اجلاس سراسري جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري/2

باهنر: برخي از مشكلات كنوني به دليل رويكردهاي غلط دولت قبلي است

نايب رئيس مجلس با اشاره به عملكرد دولت يازدهم ظرف 50 روز تصريح كرد: تحليل‌ها بايد عالمانه و عادلانه صورت گيرد و انصافا تلاش دولت در عرصه اقتصادي و همچنين تغيير رويكردها در اين پنجاه روز بسيار مثبت بوده است و برخي از مشكلاتي كه هم اكنون وجود دارد به دليل رويكردهاي غلط از دولت قبلي بوده است كه حاصل آن تورم 44 درصدي است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا باهنر" در اجلاس سراسري جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري كه در موسسه فرهنگي شهداي مؤتلفه برگزار شد، با تحليلي بر انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: هدف ما از برگزاري چنين اجلاسي علاوه بر آسيب شناسي در جريان اصولگرايي، ايجاد هماهنگي در كشور و كمك به دولت يازدهم در مسير صحيح براي كسب موفقيت است.
 
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين ادامه داد: جبهه پيروان بايد در تجميع برخي از رفتارها و سرمايه‌هاي اجتماعي و سياسي تجديد نظر كند و گام‌هاي محكم تري براي فعاليت در عرصه‌هاي مختلف بردارد.
 
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: با ترتيب بندي 32 اشكال و آسيب و همچنين ارائه راهكار براي حل اين مشكلات مي‌خواهيم در مسير صحيحي گام برداريم.
 
وي با تاكيد بر اينكه مردم از افراطي گري‌هاي شانزده سال جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا به جريان اعتدال روي آوردند خاطر نشان كرد: مردم از افراطي‌گري‌هاي دولت‌هاي هفتم تا دهم خسته شده بودند و به اعتدال با محوريت حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني راي دادند.
 
عضو جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري تصريح كرد: اشكالات موجود در جريان اصولگرايي علل شكست اين جريان در انتخابات بود اما علت تامع نبود و در اين ميان عوامل زيادي موثر بودند. 
 
باهنر با بيان اينكه حمايت از دولت يازدهم شعار جريان اصولگرايي از ابتدا تاكنون است گفت: حمايت از دولت يازدهم با شروطي  همچون اعتدال، تنش زدايي و حركت به سمت وحدت ادامه خواهد يافت.
 
وي افزود: بارها به بسياري از فعالان سياسي و كانديداي انتخاباتي گفتم كه اداره نظام جمهوري اسلامي ايران با اين همه فشار و مشكلات كه برخي از آنها هم نهادينه شده‌اند بسيار سخت و پيچيده است و هر گاه دولت از مشكلات بكاهد بايد علاوه بر حمايت از او دست مريزاد هم گفت.
 
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين با اشاره به  آمار نرخ بيكاري و افزايش قيمت‌ها تصريح كرد: آمار اين دو به عنوان شاخص‌هاي تكان دهنده و نگران كننده‌اي در كشور به حساب مي‌آيد كه بايد براي حل آنها گام‌هاي اساسي برداشت.
 
وي با اشاره به افزايش نرخ تورم 49 درصدي دوره سازندگي گفت: دوره دولت آيت‌الله هاشمي مجلس در آن دوره ترمز افزايش تورم را كشيد و به طور موقت ظرف كمتر از يك سال درمان شد.
 
نايب رئيس مجلس با اشاره به عملكرد دولت يازدهم ظرف 50 روز تصريح كرد: تحليل‌ها بايد عالمانه و عادلانه صورت گيرد و انصافا تلاش دولت در عرصه اقتصادي و همچنين تغيير رويكردها در اين پنجاه روز بسيار مثبت بوده است و برخي از مشكلاتي كه هم اكنون وجود دارد به دليل رويكردهاي غلط از دولت قبلي بوده است كه حاصل آن تورم 44 درصدي است.
 
نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: 20 درصد از نرخ تورم 44 درصدي ساختاري است و بودجه در آن عملياتي نيست و در واقع درآمدهاي دولت با هزينه‌هايش هم خواني ندارد.
 
وي افزود: دولت اگر در حل مشكلات خوب هم عمل كند قطعا كم تر از سه تا چهار سال مشكلات حل نخواهد شد اما قابل كنترل است.
 
باهنر با اشاره به طرح مسكن مهر تصريح كرد: اجراي چنين طرحي موجب 12 الي سيزده درصد تورم شد و در اجراي تصميمات درست نبايد بي باكي و بي خردي كرد هر چند نبايد از فوايد چنين طرحي براي بسياري از افرادي كه نسل اندر نسل زير سقف نمي‌خوابيدند و اكنون صاحبخانه شدند.

اين عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با اشاره به مشکلات و محسنات مسکن مهر اظهار داشت: در حالیکه مسکن مهر موجب شد تا یک میلیون خانوار دارای خانه شوند، 13 میلیون خانوار از قبل این قضیه باید 10 واحد درصد تورم را قبول کنند. حال باید حاکمیت تصمیم بگیرد آیا ملت می‌تواند مسکن دار شود بدون آنکه متحمل تورم شود؟ که در پاسخ باید گفت بله با اصلاح بخشی از سیاست‌ها می‌توان کاری کرد که ضمن خانه دار شدن شهروندان ایرانی از بروز تورم بیشتر جلوگیری کرد. اما باید گفت که مسکن مهر را نمی‌شود تعطیل کرد، در حالیکه 12 درصد تورم تنها در حوزه مسکن مهر را نمی‌شود به هیچ عنوان تحمل کرد.

باهنر با بیان اینکه ظرف 50 روز گذشته از آغاز دولت تدبیر و امید رویکرد این دولت در سیاست‌ها رویکردی بسیار مثبت است، تصریح کرد: زمانی گشایش هزینه‌های ال سی در کشورمان 10 درصد بود اما امروزه این رقم به 130 درصد رسیده که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را فلج کرده است اما طی تصمیم گیری‌هایی که انجام شد قرار بر آن شد تا این رقم به 30 درصد کاهش یابد.
 
وی در خصوص بحث یارانه‌ها افزود: در حال حاضر برای پرداخت 45 هزار تومان به هر شهروند ایرانی هرماه 500_600 میلیارد تومان دولت کم می‌آورد، در حالیکه این رقم را هم نمی‌تواند از بانک مرکزی قرض بگیرد چرا که موجب افزایش تورم می‌شود، به گونه‌ای که دولت باید سر ماه کلاه خود را بگردانند و از بنگاه‌های مخلتف و خزانه‌ها پول قرض بگیرد و نكته مهم اين است كه  برخی بنگاه‌های ما پوچ هستند چنانچه دولت فشار بیاورد می‌تواند از آنها پول قرض بگیرد، اما این قرض گرفتن موجب فروپاشی این بنگاه‌ها می‌شود.
 
باهنر تصریح کرد: این فروپاشی به تولید و اشتغال ضربه زده و در اینجاست که باید دولت تصمیمات شجاعانه بگیرد.
 
عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری ادامه داد: اینکه سخنگوی دولت می‌گوید تا آخر سال هیچ فرآورده نفتی را حتی یک ریال گران نمی‌کنیم حرف پخته‌ای نزده است.
 
باهنر تصریح رد: در حال حاضر به 73 میلیون جمعیت یارانه می‌دهیم در حالیکه 2 و 3 دهک از جامعه واقعا نیازی به این یارانه ندارند‌ و دولت باید بخشی از آنها را شناسایی کند.
 
وی تصریح کرد: افرادی که سالیانه مالیاتشان بالای 50 میليون است در واقع نیازی به 45 هزار تومان یارانه ندارند، بنابراین حداقل 2 دهک از یارانه بگیران را می‌شود حذف کرد.
 
عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با بیان اینکه دولت باید قیمت فرآورد‌ه‌ها را حداقل به اندازه تورم افزایش دهد اظهار داشت: یکی از راه‌های کاشه تورم آن است که دولت تا 5، 6 ماه آینده اعلام کند هیچ بنزین کوپني نداریم و قیمت بنزین را 700 تومان اعلام کند این امر می‌تواند200 ، 300 میلیون تومان از کسری ماهانه دولت را در ازای دادن یارانه جبران کند.
 
باهنر با تاکید بر اینکه باید برخی کارها انجام شود تا 44 درصد تورم را کنترل کنیم، بیان داشت: اگر دولت بتواند تورم 44 درصدی سال گذشته را روی 33، 34 درصد نگهدارد می‌توان به دولت دست مريزاد گفت.
 
وی با بیان اینکه در برخی از گزارشات و آمارهای دولت کمی اغراق می‌شود تاکید کرد: به طور مثال گفته‌اند که برخی کالاهای اساسی کم بوده و در انبارها وجود نداشته اما ظرف 45 روز از آغاز دولت تدبیر و امید تمامی این کمبودها جبران شده است و  حال در اینجا این مسئله مطرح می‌شود که اگر گندم، روغن و دیگر مواد کالای اساسی در انبارها موجود است، خریدشان در دوره‌های قبلی انجام شده  وگرنه ظرف 45 روز نمی‌شود کالای اساسی تامین کرد.
 
عضو جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری ادامه داد: در کنار این گزارشات البته می‌توان به برخی اقدامات اساسی دولت که بسیار هم مفید بوده اشاره کرد که این اقدامات مفید در زمینه بیماری‌های خاص صورت گرفته است. اما باید گفت در هر صورت قدم‌های امیدوارکننده‌ای را در دولت تدبیر و امید مشاهده می‌کنیم.
 
باهنر با تاکید بر اینکه در اینجا قصدم نقد دولت تدبیر و امید نیست اما باید به دولت در برون رفت از مشکلات کمک کنیم، تصریح کرد: در مورد سیاست‌های داخلی ما دولت را به عنوان یک دولت فراجناحی و اعتدال گرا قبول داریم اما یک مشکلی همیشه وجود دارد که با آمدن یک دولت جدید تمام افراد پیشین کنار گذاشته می شوند که این رویه اصلا مناسب نیست که در دوره ها گذشت نیز وجود داشته است.
 
وي تاکید كرد: در دنیا زمانی که یک حزب با یکدیگر رقابت می‌کنند حداکثر صد انسان در کشور تغییر می‌کنند اما باید از دكتر روحانی پرسید افرادی که بدون بلیط و اتوبوسی به دولت آمده‌اند دقیقا چند نفر هستند. این یک نگرانی است اگر قرار بر اصل به تغییر باشد.
 
باهنر ادامه داد: برخی از استاندارها شاید واقعا صلاحیت نداشتند اما نمی‌شود گفت هیچ کدام از این 30 استاندار از صلاحیت برخوردار نبودند حداحقل 5، 6 نفر از استانداران احمدی نژاد را می‌شود نگهداشت.

وي اظهار داشت: تغییرات بعضی وقت‌ها تغییرات معناداری است به این مفهوم که به طور مثال دولت تدبیر و امید برای پیشبرد سیاست‌های خود به تغییرات دست می‌زند،  اما بعضی تغییرات به منظور تغییر انجام می‌شود، که در اینجا توصیه می‌کنم دولت باید قدری محتاطانه عمل کند ما نمی‌گوییم دست دولت بسته باشد دولت باید نیروهایی که به درد می‌خورد بیاورد و پرورش دهد اما نباید طوری باشد که خودمان را از بخش عظیمی از نیروهای امینتی محروم کنیم تنها به این دلیل که این نیروها در دولت‌های قبلی کار می‌کردند.
 
باهنر درباره رویکرد دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: رویکرد دولت در دستگاه دیپلماسی رویکردی کاملا متفاوت از گذشته بوده است.
 
وی ادامه داد: سیاست‌های اصلی ما در کشور هیچ تغییری نکرد سیاست خارجی و منافع ملی در این مسائل را شورای عالی امنیت ملی طبق قوانین تصویب کرد و به تائید مقام معظم رهبری رساند که پس از آن کاملا لازم الاجراست و هیچ سک را حیت مجلس و دولت هم قصد دخالت در آن را ندارند و نمی‌توانند از آن عبور کنند.
 
