نيويورک تايمز ؛

گوانتانامو هنوز هم لکه‌اي براي شهرت آمريکا است

يکي از روزنامه‌هاي اينترنتي آمريکا، موضوع سرمقاله خود را به يأس و نااميدي زندانيان گوانتانامو و اعتصاب غذاي آنها اختصاص داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ روزنامه نيويورک تايمز در يکي از مقالات ديروز خود در اينترنت نوشت، ماهِ آوريل امسال، زمانيکه اعتصاب غذاي زندانيان در بازدشتگاه خليج گوانتانامو کوبا وارد سومين ماه خود شده بود، مقامات وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) با وکلاي مدافع زندانيان توافق داشتند که علت اعتصاب، نااميدي بازداشت شدگان است که بدون هيچ روزنه اميدي براي آزادي، ده سال است پشت ميله‌هاي زندان حبس شده‌اند. اعتراض زندانيان گوانتانامو تابستان امسال به اوج خود رسيد و صد و شش نفر از مجموع صد و شصت و شش زنداني گوانتانامو، اعتصاب غذا کردند تا  اوضاع آنها بار ديگر در کانون توجه واشنگتن قرار گيرد. 

قانون ملي اختيارات دفاعي در سال 2014 ميلادي که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز پنجشنبه آن را امضاء کرد، در برگيرنده تمهيداتي است که به پنتاگون اجازه مي دهد آن دسته از بازداشت شدگان را که تهديد جدي به شمار نمي‌روند، با سهولت بيشتر به زندان‌هاي ساير کشورها جزء آمريکا منتقل کند. اوباما که به وعده‌هاي پيشين خود براي تعطيلي زندان گوانتانامو عمل نکرده است، اقدام کنگره در اين زمينه را ستود، اما تأکيد کرد زندان گوانتانامو هنوز هم لکه‌اي براي شهرت آمريکا است. 

بهبودِ سياست هاي مرتبط با انتقال زندانيان راهگشا است، اما تغييرِ ظاهراً جزئي سياست‌ها که اين ماه در زندان گوانتانامو رخ داد، از ميزان انحراف و آشفتگي اوضاع اين بازداشتگاه حکايت دارد. 

بنا به گزارش نشريه ميامي هِرالد، ارتش آمريکا گفته است ديگر شمار زندانياني را که اعتصاب غذا کرده‌اند، اعلام نمي‌کند. 

يک سخنگوي نظامي در بازداشتگاه گوانتانامو گفت ارتش قصد ندارد  با گزارش کردن شمار (اعتصاب کنندگان) به عموم مردم، زمينه لازم براي ادامه اعتراض آنها را فراهم کند. 

آمار مربوط به خوراندن اجباري غذا به زندانيان گوانتانامو که در ماه‌هاي اخير در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت، پنجره تازه اي را براي جهانيان به روي اين بازداشتگاه گشود؛ زنداني که به رغم شعار خود مبني بر  بازداشت شفاف، قانوني، انساني و ايمن، همواره در هاله اي از ابهام و مخفي کاري فعاليت کرده است. 

سه سال پيش مقرر شد که هشتاد و شش نفر از زندانيان باقي مانده در گوانتانامو (بيش از پنجاه درصد آنها) به ساير کشورها منتقل شوند، البته مشروط بر آنکه نگراني هاي امنيتي برطرف شود. 

با وجود اين، طرح انتقال زندانيان به علت مناقشه‌هاي سياسي به اجرا در نيامد. حتي اگر لايحه دفاعي جديد در کنگره آمريکا بتواند فرآيندِ کاهش شمار زندانيان گوانتانامو را شتاب بخشد، مسئولان هنوز با تحقق عدالت در خصوص افراد بازداشت شده فاصله زيادي دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار