گزارش اختصاصی/ منطقه خطر یا نمونه گردشگری؛

منافع اقتصادی شخصی، پشت‌پرده معرفی برخی مناطق گردشگری

نکته‌ای که در برخی از رسانه‌های تازه‌کار، کمتر به آن توجه می‌شود، اصل امانت‌داری در انتقال صحیح اخبار و گزارشها از برخی مناطق که فاقد امکانات وجاذبه‌های گردشگری هستند و فقط برای معرفی مکانی جدید در رسانه‌ها آنهم به جهت‌های مختلفی از جمله منافع شخصی، اقتصادی و . . . به غلط منعکس می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ به نسبت افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی، امروزه شاید به جرات بتوان گفت که به طور متوسط به ازای هر یک نفر حداقل سه رسانه اطلاع رسانی در کشور وجود دارد که شامل شبکه‌های اجتماعی، سایت، وبلاگ و نشریات گیشه‌ای می‌شود.
 
برهمین اساس و با نزدیکی عید نوروز و ایام سفر و گردشگری هر ساله، خبرها و گزارشهای مختلفی در این حوزه منتشر می‌شوند که گاه به معرفی مکانهای جدید و یا جاذبه‌های نهفته گردشگری و یا بعضا به امکانات موقعیت و شرایط سفر به این مکانها می‌پردازند.  

طبعا مخاطبان و علاقمندان اینگونه اخبار و گزارشها نیز در این ایام بیشتر و حساس‌تر می‌شوند بطوریکه بسیاری از این مطالب و گزارشها منبع و پایه‌ای می‌شوند برای برنامه‌ریزی‌های آینده سفر و اقامت تعطیلات عید و تابستان خانواده‌ها.  

اما نکته‌ای که در برخی از رسانه‌های تازه‌کار، کمتر به آن توجه می‌شود، اصل امانت‌داری در انتقال صحیح اخبار و گزارشها از برخی مناطق که فاقد امکانات وجاذبه‌های گردشگری هستند و فقط برای معرفی مکانی جدید در رسانه‌ها آنهم به جهت‌های مختلفی از جمله منافع شخصی، اقتصادی و . . . به غلط منعکس می‌شوند.  

یکی از این مکانها که چندی پیش در یکی از نشریات منتشر شده بود، در مراجعه خبرنگار ما برای تهیه گزارش به منطقه‌ای در چند کیلومتر چمخاله که از آن در این نشریه به عنوان منطقه‌ای بسیار زیبا و عالی برای گردشگری یاد شده بود، متاسفانه نه تنها منطقه مورد نظر هیچگونه جاذبه گردشگری نداشت و تنها جنگلی ساده از درختانی معمولی بود بلکه سفر به این منطقه به جهت دوری از شهر و وجود نداشتن سکنه و مسیر ماشین‌رو  خطراتی را برای گردشگران ایجاد می‌کرد.  

چمخاله در استان گیلان قرار دارد و منطقه‌ای که از آن به عنوان منطقه گردشگری در چندکیلومتری چمخاله یاد شده بود به هیچ وجه جای مناسبی برای گردشگران محسوب نمی‌شود.
 
این کاملا واضح است که تمام مناطق و جاده‌های کشور در امنیت کامل و نظارت مسئولان اجرایی و نظارتی قرار گرفته و مطمئن است؛ اما مکانی که نه جاده دارد و نه تحت پوشش شبکه‌های مخابراتی و . . .  است، قطعا نمی‌تواند بعنوان مکان ویژه گردشگری در رسانه‌ها معرفی شود.   
 
چرا که یک گردشگر انتظار دارد، حداقل امکانات اولیه در مکان معرفی شده وجود داشته باشد یا اینکه در صورت نبود این امکانات، اطلاعات بطور دقیق‌تر و بی‌طرفانه درخبرها و گزارشها منعکس شود تا باعث اعتماد نکردن مخاطبان و گردشگران به رسانه‌ها نشود.   
 
علاوه بر این آلودگی هوای شهرهای بزرگ این روزها باعث شده تا بسیاری از هموطنان ما به سمت طبیعت بکر وسرسبز مناطق روستایی پناه ببرند و چون نمی‌خواهند درگیر مشکلات ترافیک وشلوغی شهرهای توریستی شوند، بیشتر به سمت مکانهای جدیدی که در رسانه‌ها معرفی شده و به دلیل بکر وجنگلی بودن هوای پاکیزه‌ای هم دارد، می روند.   
 
حال اگر معلومات و اطلاعات منعکس شده از این مکانها غیر واقعی و جهت‌دار باشند، نه تنها باعث رنجیده خاطر شدن گردشگران می‌شود بلکه چهره منطقه را نیز مخدوش می‌کنند.   
 
بنابراین انتظار می‌رود در آستانه فرا رسیدن سال نو و تعطیلات عید نوروز، فعالان حوزه گردشگری، مسئولان و همچنین انعکاس صحیح مطالب در این زمینه اهتمام ویژه‌ای به خرج دهند. 

یادداشت: رضا شوکتی   
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
مرسی از شما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
آقا ترا خدا این کارتان را جدی بگیرید. خیلی جاها امکانات ندارند اما حرفهای گنده گنده می زنند. گردشگر جذب مب کنند اما با آنها بدرفتاری می کنند.
آخرین اخبار