تأکید مجدد سازمان ملل متحد بر لزوم حضور ایران در کنفرانس "ژنو2"

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: لاوروف و کری هفته آینده درباره حضور یا عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 گفتگو می کنند اما به نظر ما حضور یک هیئت ایرانی در این نشست ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه، "فرحان حق" در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ما در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 هستیم.
روز دوشنبه علاوه بر سوریه، دعوتنامه‌هایی برای سی کشور جهان به منظور شرکت در کنفرانس ژنو ارسال کردیم. همچنین سه مجمع منطقه و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد به این نشست دعوت شده اند. امیدواریم همه کشورهایی که دعوتنامه دریافت کرده اند هرچه سریعتر پاسخ دهند. ما در همین حال در زمینه لجستیکی آماده می شویم. من معتقدم اخضر ابراهیمی نماینده مشترک عربی و بین المللی برای بررسی پرونده سوریه به زودی کشورهای دعوت شده را در جریان سطح نمایندگانی که باید به ژنو اعزام کنند آگام می کند.
 اما درباره مخالفان سوری باید بگویم که ما می دانیم که بحث و مناقشه میان اعضای ائتلاف ملی مخالفان سوری ادامه خواهد یافت. ما در همین حال آنان (اعضای این ائتلاف) را ترغیب می کنیم که بر سر تشکیل یک هیئت برای حضور در کنفرانس آینده به توافق برسند. من نمی توانم آن چه را که ممکن است اتفاق افتد پیش بینی کنم.
ما منتظر تصمیم نهایی ائتلاف مخالفان سوری هستیم و ما منتظریم که در تاریخ بیست و دوم ژانویه هیئتی به نمایندگی از دولت سوریه و هیئتی دیگر به نمایندگی از مخالفان در نشست ژنو حضور داشته باشند. ما خوشبین هستیم به اینکه این دو گروه برای برقراری مذاکرات جدی و نتیجه بخش آمادگی دارند.

فرحان حق در پاسخ به این سئوال مجری که آیا احتمال دارد ایران نیز برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 دعوت شود.؟ گفت: پاسخ به این سئوال سخت است این در حیطه اختیارات کشورهای دعوت کننده یعنی آمریکا و روسیه است. من معتقدم سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا به زودی هفته آینده دیدار می کنند و به زودی خواهیم دانست که آیا درباره نقشی که ایران می تواند در این خصوص بازی کند و شرکت آن در ژنو به توافق خواهند رسید.؟ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک عربی و بین المللی نقشی را که ایران با توجه به تاثیر و نفوذش بر منطقه می تواند در کنفرانس ژنو 2 ایفا کند مهم ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار