صنعت در هفته ای که گذشت:

آغاز پیش فروش دنا از 28بهمن/ گشایش اعتبار 7طرح فولادی تا پایان سال/ بررسی کاهش تعرفه واردات خودرو

آغاز پیش فروش خودرو دنا از 28 بهمن، گشایش اعتبار 7 طرح فولادی تا پایان سال، بررسی کاهش تعرفه واردات خودرو در شورای رقابت، الکترونیکی شدن برگه های گارانتی ایران خودرو و واردات 120 دستگاه ماشین آلات معدنی توسط بانک تجارت از جمله مهم ترین اخبار حوزه صنعت در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهم ترین رویدادهای حوزه صنعت از 19 تا 24 بهمن ماه به شرح زیر است:


مهدی کرباسیان رییس ایمیدرو با اشاره به کمبود ماشین آلات و تجهیزات معدنی در کشور، اظهار داشت: ایمیدرو به همراه صندوق بیمه معادن که وظیفه حمایت از معدنکار کوچک و متوسط بخش خصوصی را دارد پس از دو ماه مذاکره، همکاری را با بانک تجارت در راستای تامین 120 دستگاه ماشین آلات معدنی آغاز کرد.

کرباسیان با بیان اینکه میلغ این تفاهم نامه 160 میلیارد تومان است، گفت: امیدواریم این مبلغ به تدریج افزایش یابد تا بتوانیم از کلیه معادن متوسط و کوچک حمایت کنیم هم چنین یارانه اختصاصی به بخش معدن بخصوص حوزه اکتشاف بتواند تاثیرگذار باشد.

همچنین به گفته محمدرضا رنجبر فلاح مدیرعامل بانک تجارت میزان نرخ سود این تسهیلات 21 درصد تعیین شده است.


محمدرضا نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه طی سفر هیات اقتصادی فرانسوی به ایران مذاکراتی بین شرکت‌های دو کشور صورت گرفت، اظهار داشت: هم شرکت‌های فرانسوی و هم ایرانی تمایل زیادی به احیای همکاری‌ها داشتند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد کانال بانکی مستقیم بین دو کشور، گفت: به دلیل نبود کانال بانکی مستقیم برای واردات مواد اولیه و قطعات خودرو، امکان احیای همکاری‌ها سخت است، از این رو نمایندگان اقتصادی حاضر در هیات فرانسه قول رایزنی برای ایجاد یک کانال بانکی بین ایران و فرانسه را دادند.


عبداله بابایی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه ما خواستار آزادسازی قیمت خودرو هستیم، گفت: این مسئله موجب میشود خودروساز با آرامش به بازار ورود و از هرگونه آسیب پذیری و ایجاد رانت و دلالی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: همچنین با آزادسازی قیمتها خودروسازان می‌توانند عرضه محصولات با سود کمتر را با عرضه محصولات با سود بیشتر بالانس کرده و بازار را مدیریت کنند.

بابایی با بیان اینکه آزادسازی قیمتها بهترین راه برای مدیریت بازار خودرو است، افزود: البته ما تابع سیاست های وزارت  صنعت، معدن و تجارت هستیم و براساس نظر آنها در این خصوص عمل خواهیم کرد.


مهدی کرباسیان رییس ایمیدرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه از شهریور ماه امسال پیگیر گشایش ال‌سی هفت طرح فولادی هستیم و مشکلات فاینانس، تامین مالی و مسائل با چینی‌ها حل شده است، افزود: در همین راستا ال‌سی طرح‌های فولاد سفیددشت و قائنات گشایش شده و عملیات به سرعت در حال انجام است هم چنین در مورد طرح فولاد نی‌ریز نیز چند هفته پیش با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر برای مشارکت 65 - 35 درصد به توافق رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه کل ارزش ال‌سی طرح‌های فولادی بالغ بر 1.8 میلیارد یورو می‌شود، گفت: هم اکنون در حال گشایش 2 طرح دیگر نیز هستیم و امیدواریم تا پایان سال 7 طرح فولادی گشایش اعتبار شود.


علی نمکین مدیرعامل ایساکو اظهار داشت: سیستم "ایکوکارت" ایران خودرو در واقع به عنوان جایگزینی برای برگه های گارانتی طراحی شده است.

مدیرعامل ایساکو با اشاره به اینکه تمام اطلاعات مربوط به خودرو اعم از اسم خریدار، مشخصات فنی و به ویژه سوابق تعمیر در کارت الکترونیکی ثبت و ضبط می‌شود‌، تصریح کرد: هم اکنون این طرح بصورت پایلوت برای مشتریان استان اصفهان انجام شده است سپس در استان های مازندارن و همدان اجرا و تا آغاز سال آتی برای تمام کشور صادر خواهد شد.

به گفته نمکین این کارت فعلا برای مشتریان جدید صادر میشود اما به مرور زمان برای مشتریان قدیمی نیز تعلق خواهد گرفت.


هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه هدف ما احیای حوزه قطعه‌سازی کشور است اظهار داشت: آنچه در دستور کار ایران خودرو قرار دارد این است که هر سال بتوانیم حداقل دو محصول جدید به بازار عرضه کنیم.

وی افزود: همچنین 28 بهمن ماه پیش فروش خودرو دنا در این شرکت آغاز خواهد شد.

همچنین به گفته بابایی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو پیش فروش این خودرو با پیش پرداخت 20 میلیون تومان آغاز ولی قیمت نهایی تیر ماه 93 اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ زمان تحویل دنا از مرداد تا اسفند 93 خواهد بود.


رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در رابطه با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی تمام جوانب در نظر گرفته شده و گروه کارشناسی شورای رقابت تاکید داشت خودروهای وارداتی که مصرفشان بین 1500 تا 2000 سی‌سی است باید تعرفه‌شان کاهش یابد.

وی با تاکید بر این نکته که میزان مصرف خودروهای خارجی که بین 1500 تا 2000 سی‌سی است کمتر از خودروهای داخلی است عنوان کرد: ‌این خودروهای وارداتی از نظر ایمنی دارای استانداردهای بالا بوده ضمن آنکه نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی ادامه داد: در مورد افزایش تعرفه خودروهای 3000 سی‌سی این موضوع به علت بالا بودن میزان مصرف این خودورها، در نظر گرفته شده ضمن آنکه در خصوص کاهش تعرفه خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی در رابطه با درآمدزایی آن برای دولت باید بگویم اگرچه کاهش تعرفه این گروه از خودروها باعث پایین آمدن درآمد دولت می‌شود اما این کمبود درآمد با افزایش تعرفه خودورهای 3000 سی‌سی قابل جبران است. 


عباسعلی ایروانی معاون مدیرکل دفتر نظارت و امور بهره‌برداری وزارت صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه عمده‌ترین مشکلات حوزه معدن 2 نوع است، اظهار داشت: مواردی هم‌چون تهدید داخلی بهره‌بردار، تغییر کیفیت، نبود بازار، نداشتن توان مالی و نبود نقدینگی از جمله مشکلات داخلی است، همچنین منابع طبیعی، مشکلات محیط زیست، امنیت سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست از جمله مشکلات خارج از حوزه بهره‌برداری معادن هستند. 

ایروانی به وضعیت بازار اشاره کرد و گفت: بازار مصرف محل عرضه و تقاضاست یعنی اگر تولیدکننده به اندازه نیاز بازار تولید کند اما تجهیزات نداشته باشد، ماده تولید شده در دست بهره‌بردار می‌ماند. 

وی به راه‌حل‌های نسبی رفع این مشکلات اشاره کرد و افزود: رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر و تشویق به احداث واحدهای  فرآوری می‌تواند در حل مشکلات بازار تاثیرگذار باشد. 
برچسب ها: صنعت ، معدن ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۵۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
آقای مدیر عامل محترم ایران خودرو،
بفرمایید
چیزدیگری هست که نمیخواید؟ لطفا"رودروایسی نفرمایید!
آخرین اخبار