رنگین کمانی که روی دندان‌هایتان ایجاد می‌شود

تغییر رنگ دندان‌ها با منشا داخلی و خارجی به دو عامل مواد خوراکی و رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان مربوط می‌شود.

حسین افشار داندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغییر رنگ دندان‌ها به دو دسته‌ی اصلی تغییر رنگ با منشا داخلی و تغییر رنگ با منشا خارجی تقسيم مي شود. تغییر رنگ با منشا داخلی در طی رشد و تکامل دندان ایجاد شده و در مینای عاج رسوب می‌کند این تغیر رنگ‌ها بر اثر برساژ طی اعمال داندانپزشکی از دندان‌ها پاک نشده و نیاز بر مراحل پیچیده تری دارد که در بسیاری از موارد از روکش یا لمینت استفاده می‌کنند.

این متخصص داندانپزشکی ادامه داد: آنتی بیوتیک تتراسایکلین ، فلوئوروزیس ( نقص ارثی مینا) و نقص ارثی عاج موجب تغییررنگ دندان‌ها میشود.

وی افزود: تغیررنگ با منشاه خارجی عموماً منشا میکروبی داشته و در ارتباط سیستم با بهداشت دهان میباشد. اگر چه فراورده‌های خوراکی هم می‌تواند مسئول نوع دیگر رنگی شدن با منشا خارجی باشند. رنگ دانه‌های ایجاد شده با منشا خارجی به راحتی توسط مواد دندانپزشکی از سطح دندان برداشته میشود. این رنگ‌ دانه‌ها انواع مختلفی دارد؛رنگ‌دانه‌های سبز، در افراد جوان دیده می شود.

وي تصريح كرد:رنگ نارنجی مربوط به بهداشت ضعیف دندان‌ها بوده، رنگ سیاه، شیوع آن از رنگ‌ دانه‌های رنگ نارنجی کمتر بوده و به صورت خط ممتدی که از لبه‌ی لثه پیروی می‌کنند دیده می‌شود. برداشتن رنگ‌دانه‌های سیاه نسبت به سایر گروه‌ها دشوارتر است.


انتهای پیام/
برچسب ها: رنگین کمان ، دهان ، دندان ، رنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار