فرهمندپور خبر داد

تشکیل بانک اطلاعاتی جامع در حوزه زنان از سال 93 به همت وزارت کشور

مشاور وزیر کشور در امور زنان گفت: حوزه زنان وزارت کشور درصدد است بانک اطلاعاتی جامعی را در حوزه زنان و شناسایی نیروهای کارآمد در سال 93 تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "فهیمه فرهمندپور" مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در اولین نشست خبری خود با بیان این که ما باید به جایی برسیم که بدنه زنان جامعه تنها به فکر خودشان نباشند، گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که ما هر چه قدر در حوزه زنان سرمایه گذاری کنیم ضرر ندارد از این رو به طور حتم اهتمام ویژه در این حوزه به نفع کشور خواهد بود.  
 
وی افزود: رویکرد وزارت دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن همواره تاکید بر افزایش نقش زنان در جامعه بوده است و از آغاز به کار دولت یازدهم نقش زنان و نگاه به این قشر از جامعه در مدیریت کلان افزایش پیدا کرده است.  
 
فرهمندپور با بیان این که شخص وزیر کشور در مسئله زنان نگاه و توجه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: "رحمانی فضلی" بارها بر حضور زنان در مسئولیت‌های مختلف در وزارت کشور تاکید کرده‌اند.  
 
وی تاکید کرد: تسهیل گری، نظارت، یکپارچه‌گری و سیاست گذاری در حوزه زنان از مهمترین وظایفی است که بخش زنان وزارت کشور در رویکرد جدید به دنبال آن بوده و ما درصدد هستیم نگاهمان را به این موضوعات نسبت به گذشته بیشتر معطوف کنیم.
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان با اشاره به این که از ورود مستقیم به حوزه اجرا خودداری خواهیم کرد، گفت: ما به دنبال گسترش مفاهیم بنیادی هستیم و می‌خواهیم یک تیم قوی از زنان داشته باشیم لذا براین باوریم که به یک بدنه ماهر و با تجربه در حوزه زنان نیازمندیم.
 
فرهمندپور تاکید کرد: تقویت تعامل با سایر دستگاه‌ها و کارگروه‌های زنان در سراسر کشور از دیگر برنامه‌هایی است که حوزه زنان وزارت کشور به آن توجه خواهد کرد لذا درصدد خواهیم بود تا ظرفیت‌های انسانی و اجتماعی زنان در بخش‌های مختلف را شناسایی کنیم.
 
مشاور وزیر کشور در امور زنان تصریح کرد: در سال 93 درصدد خواهیم بود بانک اطلاعاتی جامعی را در حوزه زنان و شناسایی نیروهای کارآمد انجام دهیم.  
 
وی با بیان این که نشست مدیران کل امور زنان استانداری‌های سراسر کشور فردا با حضور وزیر کشور برگزار خواهد شد، افزود: این نشست اولین جلسه مدیران کل امور زنان استانداری‌های سراسر کشور در دولت یازدهم است و فردا از ساعت 8 و 30 تا 16 در سالن پیامبر اعظم با حضور وزیر کشور و "شهیندخت مولاوردی" معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.  
 
فرهمندپور در پاسخ به سوالی درباره بخش مشاوره زنان از سوی دولت در حوزه‌های مختلف گفت: معاونت توسعه رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای را در ابتدای دولت یازدهم برای چابک سازی دولت مصوب کردند که طبق آن برخی از سمت‌ها از جمله مشاوره‌ها حذف شده است اما براساس تصویری که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه دادند این بخش نامه در حوزه زنان به معنای حذف مشاوران زن نیست و هیچ ضرری را در این حوزه نخواهد داشت.

مشاور وزیر کشور در امور زنان اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها با ابلاغیه معاونت توسعه رئیس‌جمهور بسیاری از مشاوران زن خود را حذف کرده‌اند در حال حاضر این موضوع از سوی معاونت رئیس‌جمهور در حال پیگیری است.

فرهمندپور با بیان اینکه در حال حاضر در وزارت کشور و هیچ استانی حذف مشاور زنان اتفاق نیفتاده است، افزود: در حال حاضر در تمام استانداری‌های سراسر کشور مشاورین زن در حضور دارند و تنها در 2 استان به دلیل عدم انتصاب از سوی استانداران این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی زنان معتاد و خیابانی از سوی حوزه زنان وزارت کشور اظهار داشت: به طور مشخص این موضوع به وزارت کشور و حوزه زنان مرتبط نیست بلکه به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارتباط دارد.

فرهمندپور خاطرنشان کرد: در ستاد مبارزه با مواد مخدر چند کارگروه در نظر گرفته شده است که درکارگروه مربوط به اعتیاد همه دستگاه‌ها حضور دارند که در این کارگروه مشاور وزیر کشور نیز حضور دارد و نظر وزارتخانه را منتقل می‌کند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان در پاسخ به سوالی درباره روند پیگیری ماده 227 که مربوط به حوزه امنیت کودکان و زنان است از سوی وزارت کشور گفت: طبق ماده 227 دولت دهم موظف بود سندی را برای امنیت کودکان و زنان ارائه دهد که این موضوع از سوی دولت اتفاق افتاد و براساس این سند قرار شد که تمامی دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای این ماده وارد عمل شوند.


فرهمندپور تاکید کرد: مکانیزمی برای تدوین این سند پیش‌بینی شده بود که به دلیل عدم تخصیص بودجه لازم دردوره قبل دفتر امور زنان وزارت کشور ناچار شد تنها پیش‌نویسی را در حد کارشناسی ارائه دهد که ایراداتی به آن وارد است.

وی تاکید کرد: ما برای سال 93 مکانیزمی را پیش‌بینی کرده‌ایم که انشاءالله وعده می‌دهیم این سند را در سال آینده به صورت کامل و جامع‌تری ارائه دهیم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره میزان ارتباط حوزه زنان وزارت کشور با NGO های مختص به زنان گفت: در حال حاضر دو نوع NGO های مختص به زنان در کشور ما فعالیت می‌کنند که اولی تنها از نیروی زنان و دیگری متشکل از نیروی زنان و مردان است که در حوزه زنان فعالیت می‌کنند از این رو به طور حتم وزارت کشور و حوزه زنان این وزارتخانه در صدد خواهد بود تا در راستای افزایش مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در تعامل مشترک ومنسجم با این NGO ها وارد عمل شود.

فرهمندپور با اشاره به اینکه به غیر از NGO ها کارگروه‌های زنان نیز که از گروه‌های مردم نهاد تشکیل می‌شوند در کشورمان وجود دارند، افزود: براساس آمار وزارت کشور 1384 سازمان مردم‌نهاد و 448 کانون در حوزه زنان در حال حاضر در کشور وجود دارد که توجه و حمایت آنها برنامه‌های حوزه وزارت زنان کشور است.

وی خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی حوزه زنان وزارت کشور به طور ذاتی بر حمایت از سازمان‌های مردم نهاد استوار شده است زیرا بهترین روش جذب مشارکت عمومی مردم حمایت دولت از این سازمان‌هاست.

مشاور وزیر کشور در امور زنان تاکید کرد: ما معتقدیم باید به NGO های مختص به زنان بها داده شود و این موضوع نیازمند این است که به توانمندی‌های ویژه این تشکل‌ها بها داده شود.

وی تصریح کرد: تعامل با اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و معاونت زنان رئیس‌جمهور دو حوزه مهمی هستند که به طور حتم می‌توانند مشکلات و چالش‌های پیش روی NGO ها و مردم نهاد را از بین ببرد.

فرهمندپور درباره رویکرد دفتر امور زنان وزارت کشور به مسئله گشت ارشاد گفت: این موضوع در حوزه ماموریت ما نیست اما باید بگویم در بحث امنیت زنان دفتر امور زنان، اداره کل صیانت از حقوق شهروندی، نیروی انتظامی و بسیاری از سازمان‌های متعدد درگیر هستند و درباره مسئله امنیت زنان گروه‌های مختلفی تصمیم‌گیری می‌کنند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان با بیان اینکه بیشترین ارتباط کاری ما با مرکز امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور است، گفت: ما در صدد هستیم تا بیشترین همکاری را با آنها داشته باشیم تا موضوعات مربوط به زنان به خوبی رفع شود.

وی تصریح کرد: بحث گشت ارشاد به نیروی انتظامی مربوط می‌شود و از حیطه کاری وزارت کشور و دفتر امور زنان خارج است.

وی در پاسخ به سوالی درباره روند پیگیری ماده 230 در حوزه زنان وزارت کشور گفت: برنامه پنجم توسعه ظرفیت‌های خوبی را برای ارتقای شاخص‌های حوزه زنان در نظر گرفته است از این رو شاهد بودیم که دردولت قبلی مورد کار کارشناسی قرار گرفته و در نهایت برنامه جامعی تحت عنوان 230 تهیه و ابلاغ شد اما از نظر بنده معتقدم این برنامه نیازمند به اصلاحاتی دارد که به طور حتم باید بازنگری جدی در آن اتخاذ شود.

فرهمندپور با بیان اینکه ما در حوزه تامین منابع مالی برای برنامه‌های زنان در حوزه کشور دچار مشکل کردیم امیدواریم در ملاحظات اجرایی بودجه منابع قابل توجهی برای حوزه زنان در نظر گرفته شود از این رو در صدد هستیم در نشست سراسری استانداران در راستای اختصاص بخشی از بودجه استان‌ها به زنان وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اینکه بنده سفرهای متعددی را در راستای گسترش حوزه نقش زنان به استان‌های مختلف کشور در آینده خواهم داشت، تصریح کرد: در صدد خواهیم بود در این دیدارها با استانداران بر توسعه نقش زنان تاکید کنیم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ترویج فرهنگ افزایش تعداد فرزند از سوی دفتر امور زنان وزارت کشور گفت: این موضوع به حوزه زنان مربوط نمی‌شود و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیر موضوع است.

فرهمندپور با اشاره به اینکه بحث پژوهش از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که حوزه زنان وزارت کشور در این دوره به آن توجه می‌کند، اظهار داشت: یکشنبه آینده 11 اسفند نشست علمی یک روزه‌ای پیرامون مناسبات دولت و خانواده برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این نشست مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران و مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه قم به عنوان دو رکن علمی و پژوهشی کشور دیدگاه‌های مختلف خود را در حوزه زنان مطرح می‌کنند.

فرهمندپور در پاسخ به سوالی درباره مرخصی نه ماهه زایمان کارمندان زن گفت: این موضوع درباره کارمندان رسمی تنها قابل اجرا است و برای تخصیص آن به کارمندان غیر رسمی باید منابع مالی فراهم شود تا این موضوع امکان‌پذیر شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، اطلاعاتی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار