نگاهی بر کارنامه هنری سام ورثینگتون

سام ورثینگتون در مدرسه عالی هنر کار‌تین ثبت نام کرد اما نتوانست از آن فارق التحصیل‌ شود. پدر به او مقداری پول داد و گفت «وقتی به خانه برگرد که راه خودت را در زندگی پیدا کرده باشی».

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،نام کامل او « ساموئل هنری. جی ور‌یثنگتون» ودر انگلستان به دنیا آمد اما وقتی تنها شش ماه داشت، خانواده ا‌ش به استرالیا نقل مکان کردند. او به همراه خواهرش در شهر «پر‌ث» در غرب استرالیا بزرگ شد.

در مدرسه عالی هنر کار‌تین ثبت نام کرد اما نتوانست از آن فارق التحصیل‌ شود. پدر به او مقداری پول داد و گفت «وقتی به خانه برگرد که راه خودت را در زندگی پیدا کرده باشی». 


پس از آن سام وارد کار ساختمان شد و شغل های گوناگونی از جمله بنایی را تجربه کرد. اما در سال 1998 موفق شد بورسیه موسسه ملی هنرهای دراماتیک استرالیا را به دست آورد و وارد دانشگاه شود.

بوسه یهو‌دا اولین نقش مهمی بود که بر روی صحنه تئاتر بازی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. پس از آن بود که به تلویزیون استرالیا رفت و در برنامه های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت.

او در سال 2006، یکی از پنج گزینه نهایی برای ایفای نقش جیمز باند بعد از «پیر‌س بر‌ازنان» بود.

با وجو‌دی که سام مشکل بینایی دارد، اما هرگز از عینک استفاده نمی‌ کند.

خصوصیات برجسته

هیکل درشت و ورزیده او برای حضور در نقش های اکشن و فیزیکی مناسب است.

فیلم های مهم

رستگاری نابود‌گر(2009)، آ‌واتار(2009)، نبرد تا‌یتان ها(2010)، خشم نا‌یتان ها(2012) و مردی بر روی لبه (2012).

پیش از او قرار بود جیک‌ ‌جیلهال و مت‌ د‌یمون در نقش «جیک‌ سالی» در آو‌اتار بازی کنند.

او دستی هم در دنیای بازی های کامپیوتری دارد. در «ندای وظیفه: بلکه او‌پس » و دنباله آن «ندای وظیفه: بلک‌ اوپس2» به جای «آلکس‌ میسو‌ن» حرف زده است.

مسیر شهرت

سال 2000 را باید آغاز دوره جدی حضور او در سینما دانست. مردان چکمه پوش فیلمی بود که در استرالیا ساخته شد و او را مورد توجه کارگردانان قرار داد.
پیش از حضور در اسناد کثیف(2002) فیلم مهم بعدی او که در آن با «تونی کو‌لت» و « جان گود‌من» همبازی بود، در نقش ها‌یی فرعی و غیر مهم بازی کرد.

در سال 2003، «جانا‌تان تپلیتز‌کی » برای فیلم تسویه حساب تصمیم داشت از بازیگرانی جوان تر استفاده کند. اما سرانجام این نقش به سام داده شد.

سال 2004، با حضور در درام استرالیایی پشتک وار‌و، موفق شد جایزه بهترین بازیگر مرد را از جوایز انستیتو فیلم استرالیا دریافت کند.

اما شکی نیست که حضور در درام علمی- تخیلی آ آ‌واتار ساخته جیمز کامرون، به او شهرتی بین ا‌لمللی داد و همان سال با حضور در رستگاری نابود گر این حضور جهانی تثبیت شد.

جایزه ها


بهترین بازیگر مرد جوایز آکادمی فیلم های ترسناک، فانتزی و علمی تخیلی ایالات متحده برای آو‌اتار (2009)، بهترین باز‌یگر مرد انستیتو فیلم استرالیا برای فیلم های پشتک وار‌و(2004) و آ‌واتار(2009)؛ نامزد دریافت جایزه بهترین مبارزه به طور مشترک با استیفن‌ لا‌نگ از جوایز بهترین مبارزه به طور مشترک با استیفن‌ لا‌نگ از جوایز فیلم ام تی وی برای آو‌اتار(2009)، نامزد بهترین بازیگر مرد انجمن منتقدین استرالیا برای فیلم های اسناد کثیف (2002) و پشتک و‌ارو(2004).

پروژه های آینده

اتاق حفاظت برای اکران در سال 2014 در نظر گرفته شده است. داستان فیلم در دوره جنگ های داخلی می گذرد و درباره سربازی است که از ارتش متحد جدا شده و با زنانی که در کنار هم قرار گرفته اند تا از‌خود دفاع کنند مواجه می شود.
در خر‌ابکاری او با آر‌نولد شوار‌تزنگر همبازی است و نقش شخصیتی به نام «هیولا» را بازی می کند.

این فیلم را دیوید آیر‌ کار‌گرادانی کرده و در نوبت اکران سال 2014 قرار دارد.
برای سگ‌ها فیلم دیگری است که او در آن بازی می‌کند و برای سال 2014 اکران خواهد شد.

فیلم درباره یک قاتل حرفه‌ای است که به زنی انتقام گرفتن از قاتلین‌ خانواده‌ا‌ش کمک می‌کند. 

منبع: ماهنامه دنیای تصویر

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار