راهکارهای پرورش نابغه‌های آینده

توجه داشته باشید که دامنه توجه و تمرکز کودکان بسیار کوتاه و بین 5 تا 7 دقیقه است پس انتظار نداشته باشید که کودک مدت زیادی به یک نوع کار بپردازد.

مریم محمدی کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: می‌توان از هر کودکی نابغه‌ای در حد عالی و ایده آل ساخت یعنی می‌توان با روش‌های مناسب و بکارگیری راهکارهای علمی و کاربردی به پرورش نابغه‌های آینده پرداخت. 

وی تصریح کرد: با کودک درباره موضوع‌های مختلف روزانه صحبت کنید هر گونه تجربه کلامی،‌موجب تقویت مهارتهای پایه‌ای برای خواندن می‌شود. با صدای بلند برای کودکتان داستان بخوانید و کتابخانه کوچکی در اتاق فرزندتان قرار دهید. 

محمدی افزود: کودکتان را تشویق کنید یک روزنامه خانوادگی درست کند و ماجراها و وقایع خانوادگی را در آن نقاشی کند آن چه کودک می‌گوید برایش بنویسید و تکرار کنید کودک از این راه زودتر به رابطه خواندن و نوشتن پی می‌برد. 

وی ادامه داد: از کودکتان بخواهید تا اشیا مختلف اطرافش را بشمرد درباره ایده و طرح‌هایی که به ذهنتان می‌رسد با کودک صحبت کنید مثلا به او پیشنهاد دهید تا با هم یک عروسک پارچه‌ای بسازید. 

محمدی تصریح کرد: کودک را برای مدتی در طول روز با کتابها و وسایل نقاشی‌اش تنها بگذارید. بازیهای کلامی را از یاد نبرید مثلا از کودک بخواهید تمام اشیایی که با "ق" شروع می‌شود را نام ببرید و همچنین از کودک سوالی نپرسید که جواب آری یا نه داشته باشد، کاری کنید که کودک مجبور به حرف زدن شود. این کار به پرورش تفکر انطباقی کودک کمک می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: هوش ، کودک ، نوشتن ، خواندن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار