فارن پالسی گزارش داد:

اختلاف میان احزاب در آمریکا به اوج خود رسید/ دیگر امکان ارائه لایحه ضدایرانی وجود ندارد

پایگاه اینترنتی فارن پالسی نوشت: کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک - یکی از قدرتمندترین گروه های لابی در آمریکا - با مشکلاتی غیر عادی مواجه شده است و با توجه به دو قطبی شدن احزاب در آمریکا، دیگر نمیتوان برای ارائه لایحه ضدایرانی جدیدی تلاش کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم "جان هادسون" با عنوان "درگیری‌های دو حزبی در آمریکا به لابی ها در این کشور علیه ایران آسیب زده است"، نوشت: در روز یکشنبه دوم ماه مارس 14 هزار نفر در واشنگتن دی سی در کنفرانس سالانه تعیین سیاست آیپک حضور خواهند یافت. این افراد پس از دو روز  سخنرانی در واشنگتن در حمایت از اسرائیل به منظور لابی با قانون گذاران آمریکایی راهی کنگره آمریکا خواهند شد . اما بر اساس گزارش منابع داخلی و خارجی آیپک، این گروه هنوز حمایت های لازم را برای تصویب لایحه ای درباره موضوعی مهم به دست نیاورده است: برنامه هسته ای ایران. عدم تصویب لایحه یا ارائه قطعنامه ای غیر الزام آور منعکس کننده جدال آیپک با کاخ سفید است که سبب اختلاف نظر شدید بین قانون گذاران دموکرات و جمهوری خواه درباره موضوعی شده است که پیشتر موضوعی غیر حزبی محسوب می شد.

این موضوع همچنین سبب بروز انتقاداتی در این باره شده است که این گروه - آیپک -  در آستانه مهمترین لابی خود طی امسال ، دستور کاری مشخص و واضح ندارد.

"دیلان ویلیامز" مدیر امور دولتی در جی استریت - رقیب آیپک که حامی اسرائیل نیز است - اعلام کرد: زمانی که یک سازمان بیش از اندازه بر یک موضوع متمرکز می شود ، مردم انتظار نتیجه ای مهم و موثر را دارند. او همچنین گفت: و تا امروز، هنوز مشخص نیست این دستور کار چیست و آیا نتیجه ای در بر خواهد داشت یا نه.

فارن پالسی نوشت: برای اطمینان، تلاش های شدید به منظور ارائه لایحه ای علیه برنامه هسته ای ایران قبل از آغاز این نشست انجام شد. در این باره می توان به قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که در آن به شرایط قابل قبول درباره مفاد توافق نامه هسته ای نهایی بین ایران و شش قدرت جهان پرداخته شده است. اما چندین منبع در کنگره آمریکا اعلام کردند این قطعنامه غیر الزام آور - که توسط "اریک کانتور" رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان و همچنین "ویپ استنلی" هویر ارائه شده است - قبل از برگزاری نشست ایپک ارائه نخواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: مشاوران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند قانون گذاران ممکن است به یکدیگر بپیوندند و نامه ای به رئیس جمهور بنویسند اما حتی سرنوشت این تلاش نیز نامشخص است. یکی از مشاوران سنا اعلام کرد: آنها فقط خواهان ارائه قطعنامه ای هستند. آنها سرمایه های سیاسی بسیاری را برای این موضوع اختصاص داده اند.  آنها تنها چیزی را خواهند پذیرفت که به ضررشان نباشد. اما مقامات آیپک می گویند چنین انتقادی کوته بینی است و منعکس کننده دستور کار جاه طلبانه ای نیست که برای هزاران فعال در هفته آینده - نشست آیپک - ارائه خواهد شد.

یکی از مقامات آیپک اعلام کرد: این قطعنامه یک لایحه قانونی، یک قطعنامه یا یک نامه نخواهد بود بلکه شامل مجموعه ای از اقدامات است. در این راهبرد که توسط نمایندگان آیپک ارائه شده است بر نقش کنگره آمریکا در نظارت بر مذاکرات دولت اوباما به منظور مهار برنامه هسته ای ایران تأکید می کند. این راهبرد جامع شامل بررسی دقیق اجرای توافق نامه هسته ای موقت است که تهران و واشنگتن در ماه نوامبر بر سر آن توافق کردند و طرح کلی پارامترهای توافق نامه نهایی هسته ای محسوب می شود.اما آیپک خود را در مسیر متصل و هماهنگ کردن دموکرات های وفادار به رئیس جمهور آمریکا و جمهوری خواهانی می بیند که مشتاق ایجاد اختلاف و تفرقه در میان جامعه حامی اسرائیل هستند.

یکی از مشاوران کنگره آمریکا که از نزدیک با آیپک همکاری می کند، اعلام کرد: موضوع تحریم های ایران در حال حاضر به موضوعی دو حزبی تبدیل شده است که جمهوری خواهان در یک سو و کاخ سفید و دموکرات ها در سوی دیگر آن قرار دارند. او همچنین گفت: متأسفانه، زمانی که یک موضوع دو حزبی می شود، یک سازمان دو حزبی همانند آیپک برای مدیریت آن با دشواری هایی مواجه می شود. ما به جای اختلاف در زمینه خط مشی که قابل تلفیق است با اختلافات سیاسی مواجه هستیم که همانند یک بده بستان است.

فارن پالسي در ادامه نوشت: آیپک همانند دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با توافق نامه موقت هسته ای با ایران مخالف بود و تأکید کرد دست یابی به هر گونه توافق نامه نهایی هسته ای مستلزم متوقف شدن فعالیت های غنی سازی اورانیوم در خاک ایران و توقف کامل فعالیت های هسته ای تهران است.

تندروهای حامی اسرائیل می گویند این توافق نامه امتیازات زیادی در اختیار ایران قرار داد.آیپک هفته گذشته با ارسال نامه ای به کنگره آمریکا خواهان آن شد که هر گونه توافق نامه نهایی باید ایران را ملزم کند همه "زیرساخت های هسته ای" را برچیند.اما بسیاری از کارشناسان  در دولت و خارج از دولت آمریکا می گویند ایران هرگز چنین موضوعی را نخواهد پذیرفت.

این گزارش می‌افزاید: این اختلافات تاکتیکی سبب کاهش حمایت های عادی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از لایحه آیپک شده است و همچنین سبب شده است آیپک در شرایطی دشوار قرار گیرد. تا اوایل ماه فوریه، آیپک از لایحه اعمال تحریم ها علیه ایران - که توسط سناتور مارک کرک و رابرت منندز ارائه شده بود - حمایت کرد ، لایحه ای که خواهان اعمال تحریم های بیشتر بر بخش نفت ایران در صورت عدم دست یابی به توافق نامه نهایی می شد. این لایحه با کسب 59 حامی راه به جایی نبرد. اما کاخ سفید نیز تهدید کرد این لایحه را وتو خواهد کرد. کاخ سفید این لایحه را "رژه برای آغاز جنگ" توصیف کرد که می تواند سبب اخلال در مذاکرات هسته ای حساس در ژنو شود. پس از قرار گرفتن شماری از قانون گذاران دموکرات در طرف کاخ سفید، آیپک رویکرد خود را تغییر داد و اعلام کرد این لایحه باید در زمانی دیگر ارائه شود.

بر اساس گفته یک مقام آیپک، این گروه همچنان در تلاش برای کسب حمایت از این لایحه است اما از سناتور "هری رید" رهبر اکثریت در سنا نمی خواهد در حال حاضر این لایحه را تصویب کند. این مقام گفت: اعتقاد ما این است که این لایحه باید زمانی به رأی گذاشته شود که حمایت های کافی را به دست آورده است. این تصمیم آیپک سبب خشم شماری از جمهوری خواهان از جمله سناتور "لیندزی گراهام" شد که خواهان تصویب فوری ان شده بود. این تصمیم آیپک به سبب نگرانی های دموکرات های حامی اسرائیل اتخاذ شد که از سرپیچی آشکار این گروه از تصمیم رئیس جمهور و متحدانش در کنگره از جمله "دبی واسرمن شولتز " رئیس کمیته ملی دموکراتیک - که سابقه ای طولانی در حمایت از ایجاد کشور یهودی دارد - به خشم آمده بودند.

روز پنجشنبه، نشنال ژورنال گزارش داد 82 مقام آمریکایی با ارسال نامه ای به دموکرات ها در کنگره آمریکا از آنها خواستند لایحه ای را تصویب نکنند که سبب به خطر افتادن مذاکرات هسته ای می شود. در همان روز،  اسرائیل بار دیگر به موضوعی دو حزبی تبدیل شد ، زمانی که سناتورهای جمهوری خواه مانع از رأی گیری درباره لایحه افزایش مزایای کهنه سربازان شدند زیرا دموکرات ها اعلام کردند لایحه تحریم ها علیه ایران را اصلاح نخواهند کرد. رید به سبب نگرانی ها درباره ایجاد اختلال در مذاکرات هسته ای دولت آمریکا با ایران، از صدور مجوز برای رأی گیری درباره این اصلاحیه سر باز زد . در نتیجه،  تلاش برای گسترش برنامه های بهداشتی برای کهنه سربازان - موضوعی که پیشتر دو حزب از آن حمایت می کردند - به شکست انجامید. رید گفت: امیدوارم همه گروه های کهنه سربازان شاهد بوده باشند که همه جمهوری خواهان هر چه در توان داشتند برای شکست این لایحه کردند. او همچنین گفت: جمهوری خواهان به سبب سیاسی کردن لایحه کمک به کهنه سربازان باید خجالت بکشند. 

در پایان این گزارش آمده است: در همین حال، تلاش های آیپک برای ارائه قطعنامه غیر الزام آور یا تدوین نامه ای در جهت جلب حمایت جمهوری خواهان و دموکرات ها به برخی انتقادها از آیپک منجر شد. یک مقام آیپک اعلام کرد همه گروه های لابی از درک شرایط سیاسی کنونی در واشنگتن ناکام بوده اند. این مقام با اشاره به تلاش های آیپک در افزایش حمایت از لایحه ضد ایرانی "منندز" گفت: فکر می کنم افراد زیادی چشم انداز روشنی برای این تلاش ها نمی بینند. او همچنین گفت: در زمانی که دو قطبی شدن احزاب در آمریکا به اوج خود رسیده است این موضوع به موضوعی چالش بر انگیز میان دو حزب تبدیل شده است. با چنین حمایت ضعیفی نمی توانیم به ارائه لایحه ای دیگر فکر کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار