"رژیم غذایی "صحیح،‌ دارای این نشانه‌ها است

اصلی‌ترین هدف کم کردن وزن، حفظ سلامت است، همچنین در یک "رژیم غذایی" اصولی، کاهش وزن تدریجی است. یعنی حداکثر هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم، تا سلامتی فرد به خطر نیافتد.

دکتر شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یک رژیم غذایی صحیح باید حاوی پنج گروه غذایی : نان، غلات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت،‌ حبوبات و تخم‌مرغ، لبنیات و تأمین‌کننده انرژی و ویتامین‌ها و املاح باشد.

وی افزود: برنامه غذایی باید متنوع باشد و انواع مواد غذایی در آن گنجانده شود. در یک "رژیم غذایی "مناسب، هیچ‌کدام از وعده‌های اصلی غذا حذف نمی‌شوند و گرسنگی‌های طولانی به فرد داده نمی‌شود. همچنین حداقل دو میان وعده درنظر گرفته می‌شود.

دکتر محمدیان گفت: در یک برنامه غذایی مناسب، باید اعتدال در مصرف مواد غذایی رعایت شده و از مصرف زیاد یک نوع ماده غذایی و حذف مواد غذایی دیگر پرهیز شود. در کاهش وزن درست، بالا نگه‌داشتن میزان سوخت و ساز بدن بسیار مهم است. بنابراین برانجام تمرینات ورزشی، برای حفظ و حتی افزایش توده عضلانی تأکید می‌شود.

وی تصریح کرد: در رژیم‌های صحیح، از انجام کلیه روش‌هایی که باعث تخریب عضلات و کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود، اجتناب می‌شود. زیرا در این روش‌ها، بعد از مدتی، با کاهش سوخت و ساز بدن، وزن فرد ثابت می‌ماند و کاهش وزن متوقف می‌شود و فرد با شکست روبرو می‌شود.

دکتر محمدیان در رابطه با چگونگی طراحی یک رژیم غذایی صحیح گفت: برنامه غذایی هر فرد و مقدار کاهش انرژی باید با توجه به نیازهای فردی و شرایط فیزیولوژیکی خاص وی، فرهنگ غذایی، سلیقه فردی و امکان تهیه فرد طراحی می‌شود. در یک رژیم غذایی اصولی، کاهش وزن، تدریجی است تا سلامتی فرد به خطر نیفتد. هم‌چنین اصلی‌ترین هدف کم کردن وزن حفظ سلامتی فرد است.

انتهای‌پيام/

برچسب ها: ریم ، غذایی ، مناسب ، تخریب ، عضلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.