نيويورک تايمز: ايران و غرب بايد اعتماد يکديگر را جلب کنند

روزنامه نيويورک تايمز نوشت: ايران و غرب در مذاکرات هسته اي بايد اعتماد يکديگر را جلب کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "توماس اردبرينک" نوشت: عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه  و يکي از اعضاي تيم ايران در مذاکرات هسته اي روز يکشنبه گفت مذاکره کنندگان هسته اي ايران روز سه شنبه در مذاکرات هسته اي پيشنهاد جديدي ارائه خواهند داد که قدرت هاي جهاني را بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي اين کشور متقاعد کند.

اين مذاکرات قرار است روز سه شنبه در ژنو آغاز شود.

حسن روحاني، رئيس جمهور جديد ايران به مردم اين کشور قول داده است بن بست ده ساله با غرب را بر سر برنامه هسته اي به پايان برساند. 

عراقچي در مورد جزئيات اين پيشنهاد جديد سخني نگفت. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز در پيامي در صفحه توئيتر خود در روز جمعه نوشت اين پيشنهاد روز سه شنبه در ژنو مطرح خواهد شد و نه قبل از آن. وي خواستار توقف گمانه زني ها در اين زمينه شد.

نيويورک تايمز نوشت: افزايش ذخاير اورانيوم غني شده در سطح بيست درصد در ايران يکي از نگراني هاي غرب است.

مقامات ايراني گفته اند اورانيوم غني شده تا اين سطح را مي توان ضعيف کرد و به سطح کمتر از بيست درصد رساند يا از آن براي سوخت نسبتا بي ضرر براي راکتور تحقيقاتي در تهران استفاده کرد.

عراقچي با رد پيشنهاد غرب در مذاکرات پيشين در مورد خروج ذخاير اورانيوم از ايران تاکيد کرد خارج کردن اين مواد از ايران خط قرمز اين کشور محسوب مي شود.

مقامات غربي همچنين از ايران مي خواهند غني سازي اورانيوم تا سطح بيست درصد را متوقف کند و تاسيسات غني سازي زيرزميني فردو را نيز تعطيل کند.

تحليلگران مي گويند ايران نيز به نوبه خود بايد از حسن نيت غرب مطمئن شود.

محمد علي شعباني، تحليلگر مستقر در تهران گفت: همه چيز به اين مسئله بستگي دارد. ايران آماده است گام هاي مهمي بردارد اما در عين حال بايد مطمئن شود که غرب حقوقش را مي پذيرد.

حميدرضا ترقي، گفت: ما اکنون يک تيم مذاکره کننده جديدي داريم که اختيار کامل براي رسيدن به توافق دارد.

وي افزود: ما به غني سازي ادامه خواهيم داد اما مي توانيم در مورد سطح اين فعاليت گفتگو کنيم؛ ما ذخاير اورانيوم خود را خواهيم داشت اما مي توانيم در مورد ميزان آن گفتگو کنيم.
برچسب ها: ایران ، غرب ، مذاکره ، هسته ای ، ژنو ، iran ، nuclear ، geneva
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار