نگارش "بیگانه" بر اساس یک نمایشنامه

فیلم سینمایی "بیگانه" به نویسندگی بهرام توکلی روایت چند روز از ندگی خانواده‌ای است که درگیر مشکلات خودهستند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌ بهرام توکلی برای نگارش فیلمنامه جدیدش، پس از تجربه موفق "این جا بدون من"، برای دومین بار به سراغ نمایش‌نامه معروفی از تنسی ویلیامز رفت.

او در "اینجا بدون من" نشان داد که توان بومی کردن یک متن خارجی را دارد. بیگانه براساس نمایش‌نامه‌ای نوشته شده که سینما دوستان اقتباس موفق الیا کازان (محصول 1915) با شرکت مارلون براندو، کارل مالدن و ویوین لی را از آن دیده‌اند.

 توکلی طبق معمول بی‌سر و صدا پیش تولید فیلمش را آغاز کرد. تنها خبری که باعث شد نگاه‌ها به این فیلم جلب شود، انتخاب مهناز افشار بود. بازیگری که به نظر می‌رسد تلاش‌هایش برای حضور در فیلم‌هایجدی‌تر به نتیجه رسیده و اینک کارگردانان سخت‌گیر سینما هم او را گزینه مناسبی برای بازی در نقش‌های سنگین و پیچیده می‌دانند.

بیگانه هم‌زمان با نمایش عمومی فیلم قبلی توکلی –آسمان زرد کم‌عمق که باواکنش‌های متفاوتی رو به رو شد- جلوی دوربین رفت. در بیگانه هم مثل این جا بدون من و آسمان ...، خانه اهمیت بسیاری دارد و بیش از هفتاد درصد قصه در خانه می‌گذرد. توکلی با توجه اهمیت این فضا، خانه‌ای ار در بولوار کشاورز پیدا کرد و کیوان مقدم که امسال با فعالیت‌هایی مثل طراحی سینمای متروکی برای فیلم تروپل مسعود کیمیایی یکی از دوره‌های کنجکاوی‌برانگیز فعالیتش را می‌گذراند، طراحی این فضا را انجام داد گفته می‌شود که طراحی صحنه فیلم ارجاع‌های ظریفی هم به این جا بدون من دارد.
 
انتخاب بازیگران فیلم از دیگر مراحل خبرساز پروژه‌ بود. حضور امیر جعفری در نقش اصلی مرد که نقش دشواری‌ست و نقش متفاوت و گریم تکان‌دهنده پانته‌آ بهرام هم بر اشتیاق‌ها برای تماشای فیلم افزوده است. موفقیت توکلی در اقتباس از نمایش‌نامه تنسی ویلیامز تنها یک موفقیت در کارنامه او نیست.

رویداد مهمی در سینمای اقتباسی ایران هم هست. سینمایی که برای بررسی دلایل ناموفق بودن اکثر آثاراقتباسی‌اش، بح‌هایمیزگردهای زیادی تشکیل شده است. برای دیدن نتیجه کار توکلی و این که آیا فیلم او به صف کم تعداد فیلم‌های موفق اقتباسی اضافه خواهد شد یا نه، باید تا جشنواره صبر کرد هرچند توکلی پیش‌تر در این صف کم جمعیت، یک فیلم موفق دارد.
 
گفتنی است، این فیلم در بخش مسابقه فجر هم حضور دارد.

منبع: ماهنامه فیلم

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار