ضرورت رعایت مسائل بهداشتی در نذري‌دادن و پذیرایی در ايام محرم

نذري‌دادن و پذیرایی در ايام محرم بايد با رعايت مسائل بهداشت فردي، محيطي، مواد غذايي و ظروف توزيع غذا انجام شود.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: هرگونه پخت و پز در مكان‌هایي كه داراي حداقل شرايط بهداشتي و مورد تأييد مراكز بهداشتي محل است، صورت گيرد.

مهندس نعمت‌اله معروفی افزود: تمامی افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا باید قبلا نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي اقدام کنند و رعايت بهداشت فردي آنها ضروري است.

 مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد. مواد غذايي اوليه حتما سالم و بهداشتي باشد، ترجيحا از مواد غذايي بسته‌بندي ‌شده كه مورد تأييد وزارت بهداشت است، استفاده شود.

معروفی خاطرنشان کرد: آشپزها باید از فرآورده‌هاي دامي با كشتار مجاز و يا بسته‌بندي شده كه مورد تأييد وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است، استفاده کنند.

 وی یادآور شد: باید از نمك‌هاي بسته‌بندي يددار تصفيه شده داراي مجوز بهداشتي و آرم استاندارد در تهيه و پخت غذا و مصرف بر روي سفره‌ها استفاده شود.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: از نگهداري موادغذايي پخته شده در دماي محيط به‌مدت طولاني(حداكثر دو ساعت) خودداري شود و در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته شده در دماي زير چهار درجه و يا بالاي 60 درجه سانتي‌گراد نگهداري شود.

مهندس معروفی گفت: در توزيع سبزي و سالاد باید چهار مرحله سالم‌سازی شامل: شست و شو، انگل‌زدایی و گندزدایی با مواد مجاز و شست و شوی نهایی در مورد هر یک از سبزی‌ها، میوه‌ها و صیفی‌جات انجام شود.

وی با بیان اینکه تهيه و نصب وسايل اطفاء حريق به‌منظور كنترل و جلوگيري از آتش‌سوزي‌هاي احتمالي الزامي است، اظهار داشت: ايمني مراكز عزاداری از نظر پرتگاه‌هاي موجود، راه‌پله‌ها، نرده‌ها و سيم‌كشي برق رعايت شده و قبل از شروع مراسم كنترل لازم توسط افراد متخصص صورت پذيرد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به اینکه شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چند بار مصرف كه براي توزيع ‌آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي‌شود، صورت پذيرد، خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از ظروف يك‌بار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف گياهي(بر پايه نشاسته ذرت) استفاده شود.

 معروفی اضافه کرد: توزيع آب، شربت و شير در بين دسته‌هاي عزاداري و يا در مراسم با ليوان يك‌بار مصرف صورت گيرد و از فرو بردن ليوان و پارچ به‌داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است جلوگيري شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار