صدا و سيما در سوگ عاشورا و تاسوعاي حسيني

برنامه‌هاي شبكه هاي تلويزيوني و راديويي براي ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني با تغييرات كلي تنظيم شد.

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي  مديران شبكه هاي راديويي و تلويزيوني با توجه به ايام عزاداري در  روزهاي تاسوعا و عاشورا  بخش هاي زيادي از جدول هفتگي خود را تغيير دادند تا علاوه بر پخش تصاويري از عزاداري  هاي مردم در نقاط مختلف كشور و خارج از كشور  ، مخاطبان خود را پاي سفره معارف عاشورا نيز دعوت كنند .

برجسته ترين برنامه هاي تلويزيون و راديو در اين دو روز به شرح زير معرفي شدند .
به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، برنامه‌هاي روز تاسوعا و عاشوراي شبكه‌هاي سيما بدين شرح اعلام شد:

شبكه يك سيما

سخنراني آيت ا... مجتبي تهراني03:30 بامداد، پخش زنده مراسم تاسوعا و عاشورا در شهرهاي مختلف كشور ساعت 10:10 و 19:40 ، مداحي ويژه اين ايام ساعت 14:40 و 21:50، برنامه  "طرحي براي فردا " ساعت 18:00با موضوع هنر در نهضت عاشورا، پنجمين و ششمين قسمت شرح بي‌نهايت با موضوع زائراني كه پاي پياده به حرم امام حسين عليه السلام مي‌روند ساعت 00:30 بامداد و برنامه "اين شب‌ها" در تاسوعا 22 آبان ماه با كارشناسي حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد مهدي طباطبايي و در روز عاشورا 23 آبان با كارشناسي استاد بهرام پور ساعت 20:30 به روي آنتن خواهند رفت.

فيلم داستاني "پرده خوان" ساعت 22:20 ، فيلم سينمايي "تكيه برخورشيد "ساعت 7:30 و فيلم سينمايي "تا رهايي" 15:30 نيز در تاسوعاي حسيني از شبكه يك سيما پخش خواهند شد.

فيلم سينمايي "راه" ساعت 08:10 ، فيلم سينمايي "وارث" ساعت 16:00 و فيلم سينمايي "ظهر روز دهم" ساعت 22:20 ، 23 آبان ماه مصادف با روز عاشورا به روي آنتن شبكه يك سيما خواهند رفت.

شبكه دو سيما

اين شبكه همچنين در برنامه هاي مختلف با به تصوير كشيدن عزاداري نوجوانان قم و مناسك مذهبي ديگر استان ها به معرفي آيين هاي عزاداري در ميان اقوام مختلف ايراني مي پردازد .

اين برنامه‌ها در برگيرنده آيتم‌هاي گزارش، نوحه خواني، مداحي ،سينه زني و مباحث كارشناسي هستند.

23 و 24 آبان مصادف با تاسوعا و عاشوراي حسيني از ساعت 9 و 30 تا 14 و 30 دقيقه پخش همه برنامه هاي روتين اين شبكه متوقف شده و آنتن به پوشش عزاداري ها محرم اختصاص داده خواهد شد .

اين شبكه امسال نيز مانند سال هاي گذشته ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني با اكثر مراكز استاني به ويژه كرمان، آبادان، شهركرد، مشهد، شيراز،اصفهان،اهواز،قم ،البرز،اردبيل ،تبريز،آذربايجان غربي،كرمانشاه،همدان  و ايلام ارتباط زنده برقرار خواهد كرد .

ارتباط زنده با مراكز استاني به صورت چهارقاب صورت مي گيرد و طي آن عزاداري حسيني و تجمع بزرگ مردم در سوگ سيد الشهدا را در قاب تلويزيون به نمايش گذاشته مي‌شود.

همكاران شبكه دو سيما در ميادين، حسينيه و تكاياي بزرگ كه مركز تجمع عموم عزاداران مستقر شده از مراسم مذهبي اقوام مختلف تصوير مي‌گيرند.

"مكاني براي هميشه" به تهيه‌كنندگي و كارگرداني موسسه تلويزيوني شاهد 22 و 23 آبان ماه ساعت 14 و 30 دقيقه از شبكه دو پخش مي‌شود.

اين مستند كه در دو قسمت 25 دقيقه اي توليد شده است عزاداري سنتي مردم قزوين و كرمانشاه در حسينيه شهداي اين شهرها را به تصوير مي‌كشد.

مستند "ستارگان عشق" روايت زندگي شهيد حبيب لك زائي جمعه 24 آبان ساعت 14 روي آنتن شبكه دو مي‌رود.

اين مستند به همت گروه تامين برنامه در 25 توليد شده و به شرح زندگي و شهادت حبيب لك‌زائي  از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جنوب شرق ايران و جانشين سپاه سلمان سيستان و بلوچستان معروف به "حبيب دل‌ها" مي‌پردازد.

حبيب لك‌زايي در شرايطي به جنگ مي‌رفت كه فرماندهان تمايل بيشتري به حضور او در پشت جبهه و تلاش براي تقويت نيروهاي اعزامي داشتند و بارها پس از ورودش به جبهه به دستور فرماندهان به عقب باز مي‌گشت.

وي در منطقه شلمچه به شدت مجروح شد و تركش‌هايي در ناحيه سر و گردن و چشم و قفسه سينه و ديگر جاهاي بدنش، سال‌ها همنشين اين سردار پرتلاش بوده‌اند.

وي پس از تحمل 24سال رنج ناشي از جراحات و مصدوميت‌هاي دوران جنگ در حالي كه بيش از 63 تركش در بدن داشت، در بيمارستان بعثت نيروي هوايي ارتش در تهران به ديار حق شتافت و پس از انتفال به زادگاهش، در حسينيه شهدا و در گلزار شهداي اديمي به خاك سپرده شد.

مستند "وقتي ابرها پايين مي آيند" با نويسندگي و كارگرداني معين كريم الديني جمعه 24 آبان ساعت 21 و 30 دقيقه روي آنتن شبكه دو مي‌رود.

اين مستند با موضوع زندگي شيعيان در شهر محمود آباد هند و برگزاري مراسم عزاداري امام حسين (ع) در ايام محرم الحرام و عاشوراي حسيني در شبكه الكوثر توليد شده است.

در اين مستند معين كريم الديني در اين فيلم وارد يك سرزمين ناشناخته شده و در آن ظرف مكاني، يك آيين را به تصوير مي كشد، او تلاش مي كند و اين فيلم را طوري بسازد كه صرفا براي مخاطب آشنا با آيين عاشورا نباشد و حتي تماشاگري كه براي اولين بار نام حضرت امام حسين (ع) را مي‌شنود نيز از آن لذت ببرند.

"وقتي ابرها پايين مي آيند" در بسياري از جشنواره ها حضور داشته ودر بخش هاي مختلف  موفقيت  هاي بسياري را كسب كرده است.

مستند "ماما نزيهه" به تهيه كنندگي وحيد چاووش و كارگرداني امين قدمي  پنجشنبه  23  آبان ساعت 20و 50 دقيقه روي آنتن شبكه دو سيما مي‌رود.

اين مستند در 38 دقيقه به  واگويه رنج زني عراقي در دوران حكومت صدام و تصوير شور و شعور شيعيان عراقي در ايام عزاداري سالار شهيدان مي‌پردازد.

"ماما نزيهه" قصه زني عراقي است كه در زمان صدام فشارهاي روحي و رواني بسياري را متحمل شده است.

در اين مستند اين زن عرب به   روايت خاطرات  و شرح درد و رنجي كه صدام به اين زن و مردم اين سرزمين وارد كرده، مي‌پردازد.

انتهاي اين مستند نگاهي دارد به اربعين در عراق و آيين هايي كه نسل در نسل بين مردم اين سرزمين رايج بود و به واسطه حكومت جاعل صدام  براي مدت زماني منقطع شده بود. به گفته وي با سقوط حكومت صدام  شيفتگان حسيني و مردم عراق دوباره به احياي سنت هاي مذهبي خود پرداخته و مراسم اربعين را با شكوه خاصي برگزار مي‌كنند.
در اين مستند ماما نزيهه ديگي بار گذاشته و خانواده‌اي را دوره هم جمع كرده است كه به واسطه صدام پراكنده شده بودند، آن‌ها حالا دور هم جمع شدند و مشغول خدمت به امام حسين (ع) و شيفتگان حسيني هستند.

شبكه دو سيما همچنين فيلم‌هاي سينمايي با مضامين مذهبي و عاشورايي براي پخش در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني تدارك ديده است.
در تعطيلات 22، 23 و 24 آبان هر روز 3 فيلم سينمايي در ساعات 8 صبح ، 17:30 و 23:30 از اين شبكه پخش مي‌شوند.

" صحراي كربلا" 22 آبان ساعت 8 صبح به كارگرداني محمد يقضان و تهيه‌كنندگي مركز فرهنگي هنري صبا محصول 2007 لبنان- بيروت پخش مي‌شود. اين فيلم به روايت تاريخي واقعه عاشورا مي‌پردازد.

"روشني صبحدم" 22 آبات ساعت 17:30به كارگرداني جواد مزدآبادي و تهيه‌كنندگي حجت الاسلام محمدتقي انصاري محصول 1389ايران درباره خزيمه جوان زيرك و باهوشي است كه پس از بازگشت از سفر به كوفه مي‌رسد و به سراغ خانواده نامزدش مي‌رود تا قرار ازادواجشان را براي دهم محرم بگذارد اما پدر نصيبه نامزدش حضور ندارد. خزيمه به دنبال پدر نامزدش جاهاي مختلف را سرمي‌زند و به ناچار با رئيس شورطه خانه كوفه اشعث كندي مجبور به معامله مي‌شود و به سمت عمر سعد مي‌رود. قرار است او براي جاسوسي به خيمه‌هاي امام برود ولي او با دلايل اصلي جنگ امام حسين و يارانش روبرو مي‌شود.

"عاشورائيان" 23 آبان ساعت 8 صبح به كارگرداني ناهيد صمدي امين و تهيه كنندگي مركز فرهنگي هنري صبا محصول 1387 ايران  به روايت داستان مسلم ابن عقيل و طرح توطئه خيانت به او  و قتلش در كوفه مي‌پردازد.

"صلات ظهر" 23 آبان ساعت 17:30 به كارگرداني فشين صادقي و تهيه كننده گي افشين صادقي درباره دو دوست است.

يحيي و بهروز از دوستان و هم محله اي هاي قديم، پس از سالها همديگر را پيدا مي كند محل قرار آن‌ها، تكيه و هيئت محله دوران بچه گيشان است. يحيي اكنون افسر پليسي است كه مي بايست رد خلافكاري عده اي قاچاقچي رو بزند كه بهروز يكي از اعضاي آن باند است. يحيي شرايطي را ايجاد مي-كند كه بهروز به خود بيايد كه چگونه بچه خوب و هيئتي ديروز محله، به انحراف كشيده شده است. روزهاي عزاداري اين ماه، فرصتي ايجاد مي كند كه بهروز علاوه بر تسليم شدن به قانون....
"سجده عشق" 23 آبان ساعت 23:30 به كارگرداني حسين تبريزي و تهيه كننده گي سعيد منتظر‌المهدي پخش مي‌شود.

مـراد بعد از سه سال از زندان آزاد مي‌شود. مراسم عزاداري و سوگواري سالارشهيدان امام حسين (ع) برپاست. او سراغ خانواده و اقوام خود مي‌رود، اما از طرف آن‌ها طرد شده‌ و مورد بي مهري قرار مي‌گيرد، اما در لحظه آخر، بزرگ خانواده (عمويش) يك موقعيت در اختيارش مي‌گذارد كه مراد با خودروي او كار كرده است و مراد پس از به امانت گرفتن خودرو و شروع كار، با ماجرايي روبرو مي‌شود كه در انتها حق به حق‌دار مي‌رسد.

"خورشيد نينوا" 24 آبان ساعت 8 صبح به كارگرداني عليرضا فرماني و تهيه كننده گي مركز فرهنگي هنري صبا روايتگر وقايع بعد از مرگ معاويه تا حادثه عاشورا در سال 61 هجري قمري است.

"فرمانده" 24 آبان ساعت 17:30 به كارگرداني علي عطشاني و تهيه كننده گي سيد محسن طباطبايي پور پخش مي‌شود.

مرتضي از فرماندهان دوران جنگ اكنون زندگي ساده و عزتمندي دارد، در ايام محرم، يكي از افراد تحت فرماندهي او (ناصر) كه اكنون دچار مشكلات اقتصادي و ورشكستگي در تجارت شده است، به قصد ياري نزد مرتضي مي آيد، مرتضي به كج راه رفتن و زد و بندهاي اقتصادي ناصر پي مي‌برد، حضور فرمانده و نيرو و همنشيني دوباره و آموختن ناصر از فرمانده، در ايام محرم تلنگري براي او و بازگشت دوباره‌اش به راه درست است.

"پس از آن روز" 24 آبان ساعت 23 به كارگرداني  مجتبي ياسيني و تهيه‌كنندگي مجتبي ياسيني درباره يكي از اهالي كوفه است.

بعد از واقعه عاشورا عبيدالله اهل كوفه از اينكه با امام حسين (ع) هم پيمان نشده پشيمان است براي اينكه گرفتار خشم ابن‌زياد نشود از كوفه فرار مي‌كند. چگونگي فرار و دستگيري او در داستان دنبال مي‌شود. ‏

 شبكه سه سيما

"ويژه برنامه تاسوعا و عاشوراي حسيني" عزاداري‌هاي تمامي شهرهاي كشور را در نهم و دهم ماه محرم الحرام به تصوير مي‌كشد. اين برنامه چهارشنبه 22 و پنجشنبه 23 آبان از ساعت 8:00 بامداد تا 14:30 و از 16:00 تا اذان مغرب از شبكه سه سيما پخش خواهد شد .   

 برنامه گفتگو محور "سمت خدا" به تهيه كنندگي عبدالمجيد ركني كه چند سالي است هر روز ساعت 13:30 بطور زنده از شبكه سه پخش مي‌شود در ايام ماه محرم به مبحث تخصصي درباره موضوع محرم و مقتل خواني مي‌پردازد.

اين برنامه از شنبه 18 تا سه شنبه 21 آبان به ترتيب  باحضور كارشناساني چون حجج اسلام  مير باقري،حسيني قمي ، فرحزاد  و  قرائتي به  موضوعات سلوك با بلاي اهل بيت ،  معاد باوري در عاشورا ، محبت اهل بيت در مسير رحمت الهي و فرهنگ حسيني  مي‌پردازد. باز پخش اين برنامه روز بعد ساعت  4:00بامداد است.


برنامه "در آستان خورشيد" در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي به تهيه‌كنندگي مهدي زماني بيدختي كاري از واحد پخش شبكه سه سيما، هر شب ساعت 17:45 به صورت زنده پخش خواهد شد. اين برنامه با اجراي سيد كاظم  احمدزاده فضاي داخلي حرم مطهر ابا عبدالله الحسين (ع) ،فضاي اطراف  حرم مطهر و همچنين گفت‌وگو با زائران حرم حسيني درباره فرياد مظلوميت آن حضرت و اهل بيت بزرگوارش را  به تصوير مي‌كشد.

برنامه گفت‌وگو محور "مصباح"  در 13 قسمت 70 دقيقه‌اي به تهيه‌كنندگي سيد افضل ميرلوحي از اول محرم سه شنبه 14 آبان، هر شب  ساعت 22:30 روي آنتن شبكه سه سيما قرار مي‌گيرد.

اين برنامه  كاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيماست كه به صورت زنده و با حضور كارشناساني چون سيد مرتضي خاتمي، حجج اسلام سيد مهدي  طباطبايي،سيد كاظم طباطبايي و رضا محمدي وهمچنين  دكتر حشمت ا...قنبري به شبهات و سوالاتي كه پيرامون حادثه كربلا وجود دارد ، پاسخ داده مي‌شود. اين برنامه علاوه بر گفت و گو و تحليل واقعه كربلا، وله‌ها و مداحي‌هايي از نوحه سرايان مطرح كشور به روي آنتن مي‌رود. اجراي برنامه به عهده حسن سلطاني است.

برنامه تركيبي "در پي كاروران" در 13 قسمت 30 دقيقه‌اي كاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيماست كه براي پخش از سه شنبه 14 آبان ،هر روز ساعت 9:45 از شبكه سه پخش خواهد شد.اين برنامه نقد حال 13 نفراز جمله  عمر بن سعد، زبير، حبيب بن مظاهر، معاويه، شمر و ...  است كه هريك در حادثه كربلا به نوعي( چه مثبت و چه منفي) نقش داشته اند. 10دقيقه از برنامه شامل آيتمي نمايشي درباره زندگي اين افراد مي‌شود. همچنين در بخش ديگري از آن گفت‌وگوهايي با كارشناساني چون سيد مرتضي خاتمي وحجت‌الاسلام سيد محمدكاظم طباطبايي، دكتر مجيد معارف ودكتر علي‌محمد بشارتي در مسجد كوفه صورت گرفته است كه به پخش مي‌رسد.

"زلال سخن" عنوان برنامه‌اي است از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيما كه به تهيه‌كنندگي محمد هادي حجتي و هادي آشتياني كه سخنراني حجج الاسلام عالي و دكتر رفيعي را در مراسم‌هاي عزاداري ايام محرم پوشش تصويري مي‌دهد.اين سخنراني‌ها با موضوع قيام عاشورا و فرهنگ عاشورايي از سه شنبه 14 آبان، هر روز ساعات 11:10(حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر  رفيعي) و 19:10(حجت‌الاسلام والمسلمين عالي) پخش مي‌شود.

مجموعه "بيرق" اثري مستند-تركيبي است كه با توجه به نزديك شدن به ماه محرم سعي دارد الگوهاي مناسبي در جهت نحوه عزاداري صحيح را ارائه كند. اين برنامه در 13 قسمت 20 دقيقه اي كاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيماست كه موضوع عزاداري و برگزاري هيات هاي مذهبي را مورد بررسي و تحليل قرار مي دهد.اين برنامه از سه شنبه 14 آبان،هر روز ساعت 19:45 روي آنتن شبكه سه مي رود.تهيه كننده اين برنامه  محمد سليم كيا و نويسندگي و كارگرداني اين مجموعه مستند تركيبي را مرتضي يعقوبي برعهده دارد.

مداحي سعيد حداديان در هيات رزمندگان اسلام در 13 قالب  قسمت 15 دقيقه اي توسط محمدهادي حجتي تهيه  و توليد شده است.زمان پخش اين مداحي از اول محرم ساعت 17:35است .

همچنين مداحي محمدرضا طاهري در 13 قسمت 15 دقيقه اي براي دهه اول محرم توسط  نبيد تهيه شده است. زمان پخش اين مداحي از اول محرم ساعت 14:20است .

مداحي محسن ميردامادي نيز به تهيه كنندگي سيد جواد مبيني پور در 13 قسمت 15 دقيقه اي براي پخش از شبكه سه سيما آماده شده است.زمان پخش اين مداحي از اول محرم ساعت 13:00است .
"زمزمه عشق" نيز عنوان ميان برنامه هايي از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيماست كه به تهيه كنندگي هادي آشتياني مداحي علي انساني در مراسم هاي عزاداري ايام محرم را پوشش تصويري مي دهد.زمان پخش اين مداحي ساعت 22:15 است.

برنامه تركيبي تاريخي  "عابران عاشورايي"  به تهيه‌كنندگي و كارگرداني علي جهانبخش در 12 قسمت 15 دقيقه‌اي كاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبكه سه سيماست كه براي پخش از سه شنبه 14آبان، هر روز ساعت 12:30 به روي آنتن شبكه سه قرار مي‌گيرد. اين برنامه به بررسي شخصيت‌هاي مهم واقعه عاشورا چون حبيبب بن مظاهر،عمر بن سعد، حر بن رياحي ،شمر  و ...كه برخي مثبت و برخي منفي هستند، با حضور كارشناساني چون دكتر محمد رضا سنگري،حجت الاسلام‌والمسلمين محمود رياضت ،سركارخانم الهام حيادار  مي‌پردازد. در هر قسمت از اين برنامه تصاوير آرشيوي نيز پخش خواهد شد.باز پخش اين برنامه، روز بعد ساعت 5:30 بامداد به روي آنتن مي‌رود.

مجموعه "خرده ستمگران" در 10 قسمت 60 دقيقه‌اي به كارگرداني مسعود شاه محمدي و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري از دوشنبه 13 آبان ساعت 20:00به روي آنتن شبكه سه سيما مي‌رود.

اين مجموعه كاري از گروه فيلم و سريال شبكه سه است كه به نويسندگي مسعود شاه محمدي و هنرنمايي بازيگراني چون احمد آقالو، احمد ساعتچيان، بهار كاتوزي، بهناز جعفري، اليكا عبدالرزاقي، رامين ناصرنصير، مسعود سخايي، امير آقايي، حميدرضا آذرنگ، مجتبي رستگار و فلامك جنيدي به روي آنتن مي‌رود.

اين فيلم داستان خرده ستم‌هايي است كه انسان‌ها در روابط اجتماعي در حق يكديگر مرتكب مي‌شوند، قصه مبارزه آدم‌ها با ستمگران كوچك است؛ ستمگراني كه در نقش همسايه، دوست، صاحب كار و صاحب خانه به اطرافيانشان ستم مي‌كنند. در اين مجموعه  سعي شده به موضوعاتي به ظاهر بي‌اهميت كه ما به آنها توجه نمي‌كنيم، پرداخته شود.

خرده ستمگران  از دوشنبه 13آبان ،هر روز به جز پنجشنبه ها و جمعه ها ساعت 20:00 از شبكه سه سيما پخش  مي شود و باز پخش آن ،روز بعد ساعت 14:45 خواهد بود.

شبكه چهار سيما

فيلم تلويزيوني "همه افتادگان" به كارگرداني بهرام عظيم پور و تهيه‌كنندگي علي پوركياني وحسين آقا هرندي ،22آبان ساعت 20:30، پخش خواهد شد.

"همه افتادگان" درسه اپيزود ساخته شده و داستان سه زوج از سه نسل مختلف را روايت مي‌كند كه هركدام از آن‌ها بنابه حوادث  قصه به  هتلي وارد مي‌شوند و ماجراهايي برايشان اتفاق مي‌افتد كه به يكديگر مرتبط است .

در اين فيلم امير آقايي ،الهام پاوه نژاد بازيگراني همچون كاظم هژيرآزاد، شمسي صادقي، مژگان خالقي، شهروز دل‌افكار، مهرداد فياض،بهمن صادق حسني، ابوذرجلالي و...به ايفاي نقش پرداخته‌اند .
فيلم "به رنگ حضور" ساخته مهدي تبريزي، 23 آبان ساعت 20:30 ،از شبكه چهار سيما پخش مي‌شود.

اين فيلم با بازي محمود مقامي  و ولي ا... مومني داستان رزمنده جانبازي به نام آقاي رفعت است كه مسئوليت حسينه اي با او سپرده مي‌شود اما به علت كمبود هزينه لازم جهت تكميل شدن و آماده كردن آن براي مراسم عزاي امام حسين (ع) در ماه محرم فكرو خيال آقاي رفعت را درگير كرده است. او تصميم مي‌گيرد براي حل اين مشكل ماشين خود را بفروشد كه به ناگاه نامه‌اي از جانب يكي از دوستان قديمي‌اش كه حامل چكي به مبلغ ده ميليون تومان براي كمك به حسينه است به دستش مي‌رسد.

شبكه پنج سيما

برنامه زنده " بوسه گاه عرش "در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني در دو نوبت صبح ساعت 10 تا  12:30 و شب ساعت 21 از شبكه تهران پخش مي‌شود.

 ويژه برنامه زنده "بوسه گاه عرش" در نوبت صبح  در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني به پوشش تصويري مراسم عزاداري، سينه زني و روضه خواني هيئت مذهبي در شهر و استان تهران مانند ميدان امام حسين، امامزاده صالح ( ع) تجريش، حرم عبدالعظيم الحسني ( ع) مي‌پردازد و ارتباط مستقيم و زنده اي نيز با كربلاي معلي برقرار مي‌كند. آيتم‌هاي مقتل خواني، وله‌هاي نوحه‌خواني و... ازديگر بخش‌هاي اين برنامه است كه با اجراي مجيد يراق بافان و  تهيه‌كنندگي سيد مصطفي موسوي روي آنتن مي‌رود.

همچنين اين برنامه در روز عاشوراي حسيني نماز ظهر و عصر عزاداران حسيني را به طور زنده به تصوير مي‌كشد.

اين ويژه برنامه در شب‌هاي تاسوعا و عاشواري حسيني نيز در ساعت 21 ازشبكه تهران پخش مي‌شود كه حجت الاسلام علي ثمري به عنوان كارشناس مذهبي برنامه در شب تاسوعا به معرفي شخصيت والاي حضرت ابوالفضل ( ع) و در شب عاشورا به معرفي سالار شهيدان اباعبدالله الحسين ( ع) مي‌پردازد.

برنامه‌هاي "سوگواره"، "نغمه عشاق"، "دلدادگان حسيني"، "پيرغلامان عشق"، "آيه‌هاي سرخ"، "حج بي انتها"، "نينواييان"، "تسبيح فرات" و... نيز در جدول پخش برنامه‌هاي محرمي شبكه تهران در دهه اول  قرار دارد.

شبكه قرآن سيما

" حلقه‌هاي توسل" عنوان ويژه برنامه شبكه قرآن و معارف سيماست كه در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني، از ساعت 9 صبح، به صورت زنده و مستقيم پخش مي‌شود.

حجج اسلام‌والمسلمين قاضي عسكر و حائري‌زاده از جمله ميهمانان و كارشناسان اين برنامه در روزهاي تاسوعا و عاشورا هستند كه با حضور در استوديو "حلقه هاي توسل" به بيان فضايل امام حسين (عليه السلام) و ياران باوفاي ايشان و هم‌چنين بررسي واقعه عاشورا خواهند پرداخت.
مرثيه خواني و سينه زني، شعرخواني، ارتباط هاي زنده و مستقيم با كربلاي معلا و مسجد ارك از جمله آيتم‌هاي اين برنامه است كه به همت گروه حج و زيارت اين شبكه تهيه و توليد شده است."مرثيه خورشيد" عنوان ديگر برنامه اين شبكه در تاسوعا و عاشورا است كه به صورت زنده از ساعت 20، ميهمان مخاطبان شبكه قرآن و معارف سيما، با دعوت از حجج اسلام‌والمسلمين مرتضوي و اراكي به جايگاه تربيت حسيني در رشد فضايل اخلاقي با محوريت‌هاي حيا و امر به معروف و نهي از منكر خواهد پرداخت.


راديو فرهنگ

برنامه "سخن آشنا " روز تاسوعا و عاشوراي حسيني به طور ويژه از راديو فرهنگ پخش مي شود . در روز نهم محرم سخنراني حجت الاسلام ميرباقري درباره «مراقبت از محرم» از اين راديو پخش مي شود و در روز دهم محرم و روز عاشورا نيز سخنراني حجت الاسلام راشد يزدي با موضوع « حسين زنده هميشه تاريخ» تقديم عزاداران حسيني مي شود .   

 "از گلوي غمگين فرات" ويژه برنامه اي از گروه ادب است كه به روايت و خوانش تركيب بند عاشورايي موسوي گرمارودي اختصاص دارد و شنوندگان مي توانند اين برنامه را چهارشنبه 22 آبان همزمان با تاسوعاي حسيني از ساعت8:30 تا 9 بشنوند .  «اسوه برادري» ويژه برنامه روز تاسوعا در راديو فرهنگ است كه به شرح رشادت ها و دلاوريهاي علمدار كربلا ، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت به دست سپاه يزيد مي پردازد . دكتر عليرضا رضازاده استاد دانشگاه علامه طباطبايي و عباسعلي فراهتي رييس دانشگاه پيام نور كاشان به عنوان كارشناس در برنامه حضور خواهند داشت . اين برنامه به تهيه كنندگي اميررضا راز از ساعت 9:30 تا 11 به سمع مخاطبان مي رسد .

همچنين برنامه «سرا پرده راز» پنج شنبه 23 آبان در روز عاشورا ، وقايع روز عاشورا و رخدادهايي كه براي سالار شهيدان و ياران باوفايش اتفاق فتاد را بازخواني و روايت مي كند . اين برنامه را روز عاشورا از ساعت 9:30 تا 11:30 از راديو فرهنگ بشنويد . «طواف در طف » نيز برنامه اي از گروه مطالعات فرهنگي است كه به تهيه كنندگي پرويز جمالي، روز عاشورا از ساعت 8:30 تا 9:30 با عزاران ابا عبدالله الحسين (ع) همراه است . اين برنامه به معرفي محل شهادت سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و همچنين اهداف قيام امام حسين (ع) مي پردازد. برنامه «اشك جيحون» در روز عاشورا مروري بر شعر معروف ميرزا محمد جيحون با مديحه سرايي استاد سيد محمد موسوي سجاسي خواهد داشت. اين برنامه از راديو فرهنگ ساعت 13:30 تا 14 روي آنتن مي رود. برنامه «پله پله تا ملكوت» كاري از گروه انديشه ، پنج شنبه 23 آبان همزمان با عاشوراي حسيني ، به بررسي ابعاد مختلف قيام عاشورا و تاكيد حضرت بر حفظ و ترويج اصول دين و معارف اسلامي مي پردازد. اين برنامه از ساعت 11:30 تا 13 با عزاداران همراه است . گفتني است برنامه هاي "پرده عشاق" ، "آواز غم" ،" سقاي آب و ادب" ، " پيمانه هاي سرخ" و " تركيب بند عاشورايي" از ديگر برنامه هاي راديو فرهنگ در روز عاشورا است.

راديو ايران

راديو ايران نيز به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني ، ويژه برنامه هايي را تدارك ديده است .در برنامه "پير غلامان" كه در روز تاسوعا و عاشورا ساعت 12:30 پخش مي شود ، مرثيه هايي از نقاط مختلف كشور پخش مي شود . در روز تاسوعاي حسيني مرثيه هايي با صداي حاج اصغر رجب زاده و حاج حسين خفاجه از رفسنجان پخش مي شود. همچنين در روز عاشوراي حسيني نيز مرثيه هايي با صداي حاج جواد حسيني و حاج رضا سبزعلي از زنجان و لرستان پخش خواهد شد . ويژه برنامه هاي "گلبانگ" در هشتم محرم ، تاسوعا و عاشوراي حسيني اين بار با عنوان "سوگنامه حسيني " به سمع مخاطبان مي رسد. كلام صميمي و اثر گذار شنوندگان ، قطعات كوتاه ادبي سركار خانم مريم نشيبا و نمونه هاي وزين و فاخر آثار موسيقيايي مختص واقع كربلا زينت بخش اين برنامه است. "سوگنامه حسيني" از ساعت 14:45به مدت يك ساعت پخش مي شود. همچنين ترجيع بندهاي مشهور شاعران آشنا با قيام عاشورا در قالب برنامه "سوگ سروده هاي جاودان" با اجراي استاد امير نوري، بار ديگر ياد آور قله هاي بي نظير ادب و هنر اين سرزمين مي شود. برنامه "سوگ سروده هاي جاودان" از شنبه 25 آبان از ساعت 19:30 از گروه فرهنگ راديو ايران پخش مي شود. گفتني‌هاي دفاع مقدس با قيام امام حسين (ع) در دو برنامه "نگاه روز "راديو ايران تلفيق مي‌شود. اين برنامه از ساعت 15:30به مدت 60 دقيقه تاسوعا و عاشورا روي آنتن مي‌رود. در روز تاسوعا "نگاه روز"به تهيه كنندگي حسين معصومي و در روز عاشورا به تهيه كنندگي آرمان ستوده و گويندگي مهدي طهماسبي روي آنتن مي رود . همچنين در اين برنامه محمد فرخي و محمد مهدي رضايي از كارشناسان مذهبي و علي گلي جانباز و رزمنده در برنامه حضور دارند و در خصوص ولايت پذيري و عاشورا و ايثار صحبت مي كنند . در برنامه "خيمه گاه "كه روز عاشورا از ساعت 9 صبح از آنتن راديو ايران پخش مي شود ، نماز عاشوراي حسيني به امامت آيت الله مكارم شيرازي به طور زنده شنيده مي شود . در اين برنامه ، ضمن ارتباط با گزارشگران سراسر كشور ، قيام امام حسين(ع)، اهداف و جايگاهش در نزد مسلمانان و شيعيان در گفت و گو با حجت الاسلام آقا بابا بررسي مي شود .

راديو تهران

راديو تهران دربرنامه ايي با عنوان "منهاج " به معرفي و تفسير نمادهاي محرم، آيين هاي عزاداري در شهرستانهاي استان تهران و معرفي برنامه ها و مراسم تكايا و حسينيه هاي معروف تهران مي پردازد.از ديگر بخش هاي اين برنامه پخش كلام بزرگان معاصردرباب واقعه كربلا و پخش روضه هايي از مداحان مشهور و معروف تهران است. اين برنامه،روزهاي تاسوعا و عاشورا و 12 محرم از ساعت 15 تا 19 پخش مي شود. شنوندگان راديو تهران همچنين مي توانند، تحليل وبررسي تابلوي نقاشي عصر عاشورا اثر ماندگار و ارزشمند استاد پيشكسوت و فرهيخته محمودفرشچيان را جمعه 24 آبان، در برنامه "محدوده كلگون" از ساعت 13 و 30 بشنوند. "سقاي كوچك" عنوان برنامه ديگري است كه جمعه ساعت 15 و 15 دقيقه به زبان كودكانه، آموزه ها و مفاهيم عاشورايي را معرفي مي كند. همچنين نواهاي آييني و نغمات ديني پيرغلامان حسيني در برنامه اي با عنوان "آواي كاروان" به صورت زنده از شبكه راديويي تهران پخش مي شود. اين برنامه درروزهاي تاسوعا و عاشورا و شهادت حضرت امام زين العابدين (ع) از ساعت 13 و 30 دقيقه به مدت يك ساعت روي آنتن راديو تهران مي رود. برنامه "با حسين مي مانيم"، "شرح بي نهايت"، "چراغ هدايت"، "سياه و سفيد" و... از ديگر برنامه هايي است كه به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني از راديو تهران موج اف.ام رديف 94 مگاهرتز پخش مي شود.

راديو معارف

راديو معارف همزمان با ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني ويژه برنامه‌هاي «خورشيد بر ني»، «موج اشك» و «حسينيه» و مستندهاي راديويي «نغمه كوثري» و «ضريح» ازراديو معارف پخش مي‌شود. به گزارش روابط عمومي رسانه ملي،ويژه برنامه زنده «خورشيد بر ني» با هدف شرح آيات عاشورايي و آيات ناظربه حادثه عاشورا از 21 تا 23 آبان 92 مصادف با شب تاسوعا تا شام غريبان حسيني از ساعت 19:15 تا 21 تقديم شنوندگان راديو معارف مي‌شود. همچنين ويژه برنامه‌هاي زنده «حسينيه» و «موج اشك» كه از اول محرم به روي آنتن رفته است به مناسبت تاسوعا و عاشوراي حسيني با افزايش زمان پخش و اضافه شدن كارشناسان جديد به ترتيب ساعت 8:40 تا 11 صبح و 14:30 تا 17 عصر روزهاي تاسوعا و عاشورا پخش خواهند شد. دو مستند ويژه راديويي با عنوان «نغمه كوثري» و «ضريح» ازديگر برنامه هاي راديو معارف ويژه عاشورا و تاسوعاي حسيني است.مستند راديويي«نغمه كوثري» مستندي است درباره زندگي مرحوم حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد كوثري روضه خوان، مداح و ستايشگر اهل بيت عليهم السلام .اين مستند چهارشنبه 22 آبان مصادف با تاسوعاي حسيني ساعت 3:30 پخش مي‌شود. مستند راديويي «ضريح» نيز روايتگر مراحل ساخت، انتقال و نصب ضريح جديد حضرت امام حسين عليه السلام است. اين مستند پنجشنبه 23 آبان 92 مصادف با عاشوراي حسيني از ساعت 3:30 تقديم سوگواران شنونده راديو معارف خواهد شد. راديو معارف برروي موج اف ام رديف 96 تا 97 مگاهرتز و از طريق گيرنده ‌هاي ديجيتال خانگي «ست تاپ باكس» قابل دريافت است. همچنين پخش زنده اين راديو از طريق سايت www.radiomaaref.ir نيز قابل دسترسي است.

 راديو جوان

 شبكه راديويي جوان در ايام تاسوعا وعاشورا با برنامه‌هاي متنوع در كنار عزاداران حسيني خواهد بود. "ظهرآن روز" عنوان برنامه اي از گروه جوان و انديشه است كه در 2 قسمت تهيه شده و در روزهاي تاسوعا و عاشورا ساعت 10بخش مي شود .اين برنامه شامل معرفي شخصيت ها و چهره هاي تأثير گذار واقعه عاشورا و شرح وقايع به شكل روايي ، نمايشي ومقتل خواني است. برنامه "كسي صدام مي زنه " كاري از گروه جوان و انديشه، در يك قسمت 45 دقيقه اي تهيه شده و روز تاسوعا ساعت 11:30 پخش مي شود.اين برنامه ضمن تلاش براي فرهنگ سازي نماز اول وقت به تشريح عزاداري واقعي به مناسبت ايام عاشورا مي پردازد .

 همچنين برنامه "بهتر از اين" به مدت 60 دقيقه، روز تاسوعا ساعت 12:30 از راديو جوان روي آنتن مي‌رود. اين برنامه شامل گفت وگو با كارشناسان با موضوع عاشورا ، مداحي و نوحه و گزارش مردمي است. برنامه" اين حال غريب"از گروه جوان و جامعه در 3 قسمت 60 دقيقه اي تهيه شده و از تاريخ 22 تا 24 آبان ساعت 9 پخش مي شود. اين برنامه درباره روز هاي تاسوعا و عاشورا است. برنامه "براي امشب" نيز از 21 تا 24 آبان ساعت 22 درباره چگونگي ياري رساني به دين و حفظ آن بحث مي‌كند.

 "سايبان"عنوان برنامه اي از گروه جوان و فرهنگ است كه در 4 برنامه 60 دقيقه اي توليد شده است. اين برنامه در ساعت 21 روزهاي 20 تا 23 آبان روي آنتن مي رود. اين برنامه به بررسي آئين هاي بومي و ملي، موسيقي آئيني و نواحي، عزاداري اصيل ايراني، پرده خواني و هنرهاي آيئني مي پردازد. برنامه " شور و شيون " شامل بررسي تاريخچه نواهاي عاشورايي استان هاي مختلف و گفت وگو با مداحان پيشكسوت است كه روزهاي 21 تا 24 آبان ، ساعت 20:15 مي توانيد شنونده آن باشيد .

 برنامه " تغزل سرخ " كاري از گروه جوان و فرهنگ است كه در دو قسمت 45 دقيقه اي با موضوع قرائت شعرهاي عاشورايي ، مشاعره باشعر هاي عاشورهايي و آشنايي جوانان با اشعار عاشورايي توليد شده است . اين برنامه روز تاسوعا و عاشورا ساعت 16:15 پخش مي شود. برنامه"ني نامه"نيز با حضور كارشناسان به بررسي 5 منظومه عاشورايي مي پردازد. اين برنامه به مدت 30 دقيقه روز 23 آبان درساعت 15:15 همراه شنوندگان است. گفتني است برنامه هاي يگر راديو جوان نيز در اين ايام حال و هوايي عاشورايي مي‌گيرد.

راديو ورزش

راديو ورزش ويژه برنامه هاي تاسوعا وعاشوراي راديو ورزش به اين شرح است . برنامه "شام غريبان " را به تهيه كنندگي صدف صبحاني و گويندگي سبحان اكرامي ، بيست وسوم آبان ساعت21 بشنويد . اين برنامه به نوحه سرايي ومرثيه خواني بر مظلوميت وارد شده بركاروان اسيران مي پردازد . بحث هاي كارشناسي و نكات اخلاقي قيام عاشورا را از زبان كارشناس برنامه حجت السلام مير هاشمي در برنامه "اخلاق در ورزش " كه روز تاسوعا و عاشورا ساعت 14 پخش مي شود بشنويد .

 همچنين برنامه " مويه هاي غريبانه " نيز به مناسبت شب عاشورا به نوحه سرايي و مرثيه خواني براي امام حسين (ع) و ياران با وفايش مي پردازد . اين برنامه به تهيه كنندگي عبادا...رضايي و گويندگي مهرداد محمدي ساعت 19:30 روي آنتن مي رود. در برنامه "راست قامتان " مجيد مرادي گزارشگر برنامه به معرفي قهرمانان ورزشكاري كه به درجه رفيع شهادت نائل شده اند مي پردازد. اين برنامه 22و23 آبان ماه ، به سردبيري صدف صبحاني و گويندگي سبحان اكرامي ساعت 15به روي آنتن مي رود. گفتني است برنامه "سوگ آسمانها " كه در روز تاسوعا و عاشورا از ساعت 16:30 به مدت 90 دقيقه پخش مي شود به نوحه سرايي ، مرثيه خواني ، بحث كارشناسي در باب قيام عاشورا مي پردازد. اين برنامه به تهيه كنندگي عبادا...رضايي و گويندگي عليرضا كنگرلو به روي آنتن مي رود.

"عاشورا سراپرده راز" ويژه برنامه شنيدني روز عاشورا است كه به مقتل خواني براي امام حسين(ع) وياران با وفايش مي پردازد. اين برنامه ساعت 9 به مدت 90 دقيقه روي آنتن مي رود. "آخرين شب " ويژه برنامه شب عاشوراست كه از ساعت 21:15 به مدت 45 دقيقه به سمع مخاطبان مي رسد. در اين برنامه در خصوص وفاي به عهد و پيروي از ولايت و رهبري با كارشناسان حوزه فرهنگ صحبت خواهد شد . برنامه "برآستان جانان " به سردبيري احمد طاهري و گويندگي عليرضا كنگرلو ،نيز روز تاسوعا از ساعت 7:30 تا 9 به گفتگو با ورزشكاراني كه نائل به زيارت حرم حسيني شده اند مي پردازد .

راديو گفت و گو

 راديو گفت وگو برنامه"حقيقت جاويد" شبكه راديويي گفت وگو ،در روز تاسوعاي حسيني(ع) علت ماندگاري عزاداري سيد و سالارشهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)را در ميان ملل مختلف جهان اسلام بررسي مي كند . به گزارش روابط عمومي رسانه ملي، ويژه برنامه "حقيقت جاويد" از گروه تاريخ و فرهنگ راديو گفت و گو ،به مناسبت تاسوعاي حسيني ،به موضوع عزاداري حضرت امام حسين (ع) در ميان ملل مختلف جهان ،بيان نظر انديشمندان اهل سنت و هم‌چنين انديشمندان غير مسلمان درخصوص سيدالشهدا(ع) مي پردازد. دكتر رجبي دواني، دكتر صفري ،حجج السلام مهدي طائب ،ميرلوحي و دهدار از كارشناسان برنامه هستند. برنامه "حقيقت جاويد" ،چهارشنبه22 آبان، ساعت12:20 ،از شبكه راديويي گفت وگو، موج اف ام ،رديف 103.5، پخش مي شود .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
سلام
اگه میشه اون مداحی رو که در روز عاشورا پخش کردین که اولش میخوند ( از شراره خیمه آ دامن طفل تو سوخت ) که نمی دونم از کدوم مداح بود را میخوام میشه راهنمایم کنین !
آخرین اخبار