پریدگی‌های دندانی را جدی بگیرید

دندان قروچه و کلن چینگ عادات اضافی هستند که می‌توانند یک‌سری عوارض روی قسمت‌های مختلف از جمله دندان‌ها و مفصل صورت ایجاد کنند.

فریده گرامی‌پناه متخصص پروتزهای دندانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زمانیکه دندان‌های فک بالا و پایین روی هم ساییده می‌شوند اصطلاحا دندان قروچه نامیده می‌شود. عادت دیگری نیز وجود دارد که کلن چینگ نام دارد. 

وی ادامه داد: دندان قروچه و کلن چینگ عادات اضافی هستند که می‌توانند یک‌سری عوارض روی قسمت‌های مختلف از جمله دندان‌ها و مفصل صورت ایجاد کنند. بعضی از اوقات نیز به شکل دردهای داخل گوش فرد را به اشتباه بیندازند. از جمله دلایل اصلی که فرد دچار دندان قروچه می‌شود اضطراب و استرس‌هایی است که منجر به عادات پارافانکشنال می‌شود. (شخص عادات اضافه بر عادات نرمال انجام ‌می‌دهد) 

وی بیان کرد: از عواملی که ممکن است سطوح دندانی به هم خوب جفت نشده باشند بلندی دندان است که باعث می‌شود فرد به شکل ناخود‌آگاه برای رهایی از بلندی دندان مرتب به آن قسمت فشار وارد کند. نکته دیگر این است که گاهی اوقات فرد آن‌قدر دندان قروچه را انجام می‌دهد که عضلات صورت مقداری برجسته‌تر می‌شود و ما به وضوح متوجه می‌شویم این فرد از عضلات خود بیش از حد کار می‌کشد و کار کشیدن بیشتر ناشی از فشار ممتد روی دندان‌ها است. 

گرامی‌پناه گفت: از علائم دندان قروچه، درد عضلات صورت، سر درد در هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب و همچنین درد دقیقا جلوی گوش (مفصل گیجگاهی- فکی) است. از جمله عواملی که کمک به کاهش ساییدگی دندان می‌کند استفاده از مواد کافئینه مانند نوشابه می‌باشد. 

وی اذغان داشت: در طول روز دندان‌ها نباید روی هم قرار بگیرند و به هم فشار بیاورند. عوارض دهانی که دندان قروچه در پی دارد، پریدگی‌های دندانی مانند پرکردگی‌ها، شکستن دندان، حساسیت دندان به مواد مختلف و سرما و گرما، پریدگی مینای دندان که منجر به درد عاج می‌شود، می‌توان اشاره کرد. 


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار