مولاوردی:

معاونت امور زنان رئیس‌جمهور پیگیر اجرایی شدن مرخصی زایمان است

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت: این معاونت پیگیر اجرایی شدن مصوبه 9 ماه مرخصی زایمان برای زنان شاغل است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، شهین‌دخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در نشست سراسری مشاورین استاندار و مدیران کل دفاتر امور بانوان و خانواده که امروز(یکشنبه) در وزارت کشور با موضوع چشم‌انداز فعالیت ادارات کل زنان در دولت تدبیر و امید برگزار شد، گفت: بحث ساختار و الزاماتی که باید در حوزه زنان مورد توجه قرار گیرد از مهم‌ترین موضوعاتی است که ما به آن توجه داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشورهای مختلف جهان نهادهایی برای پیگیری حقوق زنان درنظرگرفته شده است، افزود: تا جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی در قبال زنان زمان زیادی باقی نمانده است اما ما در این راستا نیازمند یک ساختار و تشکیلات مناسب هستیم تا یک بررسی کارشناسانه انجام دهیم و به نتایج و یافته‌های دقیقی دست پیدا کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تاکید کرد: امور زنان نیازمند درایت است از این رو وظایف حکومت‌ها و سازمان‌های مربوط به آنها این است که در راستای ارتقا و تحقق نقش زنان درجامعه وارد عمل شود.

مولاوردی افزود: توسعه امور زنان و خانواده، ایجاد برابری میان زنان و مردان و تقویت مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید منابع کافی از حیث بودجه برای آن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های غیر دولتی نیز باید در تحقق حقوق زنان مداخله داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد سرمایه‌های انسانی درباره زنان هستیم و امیدواریم در اجلاس پکن+ 20 مکانیزم‌های نهایی برای تحقق و حقوق زنان فراهم شود.

مولاوردی تصریح کرد: دولت با توجه به اسناد بالادستی موظف شده طبق ماده 230 در راستای اقدامات قانونی در حیطه زنان وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه قبل از پایان دولت دهم اقدامات مهمی در راستای ارتقای نقش زنان صورت گرفته بود، تصریح کرد: طبق ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه نهادها و دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگوی مطالبات زنان باشند از این رو شاهد بودیم که در دولت قبل رئیس‌جمهور طبق اصل 124 قانون اساسی مرکز زنان را به معاونت ارتقا داد.

وی افزود: امیدواریم بستری فراهم شود که بتوانیم با استان‌های سراسر کشور ارتباط مستمری را برای ارائه گزارش داشته باشیم که لازمه این موضوع تمرکز بودجه و افزایش نظارت در کارکرد است.

وی با اشاره به آیین‌نامه‌ای که تحت عنوان پیش‌نویس مشاوره زنان درسال 88 تهیه شده بود، گفت: این پیش‌نویس در حال حاضر تصویب نشده است و ما در صدد هستیم آن را با رویکردی جدید به مرحله اجرا و تصویب دربیاوریم.

مولاوردی تاکید کرد: براساس این پیش‌نویس قرار بود کلیه نهادها و دستگاه‌های اجرایی از مشاوران زن درسازما‌ن‌های خود استفاده و یک درصد بودجه خود را به زنان اختصاص دهند که در حال حاضر این پیش‌نویس مصوب نشده است.

وی همچنین با اشاره به ابلاغیه معاونت توسعه رئیس‌جمهور درباره حذف مشاوران زن گفت: متاسفانه سازمان مدیریت در دوره قبل علی‌رغم وظایف خود ابلاغیه‌ای را درباره استفاده از مشاورین صادر کرده بود که این موضوع در دولت یازدهم ملغی اعلام شد.

مولاوردی تاکید کرد: باید صراحتا بگویم که ملغی کردن این ابلاغیه به معنای حذف مشاور زنان نبوده و دولت یازدهم این فرصت را مهیا کرده است تا در کارها و نهادهای مربوطه در سه ماه مشاوران خود را معرفی کند در غیر این صورت آیین‌نامه ابلاغیه در مورد آنها لحاظ خواهد شد.

معاونت زنان رئیس‌جمهور اظهار داشت: در حال حاضر کارگروه مشترکی میان معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور و شورای فرهنگی و اجتماعی از سوی معاونت زنان تشکیل شده است تا با وزرا و معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور مکاتباتی را درباره عدم حصر مشاوران زن داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ایم مشاورین زن در معاونت اجتماعی حضور پیدا کنند، اظهار داشت: معاونت امور زنان از دوباره‌کاری پرهیز دارد و سعی می‌کند براساس اسناد بالادستی وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

مولاوردی تاکید کرد: ما در مرحله‌ای قرار داریم که باید با همه نهادها تعامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور راهبردهای حوزه زنان را مشخص کرده است، گفت: به طور کلی وظایف و انتظاراتی که در حال حاضر از معاونت زنان وجود دارد این است که چارچوب و برنامه‌های خود را به صورت مشخص بیان کند.

مولاوردی تصریح کرد: امیداریم بتوانیم تا 15 اسفندها شاخص‌ها و سند راهبردی معاونت زنان و خانواده را به رئیس‌جمهور و دولت ارائه دهیم.

معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کلیه نهادها در جمهوری اسلامی ایران در ارزش‌ها مشترک هستند گفت: با توجه به تغییر رویکردهایی که در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت قبل وجود دارد در صدد هستیم از صاحب‌نظران و نهادهای مدنی در راستای بهبود وضعیت زنان در سراسر کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی استان‌های کشورمان در زمینه زنان باید مورد بررسی قرار گیرد گفت: در حال حاضر حضور بانوان در استان‌ها کم‌رنگ است لذا امیدواریم شرایط بهتر شود و ما بتوانیم درسطح ملی و بین‌المللی از زنانمان استفاده کنیم.

مولاوردی با بیان اینکه بهره‌مندی از سازمان‌های غیر دولتی در معاونت زنان رئیس‌جمهور مورد توجه است، اظهار داشت: ما با توجه به رویکرد دولت در توجه به نهادهای مردمی در این زمینه واردعمل خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم درانعکاس وضعیت زنان در کل استان‌ها وارد عمل شویم، اظهار داشت: هفته زن معاونت زنان و خانواده رویکرد جدید خود را به سمت کیفی شدن ارائه خواهد داد.

ملاوردی درباره عدم اجرایی شدن مرخصی زایمان در بعضی از نهادها گفت: مرخصی زایمان برای ما دغدغه است و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

وی افزود: چگونگی اجرای این مصوبه در حال بررسی است و انشاءالله پس از تصویب کمیسیون اجتماعی دولت در دستور کار هیئت وزیران قرار خواهد گرفت.

وی درباره کاهش ساعت کاری برخی از زنان از جمله زنان شاغل دارای فرزند معلول اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و پس از اتمام بررسی به مجلس ارسال خواهد شد.

ملاوردی با اشاره به اینکه معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور مخالف لغو مصوبه دورکاری از سوی دولت است اظهار داشت: ما در حال حاضر در حال انجام کار کارشناسی این موضوع هستیم اما صراحتا باید بگویم معاونت زنان مخالف لغو دورکاری از سوی دولت است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ملاوردی ، معاون ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار