آلن ایر مدعي شد:

کری برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز با ایران مصمم است

آلن ایر، سخنگوی فارسي زبان وزارت خارجه آمریکا، حل مسئله هسته‌ای را گامی بزرگ عنوان کرد که می‌تواند به بهبود روابط ایران و آمریکا بیانجامد و مدعي شد: وزیر خارجه آمریکا برای رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز با ایران مصمم است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، آلن ایر به راديو سازمان سيا(فردا) مدعي شد برای حل این موضوع دولت آمریکا از هیچ اقدام سیاسی و دیپلماتیکی فروگذار نخواد کرد.

سخنگوی فارسي زبان وزارت خارجه آمریکا از گفته‌های دکتر حسن روحانی مقام‌های دولتی وي و نیز سخنرانی او در نشست عمومی ملل متحد استقبال و تاکید کرده است این سخنان با عمل همراه شود تا بتوان آنها را راستی‌آزمایی کرد.

در تازه‌ترین نشست اعضای ۵+۱ در نیویورک، قرار است امروز وزیران خارجه کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران و در میان آنها جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، دور یک میز بنشینند.

مامور سابق سازمان جاسوسي آمريکا در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع نشانه‌ای از نوعی بهبود روابط ایران و آمریکاست گفت: جان کری از سوی باراک اوباما به عنوان هدایت‌کننده مذاکرات اتمی انتخاب شده و این موضوع نشانه جدیت دولت ماست که این مسیر را طی کنیم و کری مصمم است که با ایران به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برسیم.

ایر ابراز امیدواری می‌کند که جلسه ۵+۱ در روز پنج‌شنبه آغازی باشد که در ماه آینده در ژنو ادامه داشته باشد و بر اساس آن بتوان به راه‌حلی رسید.

آلن ایر در مورد خبرهایی که حاکی از فراهم شدن تدارکاتی برای دیداری گذرا میان باراک اوباما و حسن روحانی بود، دیداری که صورت نگرفت، گفت: نباید این موضوع را بزرگ‌نمایی کرد.

ایر می‌گوید این دیدار فراهم نشد، ولی روز پنج‌شنبه حضور کری و ظریف می‌تواند پروسه جدیدی باشد.

سخنگوی فارسي زبان وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به گفته‌های باراک اوباما تاکید کرده است که روابط بین دو کشور یک شبه بهبود پیدا نمی‌کند و به زمان نیاز است ولی حل مناقشه هسته‌ای می‌تواند گام بزرگی در این زمینه و از آن مهم‌تر ثبات در منطقه باشد.

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته بود فرصت برای دیدار با اوباما کم بود. وي گفت که یخ تا حدی باز شده و فضا عوض شده است.

روز پنج‌شنبه وزیر خارجه ایران همراه دیگر همتایان خود در جلسه‌ای گرد هم می‌آیند که برای از سرگیری مذاکرات اتمی تشکیل می‌شود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است که ایران تمایل و آمادگی سیاسی برای مذاکرت جدی هسته‌ای دارد و امیدوار است جلسه پنج‌شنبه به  آغاز سریع مذاکرات و رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین مدت بیانجامد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آلن ایر ، ایران ، روحانی ، کری ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار