دانشنامه اقتصادی116/

رتبه یازدهم ایران در ذخایر سنگ آهن جهان

بررسی های كارشناسی و اكتشافات انجام شده نشان می دهد كه ایران از نظر ذخایر قطعی سنگ آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد،اكتشافاتی كه تاكنون در كمتر از 8 درصد مساحت جغرافیایی كشور انجام شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بررسی های كارشناسی و اكتشافات انجام شده نشان می دهد كه ایران از نظر ذخایر قطعی سنگ آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد.
 
اكتشافاتی كه تاكنون در كمتر از 8 درصد مساحت جغرافیایی كشور انجام شده است حدود 4.6 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی بر آورد شده و با برنامه های جدید اكتشافی در دست انجام، امكان افزایش ذخایر سنگ آهن كشور وجود دارد.
 
رتبه بندی 11 كشور اول جهان به لحاظ ذخایر سنگ آهن به این قرار است: 

1- استرالیا35 میلیارد تن 2- برزیل29 میلیارد تن 3- روسیه25 میلیارد تن 4- چین 23 میلیارد تن 5- هند 7 میلیارد تن 6-آمریكا 6.9 میلیارد تن 7– اوكراین6.5 میلیارد تن 8-كانادا 6.3 میلیارد تن 9-ونزوئلا 4 میلیارد تن 10- سوئد3.5 میلیارد تن 11-ایران 2.5 میلیارد تن
 
ذخایر قطعی سنگ آهن در جهان حدود 170 میلیارد تن برآورد شده و ایران با داشتن 5/2 میلیارد تن ذخیره قطعی(موجود) سنگ آهن، 4/1 درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد.
 
در حال حاضر 3 حوزه معدنی بزرگ در كشور شناسایی شده كه توسط شركت‌های بزرگ معدنی در حال بهره برداری بوده و عمده تولید كشور را انجام می دهند
.  
تعداد معادن فعال كوچك و بزرگ سنگ آهن در كشور نیز در مجموع 165 واحد است.  
در مجموع 62 میلیون تن سنگ آهن در كشور جهت تولید محصولات دانه بندی و كنسانتره استخراج می شود كه بخشی از آن صرف كارخانه‌های داخلی ( برای تولید 15میلیون تن شمش فولاد) می شود و بخشی به صورت دانه بندی شده صادرات می شود.
 
در حال حاضر میزان تولید سالانه سنگ آهن دانه بندی و كنسانتره حدود 42میلیون تن برآورد می‌شود و در صورتی كه طرح‌های 7 گانه فولاد استانی راه‌اندازی شود، مصرف سنگ آهن نیز افزایش می‌یابد
.  
به گزارش انجمن تولیدكنندگان فولاد جهان ، تولید جهانی فولاد در سال 2013 به حدود 1میلیارد و 582 میلیون تن رسیده است كه نسبت به سال 2012رشدی معادل 3.5 درصد از خود نشان می دهد . ایران به لحاظ تولید فولاد در سال 2013 رتبه15جهان را كسب كرد كه معادل 15.4 میلیون تن تولید فولادخام است.  
 
در حال حاضر، بزرگترین پروژه صنعتی – معدنی شرق كشور در منطقه سنگان با مشاركت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال اجرا است كه با راه اندازی واحدهای تولید كنسانتره، گندله، میزان سهم تولید محصولات مذكور در این منطقه به حدود 17.5 میلیون تن در سال خواهد رسید.
 
آنچه كه حائز اهمیت است، با توجه به طرح های مختلف فولادی بخش دولتی و خصوصی در كشور، در آینده نزدیك این واحدها، نیاز به مواد اولیه كنسانتره و گندله سنگ آهن پیدا خواهند كرد و از این رو، انجام اكتشافات گسترده در سطح كشور برای شناسایی معادن سنگ آهن ضروری است تا درنتیجه زنجیره تولید فولاد در همه بخش ها به صورت متوازن توسعه یابد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رتبه ، یازدهم ، ذخایر ، سنگ آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار