در گفتگو با شبکه فاکس نيوز:

بولتون: مذاکره با ايران اشتباه است و بايد فشارها تشديد شود

مقام سابق آمريکايي از رويکرد مذاکراتي دولت اوباما درباره ايران انتقاد و بر لزوم تشديد فشارها و تحريمها عليه ايران تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "جان بولتون" نماينده سابق آمريکا در سازمان ملل متحد در دوران رياست جمهوري جرج بوش در گفتگو با شبکه تلويزيوني فاکس نيوز مدعي شد: "گزارش جديدي درباره برنامه هسته اي ايران منتشر شده است که مي گويد ايران تا مرحله ساخت بمب اتمي فقط يک ماه فاصله دارد. اين گزارش نشان مي دهد ايران تا چه اندازه برنامه هسته اي اش را گسترش داده است. ايران براي ساخت يک يا دو بمب اتمي تلاش نمي کند بلکه مي خواهد به ظرفيتي در برنامه هسته اي دست پيدا کند که وقتي تصميم گرفت به فرار هسته اي بپردازد و برنامه هسته اي اش را تسليحاتي کند، بتواند اين کار را انجام بدهد و دهها سلاح هسته اي بسازد. بازه هاي زماني که درباره فعاليت هسته اي ايران مطرح مي شود نشان مي دهد ظرفيت هسته اي اين کشور بسيار زياد است و مذاکرات با ايران فقط بستري براي خريد زمان بيشتر براي ايران است. مطالبي که مقامات اسرائيل در اين خصوص بيان مي کنند بايد بسيار هشدار دهنده باشد زيرا زمان بسيار کوتاه است."

مجري شبکه در ادامه پرسيد: "باتوجه به اينکه گازگرفتن تاثيرگذار در اين زمينه(حمله نظامي) کار آمريکا است. پارس کردنهاي اسرائيل(هشدارهاو تهديدها) تا چه اندازه تاثيرگذار است؟"

بولتون در پاسخ گفت: "اسرائيل در حال حاضر براي حمله به ايران توانايي ندارد زيرا توانايي آن محدود است."

مجري پرسيد اين اقدام بايد در چه آينده نزديکي انجام شود؟ آيا منظور شما چند هفته است يا چند ماه ديگر؟
بولتون در پاسخ مدعي شد: "به نظرمن، هر روز که سپري مي شود خطر توسعه برنامه هسته اي ايران در مکانهايي که از آن اطلاع نداريم افزايش مي يابد. ممکن است در داخل ايران مراکزي وجود داشته باشد که ما از آن هيچ اطلاعي نداشته باشيم و فقط درباره آن گمانه زني کنيم. ممکن است ايران همين حالا نيز از خط قرمز هسته اي عبور کرده باشد. اين سخن به معناي آن است که اقدام ايران در تلافي براي هرگونه حمله احتمالي آمريکا يا اسرائيل، استفاده از تسليحات هسته اي خواهد بود. به نظرمن، اسرائيل از برخي جهات همين حالا نيز خيلي دير کرده است. هر روز که سپري مي شود خطر مطرح براي آنها افزايش مي يابد."

مجري شبکه پرسيد اين درحالي است که مقامات کاخ سفيد و وزارت امورخارجه آمريکا از کنگره درخواست کرده اند اعمال هرگونه تحريمهاي جديد را عليه ايران به تاخير بيندازد زيرا واشنگتن مي خواهد گفتگوهاي ديپلماتيکي که با ايران در جريان است ادامه پيدا کند و فرصتي داده شود تا اين گفتگوها شايد نتيجه بخش باشد. نظر شما درباره اين راهبرد چيست؟
بولتون در پاسخ گفت:"به نظرمن، رويکرد دولت آمريکا چيزي بغير از نرمش درمقابل ايران نيست. به نظرمن، آمريکا بايد با صراحت در اين خصوص عمل کند. فکر نمي کنم تحريمهاي اقتصادي که کنگره عليه ايران اعمال کرده است يا در حال بررسي آن است مي تواند سبب توقف برنامه هسته اي ايران شود اما سبب مي شود بر ايران فشارهايي وارد شود. شواهدي نيز وجود دارد که گوياي شدت و جديت موضع طرف آمريکايي است. وقتي مي بينيم دولت اوباما در مخالفت با اعمال تحريمهاي جديد عليه ايران رايزني مي کند، پيام روشني به ايران فرستاده مي شود مبني بر اينکه آنها در موضع قويتري براي چانه زني در مذاکرات قرار دارند و دليلي ندارد امتيازهاي محتوايي و جدي بدهند زيرا کاخ سفيد اين کار را براي ايران انجام مي دهد.

مجري شبکه پرسيد به نظر شما سير تحولات در اين خصوص چگونه است؟ آيا احتمال بروز مناقشه جديد در منطقه خاورميانه قريب الوقوع است؟
بولتون در پاسخ گفت:"خير. لزوما اينطور نيست.خطر بزرگتر اين است که دولت آمريکا همه امتيازهايي را که ايران مي خواهد به اين کشور بدهد و برنامه هسته اي ايران را مشروع کند. اين اقدام به بروز خطر بلندمدت تر و بزرگتري منجر مي شود."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار