نيويورک تايمز: انگليس و ايران در جهت بهبود روابط ديپلماتيک گام بر مي دارند

روزنامه نيويورک تايمز نوشت: ايران و انگليس در گام اول براي بهبود روابط ديپلماتيک دوجانبه، کاردارهاي غيرمقيم خود را در پايتخت هاي دو کشور تعيين مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه روز چهارشنبه در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "استيون ارلانگر" نوشت: انگليس و ايران در تلاش براي بهبود روابط تيره خود روز سه شنبه اعلام کردند کاردارهاي خود را که مقامي پائين تر از سفير است به منظور همکاري براي از سرگيري روابط کامل ديپلماتيک تعيين مي کنند.

اين ديپلمات ها در کشورهاي خود خواهند بود اما در مورد بازگشايي سفارت ها در لندن و تهران گفتگو خواهند کرد.

روابط ميان اين دو کشور در سال 2011 و در پي حمله معترضان به سفارت انگليس در تهران به پائين ترين سطح خود تنزل يافت.

اقدام براي از سرگيري روابط دو جانبه پس از آن صورت گرفت که ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس با محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در سازمان ملل ديدار کرد. هيگ روز سه شنبه به پارلمان انگليس گفت روز دوشنبه با ظريف گفتگوي تلفني داشته است.

وي افزود: من به صورت کاملا روشن به آقاي ظريف گفتم که ما براي برقراري تماس مستقيم و بهبود روابط دو جانبه آماده هستيم.

دولت جديد حسن روحاني، رئيس جمهور ايران از آمادگي براي برقراري روابط با غرب سخن گفته است . اين در حالي است که تهران خود را براي دور تازه اي از گفتگوها با شوراي امنيت سازمان ملل در مورد برنامه هسته اي خود آماده مي کند. ايران تاکيد دارد که آمريکا و اروپا تحريم هاي اقتصادي سخت را لغو کنند.

دولت اوباما گرچه در مورد پيام روحاني مبني بر آمادگي براي برقراري رابطه ترديد دارد با اين حال تمايل دارد تنش ها با ايران را از طريق مذاکره حل کند اما اسرائيل هشدار داده است هدف ايران ممکن است تلاش براي وقت کشي به منظور پيشرفت در برنامه تسليحات هسته اي اش باشد.

تهران اظهارات انگليس را در مورد برقراري روابط دو جانبه تاييد کرد و مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: مسائلي مربوط به ذهنيت تاريخي ايران از  نقش انگليس در ايران، اختلاف هاي دو کشور در مورد مسئله هسته اي، حقوق بشر و خاورميانه از جمله مسائل مورد بحث ميان ايران و انگليس خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار