وال استریت ژورنال نوشت: این مسئله پس از آنکه کاخ سفید اوایل هفته به ایران اعلام کرد ابوطالبی گزینه ای شدنی نیست، به منزله گامی دیگر به سوی رویارویی بالقوه میان دو کشور محسوب می‌شود. این در حالیست که مقامات ایرانی می گویند ابوطالبی به سبب مهارت های زبانی و سابقه کارش در پایتخت های غربی بهترین گزینه برای این سمت است. 

این در حالی بود که پیشتر در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به اتفاق آراء قانونی را به تصویب رساند که هدف آن ممانعت از ورود "حمید ابوطالبی" سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به آمریکا است.

خبرگـزاری رویترز در گـزارشی از واشنگتن نوشت: "مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به اتفاق آراء قانونی را به تصویب رساند که هدف آن ممانعت از ورود "حمید ابوطالبی" سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به آمریکا است . این پیشنهاد سه روز پیش از سوی سنای آمریکا مورد تصویب قرار گرفت".


بر اساس این پیشنهاد که برای تبدیل شدن به قانون به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد، افرادی که در اقدامات تروریستی(!) علیه آمریکا مشارکت داشته اند اجازه ورود به این کشور را به عنوان نماینده در سازمان ملل متحد نخواهند داشت.
این خبرگزاری انگلیسی مخالفت با سفیر پیشنهادی یک کشور در سازمان ملل متحد  را اقدامی نادر قلمداد کرد که به صورت بالقوه می تواند پیامدهایی را داشته باشد. این اقدام همچنین می تواند به مثابه آزمون تاثیر و نفوذ آمریکا بر سازمان ملل متحد تلقی شود.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی زیر عنوان "طرح مصوب کنگره درباره سفیر پیشنهادی ایران برای امضاء نزد اوباما ارسال شد" رای اکثریت اعضای کنگره آمریکا به این طرح را مورد اشاره قرار داد و تصویب سریع این طرح در هر دو مجلس نمایندگان و سنای امریکا را  نشان دهنده مخالفت شدید هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه این کشور با گزینه ایران برای تصدی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد ارزیابی کرد.


همزمان خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی از واشنگتن، از موافقت "مجلس نمایندگان آمریکا با طرح سنای این کشور برای جلوگیری از ورود  سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد" خبر داد و  به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه "دِ هیل" تصویب این طرح  به اتفاق آراء‌ را از سوی ‌ نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا  اقدامی نادر توصیف کرد که برای تاییدیه نهایی و تصویب به صورت قانون به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور ارجاع دادند.

روزنامه نشنال پست هم با اشاره به سخنان خصمانه "جی کارنی" نوشت: با خودداری آمریکا از صدور روادید برای دیپلمات پیشنهادی تهران، بار دیگر  تنش به رابطه دو کشور بازگشته است.



این روزنامه افزود: ایالات متحده در اقدامی کم سابقه  از صدور روادید ورود برای حمید ابوطالبی نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل خودداری کرد. این اقدام ممکن است تلاش ها برای بهبود روابط سرد دیپلماتیک دو کشور را پیچیده سازد.

الجزیره انگلیسی هم اعلام کرد آمریکا از امکان ورود نماینده جدید ایران به سازمان ملل جلوگیری کرد. به گزارش این شبکه تلویزیونی،آمریکا از ارائه روادید به نماینده جدید ایران در سازمان ملل خودداری کرد. 


تهران می‌گوید تصمیم جلوگیری از صدور روادید برای حمید ابوطالبی نقض قوانین بین المللی است. 

یکی از نکاتی که مبنای جریان سازی این رسانه آمریکایی  قرار می گیرد تلاش برای متقاعد کردن تهران به معرفی فردی دیگر می‌باشد؛ در این باره از تلاش کاخ سفید برای وادار کردن ایران برای معرفی فرد دیگری برای تصدی نمایندگی این کشور در سازمان ملل  سخن گفته می‌شود.

چنین موضوعی گویای فضاسازی‌ رسانه‌ای برای تشدید فشارها علیه تهران و  واداشتن کشورمان به تجدیدنظر در سیاست هسته‌ای می باشد. زیرا بر اساس این رویکرد تبلیغی عنوان می‌شود: اختلاف بین ایران و امریکا بر سر ابوطالبی در حالی شکل گرفته است که مذاکرات هسته ای بین تهران و گروه پنج به علاوه یک در جریان است. 


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار