رضایی در نشست خبری:

همزمان با انجام مذاکرات اقتصاد کشور را متحول سازیم/ واقع‌بین باشیم و از خوش‌بینی‌های زودرس پرهیز کنیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این مدت اخیر هیچ صدای واحدی از سوی غربی‌ها به گوش شنیده نمی‌شود لذا ما باید با امتیازاتی که در دست داریم از خوش‌بینی‌های زودرس پرهیز کنیم و مقداری واقع بین باشیم.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران "محسن رضایی" در نشست خبری خود بعد از تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مباحث مهم مورد بحث در مجمع اظهار داشت: تشکیل سه جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است تا بتوانیم در شرایط کنونی کشور، برای عبور از تحریم‌ها و آسیب ناپذیری اقتصاد ملی از فشارهای بین المللی تلاش کنیم.  
 
وی افزود: ساماندهی اقتصاد ملی و سیاست خارجی کشور به عنوان دو مکمل برای ما بسیار حائز اهمیت بوده تا بتوانیم با فعال شدن مقوله سیاست خارجی و هم چنین ساماندهی اقتصاد ملی کشور را در مرحله آسیب ناپذیری قرار دهیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید کاری کرد که اقتصاد کشور در آینده در مقابل تحریم‌ها تاب بیاورد، گفت: اگر ما در گذشته اقدام به کاهش وابستگی خود به نفت می‌کردیم قطعا در زمان کنونی آسیب پذیر نمی‌شدیم لذا باید اقتصاد مقاومتی را با دو هدف اساسی یعنی آسیب ناپذیری، تحریم ناپذیری و افزایش انعطاف پذیری برای عبور از فشارهای بین المللی و دیگری فرصت سازی از تحریم‌های اقتصادی مورد توجه قرار دهیم.

*پیشرفت‌های نظامی کنونی از دل اقتدار در جنگ رخ داده است
 
این فعال سیاسی ادامه داد: باید با اقدامات خود و استفاده از فرصت‌ها زمینه شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم سازیم چرا که ملت ایران از بحران جنگ توانست برای احیای خود از فرصت‌ها استفاده کند و به نوعی پیشرفت‌های نظامی کنونی از دل اقتدار در جنگ رخ داده است.  
 
وی بیان داشت: مشاهده آسیب‌ها و پیشرفت‌های اقتصاد ایران آمادگی آن‌ها را برای انجام مذاکرات بیشتر با جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.
 
رضایی با بیان این که خوش بینی ایرانی و سواستفاده خارجیان مسائلی است که باید کماکان مورد توجه ما قرار گیرد، گفت: متاسفانه در طول تاریخ ایران این دو مقوله هیچ گاه اجازه فعال سازی سیاست خارجی را به کشورمان نداده و این برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب است که اقدام به انجام روابط دو طرفه و سیاست خارجی فی مابین کرده‌ایم چرا که همیشه شاهد روابط خنثی و یک طرفه میان خود با دیگر کشورها بوده‌ایم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سیاست خارجی فعال نیازمند سیاست مدبرانه ناظر بر حفظ منافع ارزشی و حیاتی است که قطعا ما را به هدف مورد نظر خواهد رساند تا بتوانیم از امتیازات به دست آمده برای پیشرفت اقتصاد در کشور استفاده کنیم.  
 
وی با اشاره به بی احترامی‌های برخی از مقامات آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: بروز برخی از رفتارهای زشت و بی احترامی از سوی دیگر مقامات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای نشان دهنده این است که آن‌ها هیچ‌گاه یاد نگرفته‌اند با چنین شیوه‌های سنتی نمی‌توانند با ایران مذاکره کنند. 

* همزمان با انجام مذاکرات اقتصاد کشور را متحول سازیم
 
رضایی سنجش میزان همکاری آمریکایی‌ها با ایران را حداقل نتیجه مذاکرات دانست و خاطر نشان کرد: با کمی صبر و حوصله و حمایت از دولت طی ماههای آینده نتیجه قطعی انجام مذاکرات مشخص خواهد شد لذا باید در این مدت زمان همزمان با انجام مذاکرات اقتصاد کشور را با تحول همراه سازیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصوبات این مجمع در جلسات اخیر درباره مسائل اقتصادی کشور تصریح کرد: اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها، رعایت سهم بندی عادلانه در زنجیره تولید از سوی عوامل تولید، توجه به خدمات راهبردی، تولیدات داخلی در رابطه با تامین کالاهای اساسی کشور به ویژه امنیت غذایی و دارویی، اتخاذ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف از جمله مواردی بود که مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت.  
 
وی بیان داشت: سیاست مربوط به اصلاح الگوی مصرف مسئله‌ای بود که مورد توجه بیشتری قرار گرفت که در این میان می‌توان ژاپن و چین را نمونه‌های خوبی برای مثال ذکر کرد لذا باید گفت در مراحل اول تولید امکان دارد که کالاهای ایرانی ضعیف باشند اما با اتخاذ تدابیر، سیاست و همکاری عمومی می‌توانیم تولید داخلی را تشویق و تقویت کنیم تا بتوانیم با توجه به رعایت استانداردها امنیت مردم را تامین سازیم.  
 
وی با اشاره به رویکردهای متفاوت در کشور از سوی افراد مختلف نسبت به سیاست خارجی دولت اظهار داشت: آزادی همین است و بهتر است که تمامی گروه‌ها در غالب موافقین و مخالفین به صورت آزادانه حرفهای خود را مطرح کنند تا به نوعی شاهد شکل گیری فضای واقعی در این میان باشیم چرا که اگر فضا کنترل شده باشد امکان سواستفاده از طرف مقابل نسبت به این مسئله افزایش می‌یابد به همین خاطر همه باید نظرات خود را با هدف همکاری با دولت ارائه دهند. 

* افراط و تفریط در هر مسئله‌ای عمل پسندیده و مثبت نیست/ از خوش بینی‌های زودرس پرهیز کنیم
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات ژنو اظهار داشت: افراط و تفریط در هر مسئله‌ای عمل پسندیده و مثبت نیست لذا باید منتظر ماند که طرف مقابل با ما چگونه رفتار می‌کند و این در حالی است که در این مدت اخیر هیچ صدای واحدی از سوی غربی‌ها به گوش شنیده نمی‌شود لذا ما باید با امتیازاتی که در دست داریم از خوش بینی‌های زودرس پرهیز کنیم و مقداری واقع بین باشیم.  
 
این فعال سیاسی درباره بررسی جرم سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست‌های مربوط به انتخابات در کمیته‌های مختلف مجمع در حال بررسی است اما بحث جرم سیاسی اگر به صورت قانون درآید و در صورت اختلافش با شورای نگهبان حق ورود به آن را داریم.  
 
وی ادامه داد: حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان از جمله مواردی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بتوانیم در مورد تاثیرات بانکی و اعتبارات بخشودگی نظرات خود را در زمان ممکن اعلام نماییم.  
 
رضایی با اشاره به حضور تمامی اعضا در جلسات مجمع گفت: آیین نامه خاصی در این خصوص نداریم و تمامی شخصیت‌‌های عضو در مجمع آزاد هستند که در جلسات حضور پیدا کنند اما گاهی اوقات برخی افراد به دلیل کهولت سنی ممکن است تاخیر داشته باشند اما غالب افراد همیشه شرکت خواهند کرد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان درباره قطع وابستگی کشور به نفت و توجه به بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا کشاورزی را از حالت سنتی خارج کنیم تا به غیر از تامین نیاز داخلی اقدام به صادرات کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار