دقیق ترین نقشه‌ی سه بعدی از "کهکشان راه شیری" + عکس

ناسا با استفاده از دو میلیون تصویر واقعی فرو سرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزز که طی ۱۰ سال به ثبت رسیده، توانست شفاف‌ترین تصویر ۳۶۰ درجه را از "کهکشان راه شیری" به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ اولین بار است که ناسا با استفاده از ۲ میلیون عکس تلسکوپ فضایی اسپیتزر توانست تصویری چشم نواز و دقیق از کهکشان ما به ثبت برساند.
 
این نقشه یک تصویر ۳۶۰ درجه و بی نظیری کهشکان راه شیری زومی بالغ بر ۲۰ گیگاپیکسل موزاییک عکسی تشکیل شده است که بیننده را به قلب سحابی‌ها و جت‌های ستاره ای و انفجار اطراف ستاره‌های ابرغول می برد. این تلسکوپ و تصاویر پردازش شده آن توسط محققان دانشگاه ویسکونسین، علاوه بر فراهم آوری دید جدیدی از ساختار کهکشان راه شیری، افزودن بیش از ۲۰۰ میلیون جرم جدید به کاتالوگ کهکشان راه شیری را امکان پذیر کردند.

 

این تصویر تعاملی که به صورت آنلاین منتشر شده ، قابل زوم کردن است و به کاربران امکان می‌دهد به سطح کهکشان نگاهی انداخته و بر اجرام آن از جمله سحابی‌ها، حباب‌ها ، قلب کهکشان و دیگر پدیده‌های عجیب و غریب آن زوم کنند. این تصویر موزاییکی ۳۶۰ درجه‌ای در کنفرانس TEDActive 2014 در ونکوور منتشر شد و بخشی از پروژه Glimpse36 است که سطح کهکشان ما را از تمامی جهات نقشه برداری می کند. این تلسکوپ ۳ درصد از آسمان ما را هدف قرار داده اما به خاطر تمرکز بر نواری در اطراف زمین که در لبه سطح کهکشان راه شیری قرار دارد، بیش از نیمی از تمامی ستاره‌های کهکشان را نشان می دهد.
 
دانشمندان می گویند اگر بخواهیم این تصویر را چاپ کنیم به یک کاغذ به بزرگی یک استادیوم فوتبال نیاز داریم از این رو این نقشه به شکل یک مجموعه از تصاویر به طور آنلاین منتشر شده است. تلسکوپ اسپیتزر در سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد و برای تهیه تصاویر سطح راه شیری در نور فروسرخ ۱۷۲ روز یا چهار هزار و ۱۴۲ ساعت زمان صرف کرده است. اما این نخستین بار است که این تصاویر برای تهیه یک دید پانورامیک به هم چسبانده می شوند.

تصویری از بازوهای کهکشان راه شیری، خورشید در نزدیکی لبه‌ی داخلی بازوی شکارچی کهکشان راه شیری، در پف کردگی محلی در داخل حباب، و در کمربند گولد در فاصله ی ۱۰۰۰±۲۵۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان قرار دارد. 

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار