بولتون: قدرت ايران در منطقه و دنيا رو به افزايش و قدرت امریکا رو به افول است

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت قدرت ایران در منطقه و دنیا رو به افزایش است، در حالیکه قدرت آمریکا افول می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، مجری فاکس مهمان برنامه، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و کارشناس فاکس نیوز در لس آنجلس را معرفی کرد و از بولتون درباره توافق ژنو با ایران پرسید.

بولتون پاسخ داد بله، ایرانی ها قطعاً احساس خوبی دارند و این بدون علت نیست، زیرا توافق ماه نوامبر در ژنو بر سر برنامه هسته ای ایران اجرا شده است. این توافقنامه، موفقیت چشمگیری برای ایران است. ایرانی‌ها امتیازات موقتی را در زمینه برنامه هسته ای خود داده اند که به سادگی برگشت پذیر است. آنها توانستند نظام بین المللی تحریم های غرب را در هم بشکنند. ا

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل افزود به اعتقاد من، این مسئله ای است که باید دقیقاً به آن توجه داشته باشیم. ایرانی ها از جانب ما یا تحریم های بین المللی، احساس محدودیت نمی‌کنند. 

مجری فاکس نیوز در ادامه از بولتون پرسید بنابراین برداشت شما این است که ما سکو و تریبونی در اختیار ایرانی ها گذاشته ایم که به آنها امکان می دهد حس خوبی داشته باشند. اگر به خاطر داشته باشید، ایرانی ها در سال 2012 میلادی نیز از تصمیم خود برای مستقر کردن چند فروند کشتی در سواحل شرقی آمریکا خبر داده بودند؟

بولتون گفت: اکنون دامنه فعالیت آنها گسترده تر شده است. کافی است سالهای آینده و زمانی را تصور کنید که توانمندی های موشک بالستیک ایران توسعه یافته و این کشور به پیشرفت های بیشتری در برنامه هسته ای خود نائل شده است. 

بولتون در مورد دعوت از ایران به "ژنو2" هم پاسخ داد در نگاه اول باید گفت این اشتباه هولناکی از جانب سازمان ملل و بان کی مون دبیر کل آن است که ظاهراً به خلاف خواست آمریکا از ایران برای شرکت در مذاکرات، دعوت کرده است. باید بگویم ما هنوز از کل ماجرا اطلاع نداریم. بعید می دانم بان کی مون که بیست سال است او را می شناسم و یکی از محتاط ترین دیپلمات های دنیا است، از ایران دعوت کند، مگر اینکه تصور کرده باشد حمایت آمریکا را در این زمینه دارد. بنابراین، گرچه سازمان ملل با دعوت از ایران، آشکارا مرتکب اشتباه شده است، به نظرم آمریکا نیز در اینجا نقش داشته است. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، چند هفته پیش گفته بود شاید ایران بتواند در دور تازه مذاکرات بر سر بحران سوریه شرکت داشته باشد. به نظرم این نشان از گرایش شدید دولت اوباما به سمت ایران است؛ این مسئله نیز از چشم انداز آمریکایی، اشتباه فوق العاده بزرگی است. 

جان بولتون در پایان گفت قدرت ایران در سطح منطقه و همچنین دنیا رو به افزایش است، در حالیکه قدرت آمریکا رو به افول است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار