دانشنامه اقتصادي 102/

معدن چادرملو بزرگترين توليدکننده سنگ‌آهن کنسانتره کشور

معدن سنگ آهن چادرملو که در حال حاضر بزرگترين توليد کننده سنگ آهن کنسانتره در کشور است با ذخيره قابل استخراج به مقدار ۳۲۰ ميليون تن در قلب کوير مرکزی ايران و به فاصله ۱۸۰ کيلومتری شمال شرقی شهرستان يزد قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، معدن سنگ آهن چادرملو که در حال حاضر بزرگترين توليد کننده سنگ آهن کنسانتره در کشور است با ذخيره قابل استخراج به مقدار ۳۲۰ ميليون تن در قلب کوير مرکزی ايران و به فاصله ۱۸۰ کيلومتری شمال شرقی شهرستان يزد قرار گرفته است.

در اين معدن ساليانه حدود ۱۶ ميليون تن عمليات استخراج شامل ۵/۸ ميليون تن باطله‌برداری و ۵/۷ ميليون تن استخراج سنگ آهن انجام می‌گيرد.

 محصول نهايی توليدی در ظرفيتهای فعلی شامل ۳/۴ ميليون تن کنسانتره سنگ آهن با عيار Fe حدود ۶۸ درصد و ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن‌های دانه‌بندی شده با عيار Fe حدود ۶۴-۶۰ درصد می‌باشد که پس از تامين نيازهای صنايع فولاد داخلی مازاد بر مصرف آن صادر می‌شود.

تاريخچه معدن سنگ‌آهن چادرملو


کانسار چادرملو در سال 1319 توسط يک مهندس ايراني به نام آقاي سبحاني و تحت نظر زمين شناس آلماني بنام کومل شناسائي شد. 

پژوهشهاي اوليه زمين شناسي در خلال سالهاي 43-1342 با حفر تونلهاي اکتشافي انجام شد. اکتشافات کلي منطقه و مغناطيس سنجي هوائي که از سال 1347 در مساحتي به وسعت 40 هزار کيلومتر مربع آغاز شده بود منجر به ثبت ناهنجاري (Anomaly) مغناطيسي در کل منطقه بافق ساغند و زرند کرمان گرديد. اکتشافات تکميلي در سالهاي 1357-1352 انجام شد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، کانسار چادرملو به عنوان يک طرح مستقل مورد توجه قرار گرفت، در سال 1362 مذاکره براي ادامه مطالعات و طراحي تفصيلي با شرکت LKAB سوئد آغاز شد که به نتيجه نرسيد.

در سال 1365 مهندسين مشاور آلماني شرکت E.B.E به منظور انجام مطالعات اوليه و طراحي تفصيلي انتخاب و قرارداد مهندسي فاز يک در سال 1365 و فازهاي 2 و 3 در سال 1369 بين شرکت ملي فولاد ايران و مهندسين مشاور مذکور منعقد شد.

 پس از انجام مطالعات فاز 1 مشاور مزبور، با تائيد شرکت ملي فولاد ايران روش فرآوري سنگ آهن چادرملو را از طريق جداکننده ميدان ضعيف، جداکننده مغناطيسي ميدان قوي، فلوتاسيون کنسانتره هماتیتی به منظور کاهش فسفر و بازيابي آپاتيت (کنسانتره فسفر) انتخاب و طراحي تفصيلي را بر اساس اين روش آغاز نمود .

. بموازات فعاليتهاي مهندسي فوق، مجوز شروع عمليات اجرائي در اواخر سال 1368 از طرف سازمان برنامه و بودجه وقت صادر و طرح بمورد اجرا گذاشته شد.

عمر معدن سنگ‌آهن چادرملو 11 سال دیگر به پایان می‌رسد 

برداشت ماده معدنی از معدن چادرملو از حدود سال 1376 آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که عمر این معدن تا 11 سال دیگر به پایان برسد. البته باید در نظر داشت که معمولا در چند سال آخر عمر معدن برداشت از آن با مشکلاتی نیز مواجه می‌شود.

میزان ذخیره معدن چادرملو 400 میلیون تن بوده که از این رقم 320 میلیون تن قابل استخراج بوده است و هم‌اکنون 180 میلیون تن از این ذخیره برای استخراج باقی مانده است. در همین راستا برآورد می‌شود حدود 11 سال از عمر معدن باقی مانده است.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود خورشيديان
۱۳:۳۲ ۱۳ دی ۱۳۹۵
سلام
لطفا در مورد نحوه برقراري ارتباط جهت مسئولان فروش كنسانتره را اعلام بفرماييد و در صورت امكان شماره هاي تماس را نيز ارسال فرماييد
ضمنا حجم خريد بالا مي باشد
متشكرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۲:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۳
سلام.من نياز به كنستانتره 68 درصد به مقدار زياد هستم.
آخرین اخبار