باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد

جولان "اسكانيا" در جاده‌ها تا كي ادامه دارد؟

سالانه نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس اسکانیا در کشور تولید می‌شود، اتوبوس‌هایی که 9.9 درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری را تشکیل می‌دهند و تاکنون بارها و بارها اخبار متعددي از آتش گرفتن اتوبوس اسکانيا به دليل نقص فني منتشر شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، تاکنون بارها و بارها اخبار متعددي از آتش گرفتن اتوبوس اسکانيا به دليل نقص فني منتشر شده است.

بر اين اساس در ارديبهشت 1392  تصادف یک اتوبوس مسافربری اسکانیا با کامیون در جاده اهواز ـ هفتکل به آتش گرفتن اتوبوس منجر شد و 14 کشته برجای گذاشت. به گفته پلیس 2 نفر در این حادثه به دلیل تصادف و بقیه یعنی 12 نفر به دلیل آتش سوزی اتوبوس جان خود را از دست دادند.   
 
هم‌چنين در تصادف دو اتوبوس اسکانیا در جاده تهران - قم در 18 شهریور 1392 نیز دو اتوبوس آتش گرفتند و 44 نفر کشته و 44 نفر زخمی شدند.

 پس از این تصادف چند بار دیگر نیز تصادف این خودرو دهها کشته برجای گذاشت،‌البته بسیاری از مسئولان پلیس، قوه قضاییه و وزارت راه و شهرسازی  رسیدگی به پرونده تصادفات اتوبوس اسکانیا را در دستور کار خود قرار دادند. اتوبوسی که تنها در 9 تصادف جان 105 هموطن را گرفته بود.

علاوه‌بر تصادفات، اتوبوس اسکانيا به دليل "نقص فني" دچار آتش‌سوزي شده است که در طي سال جاري حادثه اول در استان اصفهان در تاریخ 22 آذر، حادثه دوم در استان ایلام در مرز مهران در 25 آذر، حادثه سوم در شش کیلومتری رشت در 4 دی، حادثه چهارم در ترمينال غرب در بهمن و حادثه پنجم در مسیر اصفهان – بندرعباس در 4 اسفند ماه بوده است که خوشبختانه با اقدام بموقع رانندگان، مسافران بلافاصله از این اتوبوس‌ها تخلیه شدند و به جز اتوبوسی که در مرز مهران آتش گرفته و شاگرد اتوبوس دچار سوختگی شد، مابقی این حوادث خسارت جانی نداشته است.
 
بر اساس اين گزارش؛ سالانه نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس اسکانیا  درکشور تولید می شود. اتوبوسهایی که 9.9 درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری را تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده 53 درصد تلفات جاده ای ناوگان حمل و نقل مسافر متعلق به این خودرو است.

اتوبوسی که به گفته فرمانده پلیس راه کشور در سیستم برق رسانی دچار اشکال بوده و به دلیل جانمایی نامناسب و استفاده از برخی قطعات بی کیفیت در سیستم برق در تصادفات رخ به رخ دچار آتش سوزی می شود. ضمن اینکه در تصادفات پر تلفات اسکانیا تجهیزات ایمنی از جمله چکش خروج اضطراری وجود نداشته است و درهای اتوبوس در تصادفات قفل شده و باز نمی شود.

*اسکانيا استاندارد است؟


نيره پيروزبخت رييس سازمان ملي استاندارد نهم بهمن ماه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: اسکانیا تأییدات لازم را دارد ولي مشکلاتی که پیش آمده باید ریشه یابی شود تا ببینیم آیا این مشکلات ناشی از طراحی اولیه بوده یا مسائلی دیگری در این موضوع دخیل بوده است.

 براساس قانون هر خودرویی باید استانداردهای 55 گانه را به همراه استاندارهای زیست محیطی کسب کند تا پلیس براساس تاییدیه دو سازمان استاندارد و محیط زیست آن خودرو را شماره گذاری کند، اين در حالي است که چندي پيش سازمان ملي استاندارد برخلاف مواضع سابق خود اعلام کرد اتوبوس اسکانیا در 19 تست استاندارد رد شده است.

خودرویی که استاندارهایی از جمله سیستم هدایت پذیری، قفل و لولا و سیستم ممانعت از پاشش را ندارد. 

در اين راستا سردار مهماندار رييس پليس راه کشور با بيان اينکه بارها و بارها به شرکت عقاب افشان بابت نقص فني اتوبوس‌هاي اسکانيا تذکر داده‌ايم، مي‌گويد: اين اتوبوس خطرآفرين نياز مبرم به رفع نواقص دارد اما با وجود اين مسائل شرکت عقاب افشان براي رفع نواقص هنوز قانع نشده است از يان رو پليس از اول بهمن‌ماه اقدام به جلوگيري از شماره‌گذاري اسکانيا کرد.

به اعتقاد وي اگر اقدام رانندگان به موقع نباشد قطعا شاهد بروز فاجعه‌اي غم‌بار خواهيم بود. 




انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار