تا پایان سال جاری؛

میزان پرداخت "تسیهلات بانکی" از 120 هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود

رییس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی با اشاره به پرداخت 105 هزار میلیارد تومانی تسهیلات در نیمه نخست سال جاری از سوی بانکها گفت: پیش بینی می‌شود رقم پرداخت تسهیلات از سوی بانکها تا پایان سال 92 به 190 هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: 51 درصد از تولید ملی در بخش خدمات 12 درصد در بخش کشاورزی، 14 درصد در بخش صنعت، 18 درصد در نفت و یک درصد در معدن است.
 
وی افزود: ما در آنچه در تولید است و آنچه از منابع مالی و پولیمان به تولید اختصاص می دهیم توازن نداریم.
 
نیلی با اشاره به اینکه بانکها در سال 90، 201 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند،‌اظهار داشت: این رقم در سال 91 به 196 هزار میلیارد تومان رسید.
 
وی ادامه داد: همچنین در نیمه نخست سال جاری میزان تسهیلات پرداختی بانکها 105 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در ده ماهه سال جاری به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
رییس پژوهشکده مالی و پولی بانک مرکزی پیش بینی کرد میزان تسهیلات پرداختی تا پایان سال به 190 هزار میلیارد تومان برسد.
 
وی تسهیلات کوتاه مدت را 18 درصد از منابع بانکها اعلام کرد و گفت: 8 درصد از منابع بانکها به تسهیلات بلند مدت اختصاص یافته است.
 
مشاور رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی همچنین تامین مالی منابع بانکها از طریق پرداختهای غیرنقدی بنگاهها را 30 درصد اعلام کرد و گفت: در دهه هشتاد متوسط تورم 17 درصد بود و رشد دارایی‌های بانکها 28 درصد بوده و این در حالی است که در آن دهه تولید ناخالص داخلی تنها 4 درصد رشد داشته است.
 
وی با اشاره به رشد 31 درصدی تسهیلات بانکی در سال 90 گفت: در سال 91 میزان رشد تسهیلات بانکی به 16 درصد کاهش یافت که علت آن عدم چابکی و سرگردانی بانکها بوده است.
 
به گفته رییس پژوهشکده مالی و پولی هر سال که ما رشد اقتصادی داشتیم مجبور شدیم به بانکها بیشتر مقروض باشیم اظهار داشت: متاسفانه در 25 سال گذشته ما رشد اقتصادی و تورم را با هم داشتیم به این معنی که اگر می‌خواستیم رشد داشته باشیم تورم بالایی داشته و اگر تورم می‌خواستیم مهار کنیم دچار رکود می‌شدیم.
 
نیلی با اشاره به اندازه بنگاهها در عملکردشان گفت: بنگاههای کوچک، متوسط و بزرگ ما یکسان عمل نمی‌کنند و این مسئله به هیچ وجه خوشایند نیست.
 
وی ادامه داد: بنگاههای صنعتی از سال 80 تا سال 91 به طور متوسط سالانه 8 درصد رشد داشتند و این در حالی است که رشد بنگاههای بزرگ 14 درصد و بنگاههای کوچک 4 درصد و متوسط 10 درصد رشد داشتند.
 
نیلی با تاکید براینکه سرعت رشد بنگاههای ما متوازن نیست اظهار داشت: این به آن معناست که چون بنگاهها میزان بهره‌وری‌شان باهم یکی نیست زیانهای اعتباری در بازار پولی و مالی را به یک میزان دریافت نمی‌کنند.
 
وی ادامه داد: هر چه انحصار در بنگاهها بیشتر باشد رشد بهره‌وری آن بنگاه کمتر است.
 
رییس پژوهشکده پولی با بیان اینکه نرخ ارز حقیقی دائما در کشور ما پایین بوده اظهار داشت: پایین بودن نرخ ارز به معنی آن است که دائما علامت داده می‌شود که بیشتر واردات کنیم.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه تعداد قابل ملاحظه بنگاههای اقتصادی که به بانکها مقروض هستند زیان ده هستند اظهار داشت: سازوکار ورشکستگی در ایران انقدر پرهزینه است که عملا هیچ بنگاهی ورشکسته نمی‌شود و مادامی که بنگاهی ورشکسته نشود هزینه بر است.
 
نیلی با مقایسه میزان وامهای اعطا شده و قابل اعطا بانکها گفت: 10 درصد از بنگاههای ما به اندازه 70 درصد از منابع مالی بانکها را به عنوان تسهیلات دریافت کردند که البته این بنگاهها همان بنگاههای بزرگ هستند که بهر‌ه‌وری‌شان پایین است.
 
وی ادامه داد: سه درصد از بنگاههای بالای 400 نفر در کشور بیش از 95 درصد تولید را در کشور انجام می‌دهد.
 
مشاور رییس کل بانک مرکزی در خصوص مدیریت عدم توازن در پرداخت تسهیلات بانکی به بنگاهها و میزان تولید این بنگاهها گفت: تحریک عرضه وجوه در بازار پول و سرمایه و نیز آزاد گذاشتن بانکها در رقابت برای جذب سپرده و همچنین جلب مشارکت بانکهای خارجی از جمله راهکارهای مدیریت عدم توازن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرارداد ، تسهیلات ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار