رایگان درمان شوید/

پاسخ سوالات خود در زمینه "بيماري آلزايمر" را اینجا مشاهده کنید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"رایگان درمان شوید" مطرح کرده بودند، توسط متخصص مغز و اعصاب پاسخ داده شد.

گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت رایگان درمان شوید مطرح کرده بودند را منتشر كرد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص بيماري آلزايمر كه توسط دكتر محمد علي اکبريان متخصص اين رشته داده شده است، به شرح ذیل است:

***سمیرا:
 
 با سلام علایم و نشانه های اختصاصی بیماری آلزایمر چه هستند؟  

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب:  اولین علامت اختلال در شناخت است یعنی حافظه ی نزدیک فعال شده و کارها و کلمات را دوباره تکرار می کند اما "حافظه بلند مدت" باقی مانده حتی اگر از 20 سال گذشته از یک بیمار پرسیده شود قادر به توضیح دادن خواهد بود اما حافظه نزدیک او منحل شده و کارها و صحبت ها بعد از چند دقیقه فراموش می شود. در واقع "سیستم GPS پیشرفته مغز" بيمار مختل مي شود.
 
***مهدوی:  

آیا "مطالعه" زیاد از بروز آلزایمر جلوگیری می کند؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: انجام ورزش مغز و سلول های مغزی مثل "مطالعه کردن"، تفکر، "حل جدول"، "نگاه کردن فیلم" از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.  
 
***علیرضا:  

آیا این واقعیت دارد که آدمای تحصیل کرده دچار این بیماری میشن؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: هر کسی می تواند دچار این بیماری شود اغلب بیشتر افراد در سن 80 الی 85 سالگی دچار این بیماری می شوند البته در برخي موارد بروز اين بيماري به صورت "ارثي" است.
 
***ناشناس:  

آیا تغذیه درست میتونه از بروز آلزایمر جلوگیری کند؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: تغذیه صحیح برای حفظ و نگهداری و "گردش خون" می تواند از بروز زودرس اين بيماري جلوگیری کند در واقع  مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی که آنتی اکسیدان هم دارند می توانند از آلزایمر جلوگیری کنند.  
 
***علی:
 
شروع آلزایمر بیشتر از چه سنیه؟ مهمترین دلیل بروز این بیماری چیه؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: 10 الی 15 درصد اختلالات ژنی است که افراد منجر به آلزایمر می شوند اما شروع آلزایمر از سن 60سالگی است بیشتر افراد سالمند درگیر این بیماری می شوند.
 
***سارا:

لطفا در مورد بیماری آلزایمر و روش های پیشگیری از این بیماری توضیح بدین متشکرم. 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: آلزایمر بیماری است که اولین علت بروز آن اختلال در شناخت افراد است در واقع حافظه ای نزدیک منحل شده است ورزش، تغذیه مناسب، مطالعه مداوم و تفکر از روش های پیشگیری آلزایمر است.  
 
***کاظم:  

سلام لطفا در مورد بهترین روش برخورد با بیماران آلزایمری توضیح بدین، خیلی ممنون از راهنماییتون.  

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: با بیماران آلزایمری باید خوب برخورد شود در واقع اطرافیان نباید "بدخلقی" کنند و نگذارند این بیماران برای خرید، فروش و معامله از خانه خارج شوند زیرا "معاشرت اجتماعی" برای این بیماران بسیار سخت است.  
 
***علی:
 
تشخیص قطعی آلزایمر چگونه است؟ آیا تشخیص قطعی دارد؟  

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: "کم خونی" و برخی بیماری ها ممکن است با بیماری آلزایمر تشخیص داده شوند در واقع اگر متخصصان مغز و اعصاب یک تست حداقل فرآیند مغزی از این افراد بگیرند اگر بیمار از بارم 30 نمره 30 را آورده هیچ نوع مشکلی ندارد با "ام آر آی"، یک آزمایش خون بیماری فرد تشخیص داده می شود. 
 
***کیوان احمدی:
  
آیا می شود از آلزایمر پیشگیری کرد؟ راههای پیشگیری را لطفا مطرح کنید 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: ورزش، تغذیه مناسب، مطالعه مداوم و تفکر از راههای پیشگیری آلزایمر است، پیشگیری بیماری آلزایمر 50، 50 است گاهی اوقات نمی توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.  
 
***محمدی:
  
اگر پدر و مادری به آلزایمر مبتلا باشند، حتما فرزندان آن ها هم دچار این بیماری خواهند شد؟  

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: ممکن است شاید در ژن آن فرزند بیماری آلزایمر وجود داشته باشد پس تغذیه، ورزش و حل جداول از بروز آلزایمر جلوگیری می کند. 
 
***مازیار کریمی:
  
چه عاملی در بروز بیماری آلزایمر بیشتر موثراست؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب:  "ژن"، گاهی اوقات "افسردگی" در بروز آلزایمر موثر هستند.  
 
***سهیل:  

آیا تمام سالمندان به آلزایمر مبتلا خواهند شد؟  

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: خیر همه سالمندان به این بیماری مبتلا نمی شوند در سن 60 سالگی5 درصد افراد، در سن 70سالگی 20درصد و در سن 80 سالگی 30 درصد افراد دچار بیماری آلزایمر می شوند. 
 
***زهرا اکبری:  

آیا ممکن است یک فرد 30 ساله دچار آلزایمر و فراموشی شود؟ من چند ماهی است که احساس فراموشی می کنم و نگرانم که مبادا دچار آلزایمر شوم. مثلا هنگامی که از خانه بیرون میام مدام فکر می کنم که آیادر را قفل کرده ام اتو را از برق کشیده ام و ..... 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: معمولا شما دچار وسواس فکری هستيد کسی در 30 سالگی دچار این بیماری نمی شود معمولا اطرافیان متوجه این بیماری در فرد مورد نظر می شوند و پزشک مغز و اعصاب با گرفتن تست حداقل فرآیند مغزی این وسواس فکری از بین می رود.  
 
***مارال:  

آیا کسانی ک مغز فعال دارند هم دچار آلزایمر می شوند. 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب:  البته این بحث مستثنی نیست در واقع افراد تحصیل کرده و باهوش دیرتر دچار آلزایمر می شوند. 
 
***محمودی: 

چه راههای برای درمان آلزایمر دردسترس می باشند؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: "داروهای گیاهی" و انواع "داروهای شیمیایی" می توانند برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار بگیرند البته لازم به ذکراست نباید این داروها "خودسرانه" مصرف شوند.  
 
***سعیدی:  

اگر احساس کنیم که دچار آلزایمر شده ایم به کدام متخصص باید مراجعه کنیم؟ 

پاسخ از: دکتر محمد علي اکبريان، متخصص مغز و اعصاب: پزشک مغز و اعصاب و گاهی اوقات روان شناس اگر پزشک مغز و اعصاب نتوانست تشخیص دهد شاید پزشک روان شناس بتواند کمک به فرد آلزایمری کند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام آقای دکتر من یکی دوسال دستما موقعی که سبزی یا آش میخورم دستما وساق دستام گزگز میکنه علت ش چی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
سلام پدرم چند روز پیش کرونا گرفت بیمارستان بستری شد حالا هم دچار آلزایمر شده باید چیکلر کنیم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
سوگل احمدی
۱۷:۰۰ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام. خسته نباشین
من مادرم چند وقتی هست دچار فراموشی گرفته
مثلا اگر من کاری انجام بدم براش میگه خواهرم انجام داده
یا غذا میخوره میگه نخوردم ...خاله من خواهر بزرگتر مادرم
دچار این بیماری شده بود لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
سوگل احمدی
۱۶:۵۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام. خسته نباشین
من مادرم چند وقتی هست دچار فراموشی گرفته
مثلا اگر من کاری انجام بدم براش میگه خواهرم انجام داده
یا غذا میخوره میگه نخوردم ...خاله من خواهر بزرگتر مادرم
دچار این بیماری شده بود لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
من 17 ساله هستم و دچار فراموشی و آلزایمر شده ام آیا میتوان درمان شد؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
سلام.پدر من 5ماهه سکته مغزی خرده و دچار بیماری بلز هم شدند الان بعد از5 ماه هنوز یکسری حرفا میزنه که نگرانمون میکنه به دکترش گفتم فرمودند که نگران کننده نیست درست میشه حالا حرفهای که میزنه مثلا میگه خونمون موش داره ولی هیچ وقت نداشته. گاهی به ندرت یک سوال رو چندبار میپرسه . خیلی سادگی میکنه به نظرتون باید چیکار کرد و دقیقا مشکلش چیه آیا آلزایمره ؟ با تشکرفراوان.
Iran (Islamic Republic of)
احمد شهیر
۱۹:۴۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
من ۳۷ سال دارم گاهی اوقات وسایلی را که جایی گزاشتم یادم میرود کجا گزاشته ام گاهی هم در بیان کردن کلمات اشتباه میکنم گاهی اوقات احساس پوچی در سرم میکنم و احساس خالی شدن سرم را دارم آیا در من علایم الزایمر هست و من دچار آلزایمر شده ام خواهش میکنم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید ببخشید پدرم چند سال به پیر مغز والزایمر دچارشده می خواستم بدونم درمانی برای این مشکل نیست الان دچار بی اختیاری ادرار وبی اشتهای شده واز کمر هم خم شده لطفا جواب منو بدید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۴:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
مادرم نزدیک ۹ ساله ک الزایمر گرفته و زمین گیر شده..مرتب ترشحات حلق و بینی داره تا سر حد خفگی..یه دارویی هست برای کنترل بیشتر این حساسیت..(مشکل بلعیدن هم داره) مچڪرم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۰:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید/الزایمر
معرفی دارو برای از بین بردن حساسیت و کم شدن ترشحات حلق و بینی.
مادر من نزدیک ۸ سال هست الزایمر داره،،سنش هم ۷۰ هست..مشکل بلعیدن داره..و بی دلیل و برای گاهی چندین روز ترشحات پشت حلق و بینی داره شدید،،اصلا سرما نخورده..ولی با کلی امپول انتی بیوتیک بهتر میشه..فقط خواستم کمکم کنید دارویی اسپری یا درمان خونگی بهم معرفی کنید برای از بین رفتن این حساسیت...ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۱۹ ۰۹ دی ۱۳۹۷
خسته نباشید، همسر من زمانی که فشار عصبی بهش وارد میشه، به کل حافظه اش را از دست میده، طوری که من راهم نمیشناسه، ولی بعد از ده بیست دقیقه همه چیز یادش میاد، باید دقیقا به چه متخصصی رجوع کنیم؟
Germany
روح‌اله لطفی
۰۵:۱۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
درود؛پدر من ۸۵ سال دارن واز مشکل سرطان ریه که اونم تازه تشخیص داده شده رنج میبره بیماریش پیشرفت زیادی داشته چون نمیشد متقاعدش کرد که بره پیش پزشک حالا هم فقط متوجه شدیم که یه توده تقریبا بزرگ در ریه‌ش داره و از ریه‌ش خلطهای خونی بیرون میاد ؛متخصصین گفتن که باید بیاد تا نمونه برداری کنیم تا نوعش مشخص بشه و الان چند شبه تو بیداری حالتهای الزایمری رو نشون میده مثلا بچه‌هاشو میشناسه ولی فکر میکنه تو منزل خودش نیست یا با یکی از دوستاش که چندین سال پیش فوت کرده صحبت میکنه هر شب با یکی از دوستاش دکتر قبل از اینکه بیماری ریه‌ش مشخص بشه قرص پرگابالین بهش داده بود ومن الان این قرصو بهش میدم تا شب راحت بخوابه ؛الان به نظر شما باید پیش چه متخصصی بریم و ایا دادن قرص پرگابالین مشکلی ایجاد نمیکنه ؛اخه ما از مرکز استان دور هستیم و دسترسی به پزشک و امکانات پزشکی نداریم اگه میشه جوابم رو لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
اکبراضغری
۲۲:۵۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
سلام.من ۳۶سالمه هستم دوساله که حافظه نزدیکم خوب کار نمیکنه.گذشته های دور همش یادم هست .ولی امروز یه کاری میکنم یا چیزی را پنهان میکنم فردا بطور کل یادم میره تا اینکه یکی بهم بگه یا بعدا ببینمش یادم بیفته.
و این مشکلاتی واسم درست کروه .لطف راهنمایم کنید چکار باید بکنم یا به کدوم متخصص مراجعه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
من هم یک نوع تست دیدم که تو مراحل اولیه و سن کم آلزایمر ارزیابی میکنه
United States of America
احمد
۱۲:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اقاى دكتر من وارد ٩١ سالگى شده ام هنوز الزايمر نگرفته ام تكليف من راهم معين كنيد وبراى رفع خستگى لبخندى هم بزنيد
Iran (Islamic Republic of)
hadigh
۰۰:۴۲ ۲۵ دی ۱۳۹۵
سلام من ۲۵ سال دارم لیسان پژوهشگری دارم حافظم خیلی ضعیف شده به طوری که بعضی از مسایل روزای قبلم و که باید یادم میموندو فراموش میکنم خیلی به مغزم فشار میارم ولی یادم نمیاد گاهی میرم یه جایی ولی یادم نمیاد چیکار داشتم چرا رفتم حفظ کردن حتی یک بیت شعر برام مشکل شده باید چندبار چک کنم میخواستم بدونم این علایم الزایمر لطفا جواب بدید
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
سلام مادرم حدود دوسال الزایمر گرفته 73سالشه تازگی ها پاهاش خشک شده وزمین گیر شده از قرص آلانزاپین ولورازپام وگابانتین استفاده میکنه یعنی ایا خشکی پاهاش ازعوارض بیماری هست؟هیچ نوع درمان وکنترل برای بیماریش نیست؟
Germany
3ara
۱۵:۴۷ ۱۳ تير ۱۳۹۴
سلااااام؛
من 15سالمه...
تازگی ها احساس میکنم دارم فراموش کار میشم و وسایلمو نمیدونم کوجا میزارم ..
یه جورایی هم مطمعنم ی جاایی گذاشتم ولی وقتی میرم برش دارم نیست نمیدونم این علائم فراموشیه یا بخاطر کم خونیه چون من تحقیق که کردم از علائم کم خونی حواس پرتی هم هست سرگیجه هم دارم وقتی بلند میشم...
حداقل سن آلزایمر چند ساله...؟؟؟
شما نوشته بودید 65 ولی من ی جاایی شنیدم 30 .40 ساله هم بوده ...
تا به حال شده از سن کمترم باشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ح الف
۲۰:۳۶ ۰۵ تير ۱۳۹۴
با سلام و خسته نباشید.
من مادرم شدیدا دچار افسردگیست شدیدا بدخلق و عصبانی و دجار وسواس است دکتر برای ایشون روزی سه تا سیتالوپرام20 تجویز کرده اما چون هم برادرش هم مادر و خاله و دایی هایش دچار آلزایمر شده اند میترسن با مصرف این دارو و هر داروی ضد افسردگی دیگر احتمال ابتلا ب بیماری آلزایمر زیاد شود.
نظر شما چیست؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
کاردار
۱۱:۰۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
سلام و خسته نباشین ،
ببخشید مادر من متولد سال 1334 است و از سال 1389 دچار آچار شدید شده پدر هم ندارم لطفاً مرا راهنمائی کنید .
چکار کنم ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۱۵:۵۵ ۰۲ تير ۱۳۹۳
سلام.خسته نباشید.واقعا خیلی جالب بود.امیدوارم بیشتر درمورد بیماری ها توضیح دهید.
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۶:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام من نمیدونم فراموشیم باعث افسردگیم شده یا افسرده بودنم عامل فراموشیمه. به نظر شما اول چه کار کنم 23 سال سن دارم
Iran (Islamic Republic of)
Sete
۲۰:۵۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
سلام...اتفاقی مشکلت رو خوندم و به عنوان یه دوست گفتم جواب بدهم

اصلا نترس..چون که توه سن شما طبیعیه استرس داشته باشید و احساس افسردگی کنید،،،و مغز برای اینکه بتونه فشار ناشی از استرس و مشکلات و بهم ریختگیت رو تاب بیاره و ارومت کنه...حافظه کوتاه مدت رو مرتب بیشترش رو پاک میکنه...این کاملا علمی هست که گفتم... شما باید خودتون رو اروم کنید،،،میتونید از موزیکی که گوش میدین شروع کنید،،،راک و متال و دی جی رو بزارید کنار و موسیقب اروم و کلاسیک گوش بدهین،،،فیلم هم همینطور...تاثیراتش معجزه اساس...موفق باشید✌
Iran (Islamic Republic of)
محمود ايراني
۰۹:۵۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
باسلام لطفاًپاسخ سوال مراهم بدهيد:
بنده39ساله هستم ودرشناسايي افرادومكانهادچارمشكل مي شوم بطوريكه بارفتن به جايي وديدن كسي يك يادوبار درشناسايي مسيررفته يافرد دچارمشكل مي شوم وبايدچندين بارتكرارشود تادرخاطرم بماند.درخصوص نوع مشكل بنده ودرمان آن لطفاًمراراهنمايي كنيد.
آخرین اخبار