اين عضو جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري افزود: ما برای منافع کشور و امنیت ملی یک سری ضوابط داریم که با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی کند اما معقدم بالای خط قرمزها جای مانور زیادی وجود دارد.
 
باهنر با اشاره به نوع ادبیات دولت تدبیر و امید و دولت دهم در دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: نه صرفا می‌توان سیاست دولت دکتر روحانی به دیپلماسی لبخند است و نه صرفا سیاست دولت احمدي نژاد که دیپلماسی اخم بود باشد بلکه دیپلماسی ما باید هردوی آنها بوده و به موقع از آنها استفاده کرد و اگر کسی فکر کند فقط با دیپلماسی لبخند می‌تواند کارها را به پیش ببرد کاملا اشتباه کرده است.
 
وی با اشاره به سفر اخیر دکتر روحاین به نیویورک اظهار داشت: این مسئله یک پیام جدید به دنیا داشت همانگونه که مقام معظم رهبری بر نرمش قهرمانان تاکید کردند دولت نیز بر آن تاکید کرد و گفت به دنبال یک بازی برد برد با طرف غربی است.
 
باهنر تصریح کرد: پیش از این بازی بازی برد_ باخت بود یعنی آمریکا و 1+ 5 می‌خواستند پشت ما را خالی کنند که نتوانستند، اما در حال حاضر هم ما هم طرف غربی باید نشان دهیم که به دنبال یک بازی برد_ برد هستیم و ما احساس ضعفی نمی‌کنیم که از اصل خود کنار بیاییم و کار خود را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.
 
وي افزود: سیاست راهبردی و نرمش قهرمانانه و آغاز بازی برد_برد سه مساله‌ای است که حضور دکتر روحانی در نیویورک برای کشورمان به ارمغان آورد که باید منتظر ماند و دید که در آخر ماه در ژنو نتایج مذاکرات به کجا خواهد انجامید.
 
باهنر تاکید کرد: غرب باید غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد و چنانچه این کار را انجام دهد می‌توان از آن به عنوان آغاز بازی رد_برد نامبرد و اگر آنها بازی برد_ برد را قبول کنند ما نیز حاضر به پذیرش آن خواهیم بود.
 
اين نماينده مجلس تصریح کرد: حقوق ما کاملا روشن است و با فتوای مقام معظم رهبری مشخص شده است، ما نه نیاز داریم و نه علاقه ای داریم که به سمت ساخت و تصویب سلاح و بمب هسته‌ای رویم، چرا که آن را بر خود حرام می دانیم. در فرهنگ شیعه فتوای یک مرجع معنایی دارد که غرب باید آن را بفهمد.
 
وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب در تاکتیک‌ها ضمن دفاع از دیپلماسی دولت از برخی رفتارها گلایه کردند چرا که برخی از این رفتارها ضروری نبود.
 
باهنر تصریح کرد: برخی اشتباه می‌کنند که می‌گویند روابط ایران و آمریکا به دوران آب شدن یخ‌ها رسیده است بلکه آب شدن یخ روابط ایارن و آمریکا فاصله زیادی دارد ما به دوران مدیریت دشمین با آمریکا رسیده‌ایم که در عین حال که دشمن هستیم، اما باید کارها را طوری مدیریت کنیم که حداقل زیان را ببینیم، ضمن اين كه  داستان 50 ساله آمریکا به این سادگی حل نمی‌شود.
 
نايب رئيس مجلس در پایان با اشاره به عملکرد اميدواركننده دولت یازدهم خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم با واقعیات جلو برویم و مشعوف نشویم، تیغیرات در داخل کشور در حد ضرورت پیگیری شود و اصل نباید به تغییر باشد، مردم نباید فکر کنند که سیاست خارجی یکشبه تغییر می‌کند و اینکه سرعت افزایش قیمت‌ها می‌تواند کنترل شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار