لایحه افزایش تحریم‌های ایران، نفوذ لابی اسرائیل در کنگره را محک می‌زند

هر چند اوباما اعلام کرده که در صورت تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، آنها را وتو خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد که لابی اسرائیل، مصمم است که با استفاده از نفوذ خود در کنگره آمریکا، اوباما را در این خصوص به مبارزه بطلبد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "جیم لوب" می‌نویسد: ارائه لایحه‌ تحریم‌های جدید علیه ایران، در جلسه این هفته کنگره که توسط گروهی دوحزبی، متشکل از 26 سناتور صورت گرفت، می‌تواند به بزرگترین آزمایش نفوذ سیاسی لابی اسرائیل در کنگره آمریکا، در  طول چند دهه اخیر منجر شود.

*** هشدار کاخ سفید به کنگره در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران
کاخ سفید که معتقد است این لایحه می‌تواند مذاکرات بین ایران و آمریکا و 5 قدرت دیگر جهان را در مورد برنامه هسته‌ای ایران از خط خارج کرده و به ائتلاف بین المللی که در پشت تحریم‌های کنونی قرار دارد، خدشه وارد کند، هشدار داده است که در صورت تصویب این لایحه، به شکل فعلی آن در کنگره، آن را وتو خواهد کرد.

*** لایحه جدید کنگره در مورد تحریم ایران
لایحه جدید، که حامیان آن 2 نفر از بزرگترین ذینفعان کمپینی هستند که از سوی کمیته‌های اقدام سیاسی که از نزدیک با کمیته قدرتمند امور عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) ارتباط دارند، حمایت می‌شود، در صورت عدم پیروی ایران از توافق موقت اخیر ژنو، ‌که در ماه گذشته با گروه 1+5 به آن دست یافت، و یا در صورت عدم رسیدن به توافقی کلی و جامع با قدرت‌های بزرگ جهان در ظرف مدت یک سال، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران تحمیل خواهد کرد.

*** موضع مبتنی بر غنی سازی صفر، کاری عبث و بیهوده است
با این حال، طبق این لایحه، چنین توافقی در صورتی یک توافق قابل قبول و رضایت بخش به شمار می‌رود که ایران، همانطور که بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اصرار دارد، عملا کل برنامه هسته‌ای خود را که شامل هرگونه غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور خواهد بود، متوقف کند.
دولت رئیس‌جمهور حسن روحانی بارها هشدار داده است که چنین خواسته‌ای مشکل ساز خواهد بود و مانع از انجام این توافق می‌شود و حتی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته ‌است که موضع مبتنی بر غنی سازی صفر، کاری عبث و بیهوده است.

***تلاش‌های بی‌نتیجه سناتور جمهوریخواه
این لایحه، با عنوان «ایران عاری از سلاح هسته‌ای 2013»، همچنین از واشنگتن می‌خواهد که در صورت اقدام نظامی دولت اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران، از این رژیم حمایت کند.
طرح این لایحه، در روز پنجشنبه به دنبال تلاش‌های ناموفق سناتور جمهوریخواه، «مارک کرک» و «رابرت منندز»، سناتور دموکرات کنگره صورت گرفت که پس از امضای پیمان ژنو در 24 نوامبر، به دنبال تصویب برخی از تحریم‌ها علیه ایران بودند.

*** طبق تعهد 1+5، این گروه از اعمال هر گونه تحریم جدید علیه ایران، در طول توافق موقت 6 ماهه، خودداری خواهد کرد
«کرک» در ابتدا سعی کرد که کار خود را با پییشنهاد قانونی که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد، آغاز کند که این کاملا با تعهدات گروه 1+5 در پیمان ژنو در تضاد بود؛ چرا که طبق تعهد 1+5، این گروه از اعمال هر گونه تحریم جدید در طول توافق موقت 6 ماهه، خودداری خواهد کرد. در مقابل، ایران نیز با افزایش بازرسی‌های بین المللی از تاسیسات هسته‌ای، و توقف بخشی از برنامه هسته‌ای خود [غنی سازی اورانیوم 20 درصد] موافقت کرده است.  

 *** لایحه‌ای که ناقض توافقنامه ژنو نیست
پس از آنکه تلاش‌های «کرک» ناکام ماند، وی تصمیم گرفت تا با همکاری «منندز»، لایحه‌ جدیدی را تنظیم کند که به گفته آنها، به این دلیل که به آینده مربوط می‌شد، توافقنامه ژنو را نقض نمي‌کرد. آنها در ابتدا برنامه‌ریزی کردند که پیش از وقفه تعطیلات، این لایحه را به عنوان متمم لایحه دفاعی ارائه دهند. اما رهبر حزب دموکرات که وظیفه کنترل تقویم کنگره را نیز بر عهده دارد، با این کار موافقت نکرد.

*** صهیونیست‌های مسیحی، رای دهندگان عمده جمهوریخواهان
اکنون آنها امیدوارند که این لایحه ــ چه به عنوان لایحه‌ای مستقل و یا به عنوان متمم لایحه‌ای دیگر، پس از تشکیل مجدد کنگره در 6 ژانویه، به تصویب برسد.
این دونفر، برای نشان دادن اینکه این لایحه از حمایت دو حزب برخوردار است، عده‌ دیگری از سناتورهای متعلق به هر حزب را برای حمایت از این لایحه، گرد خود جمع کرده‌اند.
جمهوریخواهان که بسیاری از آنها در حالت عادی نیز در خصوص هر مسئله‌ای با مواضع اوباما مخالفت می‌کنند، و رای دهندگان عمده آنها را صهیونیست‌های مسیحی تشکیل می‌دهند، تقریبا مصمم هستند که با اکثریتی قریب به اتفاق از این لایحه حمایت کنند. پیش‌بینی می‌شود که اگر این لایحه به صحن علنی کنگره راه پیدا کند، نزاع اصلی در داخل اکثریت دموکرات، شکل خواهد گرفت.

*** دموکرات‌ها دچار دوگانگی شدند
دموکرات‌ها در این اواخر، از سویی بین وفاداری خود به اوباما و ترس از اینکه تحریم‌های جدید، مذاکرات را عملا از خط خود خارج ساخته، و در نتیجه احتمال جنگ را افزایش خواهد داد، و از سویی دیگر، نفرت و انزجار عمومی خود از ایران و نفوذی که از سوی آیپک و دیگر گروه‌های مرتبط بر آنها اعمال شده، ( که ناشی از این تفکر سوال برانگیز است که امنیت اسرائیل، مهم‌ترین چیز از نظر رای دهندگان یهودی و حامیان این کمپین به شمار می‌رود)، دچار دوگانگی شده‌اند.

*** دولت آمریکا مجبور خواهد بود که 34 نفر از 100 سناتور را برای حمایت از وتو، جلب کند
دولت اوباما امیدوار است که رهبری حزب دموکرات، از به رای گذاشتن این لایحه جلوگیری کند که در غیر این صورت، متقاعد کردن بیشتر دموکرات‌هایی که پشتیبانی خود را از این لایحه اعلام کرده‌اند، برای تغییر عقیده، کار بسیار دشواری خواهد بود. اگر این لایحه تصویب شود، دولت آمریکا مجبور خواهد بود که 34 نفر از 100 سناتور را برای حمایت از وتو، جلب کند که این کار هر چند غیرممکن نیست، اما به گفته منابع وابسته به کنگره، کار بسیار دشواری خواهد بود.

*** تحریم‌های جدید، چشم‌انداز رسیدن به یک توافق هسته‌ای جامع با ایران را تضعیف خواهد کرد
در حال حاضر این نزاع و درگیری آغاز شده است. در مخالفت با 13 سناتور دموکراتی که لایحه کرک-منندز را امضا کرده‌اند، 10 نفر از رؤسای کمیته‌‌های دموکرات مجلس سنا، از «هری رید»، رهبر اکثریت، که تقویم مجلس عیان را کنترل می‌کند، خواستند تا از تصویب هرگونه قانون تحریم جدید خودداری کند.
این 10 نفر، از جمله «دیان فینستن» و «کارل لوین»، رؤسای کمیته‌های اطلاعات و سرویس‌های مسلح، در این نامه نوشتند: «حال که مذاکرات در جریان است، ما معتقدیم که تحریم‌های جدید، چشم‌انداز رسیدن به یک توافق هسته‌ای جامع با ایران را تضعیف خواهد کرد.»

*** تصویب لایحه تحریم‌ها= تضعیف دیپلماسی آمریکا
متعاقب این نامه، «جی کرنی»، سخنگوی کاخ سفید، این لایحه را به وتو تهدید کرد و «ماری هارف»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز آن را محکوم کرد. وی حمایت کنندگان این لایحه را به مخالفت مستقیم با کار دولت متهم کرد. به گفته وی: «... اگر کنگره این لایحه را تصویب کند، ... این کار موجب تضعیف دیپلماسی آمریکا شده و احتمال رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز برای این مسئله را غیرممکن می‌کند.»

*** افزایش تحریم‌ها با هدف حفظ فشار بر روی ایران
اما هیچ یک از این اقدامات نتوانستد جلوی سازمان‌های اصلی لابی کننده اسرائیلی را بگیرند. روز پنجشنبه، لابی صهیونیستی «لیگ ضد افترا» اعلام کرد که : «افزایش تحریم‌ها در کنار مذاکرات، علیرغم اینکه احتمال جنگ را افزایش می‌دهد، حداکثر فشار را بر روی رژیمی که برای آمریکا و متحدان نزدیک ما در خاورمیانه یک تهدید محسوب می‌شود، حفظ می‌کند.»
و کنفرانس سازمان‌های بزرگ یهودی در آمریکا، با انتقاد مستقیم از دولت و هیئت رئیسه سنا، از انتقادات مخالفان این لایحه به شدت ابراز ناراحتی کرد و گفت: «در روزهای اخیر، استفاده از برخی از اصطلاحات و صفات، از جمله اتهام به جنگ طلبی و کارشکنی، کاری ناشایست بود و آثار مخربی برجای خواهند گذاشت.»

*** خودداری دستگاه امنیت ملی اسرائیل از محکوم کردن کنفرانس ژنو
لابی اسرائیل، از زمانی که در اوایل دهه 1980، در نزاع بزرگی با رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بر سر فروش مقادیر بسیار بزرگ اسلحه به عربستان شکست خورد، عمدتا از مقابله مستقیم با رئیس‌جمهور وقت اجتناب می‌کند اما در این مرحله، به نظر می‌رسد که این لابی مصمم است تا اوباما را بر سر ایران به مبارزه بطلبد.
برای برخی از ناظران، درک مخالفت این لابی دشوار است، به خصوص به این خاطر  که اعضای اصلی دستگاه امنیت ملی اسرائیل، به طور واضح از پیوستن به نتانیاهو در محکوم کردن کنفرانس ژنو، خودداری کرده‌اند.

*** ماهیت عملی انگیزه تحریم‌ها
کیث ویسمن»، کارشناس سابق آیپک در امور ایران گفت: «تعجب می‌کنم که چرا آنها اینقدر زیاده‌روی می‌کنند. حداقل می‌توان گفت که در صورتی که ایران به تعهدات خود در این پیمان پایبند بماند، آنها از ظرفیتی که پیش از این توافق به آن دست پیدا کرده بودند، دورتر خواهند شد.» 
اما از نظر «داگلاس بلومفیلد»، یکی از مدیران ارشد آیپک، این انگیزه می‌تواند ماهیتی عملی‌تر داشته باشد. وی در گفت و گو با خبرگزاری «آی پی اس» گفت: «آیپک 20 سال گذشته را به نحو بسیار بسیار موثری صرف پرونده سازی علیه ایران کرده است و ایران، دارایی بزرگی برای آنها به شمار می‌رود.»

*** بیشتر گروه‌های یهودی و تمام اعضای کنگره، در مورد ایران موضعی واحد و دیکته شده دارند
«آنها می‌خواهند نشان دهند که در این مورد قصد تسلیم شدن ندارند؛ آنها بر روی این موضوع، پایگاه سیاسی و مالی عظیمی بنا کرده‌اند ... بیشتر گروه‌های یهودی و تمام اعضای کنگره، در مورد ایران موضعی واحد و دیکته شده دارند؛ هیچ کس هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که آمریکا با ایران به توافق برسد...آیپک نیز به این خاطر که ممکن است روزی تمامی منابع مالی و حامیان خود را از دست بدهد، به شدت وحشت زده شده است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار