گزارش/ دستگاه قضا در هفته‌اي كه گذشت؛

از آزادي 80 نفر از محكومين امنيتي تا برکناري 6 قاضي و تبرئه متهمان بانک آريا

آزادي 80 نفر از محكومين امنيتي، آخرين جزئيات پرونده بانك آريا، ماجراي ارجاع پرونده دانشگاه ايرانيان به مراجع قضايي، آخرين جزييات پرداخت ديه حادثه ديدگان قم، جزئيات پرونده 6 قاضي بركنار شده، ارجاع طرح جرم سياسي به کميسيون مشترک قضايي و امنيت ملي مجلس و ....از مهم‌ترین اخبار این هفته دستگاه قضایی بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آزادي 80 نفر از محكومين امنيتي، آخرين جزئيات پرونده بانك آريا، ماجراي ارجاع پرونده دانشگاه ايرانيان به مراجع قضايي، آخرين جزييات پرداخت ديه حادثه ديدگان قم، جزئيات پرونده 6 قاضي بركنار شده، ارجاع طرح جرم سياسي به کميسيون مشترک قضايي و امنيت ملي مجلس و ....از مهم‌ترین اخبار این هفته دستگاه قضایی بود.

**علی‌اکبری در جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل انجمن حمایت از زندانیان استان اصفهان که با حضور رئیس کل دادگستری اين استان، دادستان و فرمانداران شهرستان اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه چرا برخی از زندانیان پس از آزادی دوباره سر از زندان در می‌آورند، اظهار داشت: از زندانیان پس از آزادی باید حمایت کرد، چنانکه 25 هزار نفر زندانی آزاد شده در کشور تحت مراقبت‌های بعد از زندان قرار داشته و از نظر جسمی و روحی زیر نظر هستند.




ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان آزاد شده

مديركل اقدامات تاميني و تربيتي سازمان زتدان‌هاي كشورگفت: وقتی زندانیان آزاد شده شغل و درآمد پایداری داشته باشند کمتر دچار تخلف و در نتیجه دستگیری مجدد و زندانی شدن می‌شوند.

**احمد خسروی رئیس کل دادگستری استان اصفهان از  آزادی 840 زندانی زندان‌های اين استان با عفو مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: از تعداد 3635 نفر محکوم محاکم عمومی و انقلاب استان اصفهان که به مناسبت عید سعید فطر مشمول عفو و تخفیف مجازات مقام معظم رهبری قرار گرفته بودند، 840 نفر آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.



آزادی 840 زندانی از زندان‌های استان اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از آزادی 840 زندانی زندان‌های اين استان با عفو مقام معظم رهبری خبر داد.

** محسن نصيري با اشاره به اينکه يکي از عوامل مهم در استخدام و يافتن شغل تشخیص وضعیت پیشینه افراد است افزود: داشتن سوء پيشينه در سوابق افرادي که مرتکب جرايم غيرعمد شده‌اند آنها را از حقوقي که تمامي افراد جامعه از آن بهره‌مند هستند محروم مي‌كند، بنابراين اجرايي شدن و پيگيري حذف سوء پيشينه ضروري به نظر مي‌رسد.






حذف سوء پيشينه مسکوت و بلاتکليف مانده است/ضرورت تبيين سازوکارهاي قانوني و اجرايي

مديرعامل انجمن حمايت زندانيان گفت:‌ يکي از عوامل مهم در استخدام افراد، تشخیص وضعیت پیشینه آنهاست اما، متاسفانه اين قانون به دليل عدم پيگيري مسئولين قوه قضاييه مسکوت و بلاتکليف مانده است.

**طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات "سیامک رفعتی" به سمت مدیرکل خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات منصوب شد.

مدیرکل خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد

مدیرکل خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از سوی حجت‌الاسلام شهریاری منصوب شد.


**"ناصر سراج" رئيس سازمان بازرسي كل كشور طي حكمي "محمدكاظم اسديان كوهستاني" را به سمت سرپرستي بازرسي كل امور بانك وبيمه منصوب كرد.

سرپرست بازرسي كل امور بانك و بيمه سازمان بازرسي كل كشور منصوب شد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور طي حكمي "محمدكاظم اسديان كوهستاني" را به سمت سرپرستي بازرسي كل امور بانك وبيمه منصوب كرد.

**حجت‌الاسلام والمسلمين غلامحسین محسنی اژه‌ای دوشنبه  اول مهرماه سال جاري در پنجاه ‌و دومین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. محورهاي اين نشست : آخرين جزييات پرونده بانك آريا، نواقص پرونده "مهدي هاشمي"، ماجراي ارجاع پرونده دانشگاه ايرانيان به مراجع قضايي، آخرين جزييات پرداخت ديه حادثه ديدگان قم مورد بررسي قرار گرفت.




80  نفر از محكومين امنيتي مشمول عفو مقام معظم رهبري شدند/ پرونده دانشگاه ايرانيان در دست بررسي است


دادستان كل كشور در نشست خبري گفت: پرونده دانشگاه ايرانيان در حال رسیدگی است، ذیحسابی دعوت شده و مستندات نقل و انتقال وجه‌ها را ارائه داده است، در حال حاضر حساب مذکور مسدود است تا تعیین تکلیف شود.

**حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي وزير دادگستري به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس که صبح روز سه شنبه(دوم مهرماه) که با حضور بسيجيان، ايثارگران، مسئولين وزارت دادگستري و سازمان تعزيرات و سردار سرتيپ کريمي (معاون سياسي سپاه) در وزارت دادگستري برگزار شد به ايراد سخن پرداخت.





آرمان ملت ما عدالت و حق طلبي است

وزير دادگستري گفت: وظيفه ما اين است که با اجراي عدالت و قانون در راستاي تحقق آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي قدم برداريم چرا که آرمان ملت ما عدالت و حق طلبي است.

**قوه قضائیه به استناد «آیین‌نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات»مصوب 26/2/1392 رئیس قوه قضائیه و با عنایت به اصل انتخاب اصلح و لزوم شایسته سالاری در تصدی منصب خطیر قضاء، از اشخاص واجد شرایط ذیل ازطریق برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه علمی و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام به عمل می‌آورد.



جزئيات آزمون قضاوت سال 1392

اطلاعیه آزمون قضاوت سال 1392 از سوی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه منتشر شد.

***به نقل از قوه فضاييه؛‌ حسب اعلام دادستان انتظامي قضات و دبير كميسيون رسيدگي به صلاحيت قضات پس از اعلام تخلف شش نفر از قضات دادگستري و رسيدگي در مراجع مربوطه اعم از دادسرا و دادگاه عالي انتظامي و همچنين دادگاه رسيدگي به صلاحيت قضات و صدور حكم به سلب صلاحيت آنان و پس از تأييد و قطعي شدن در دادگاه تجديدنظر صلاحيت، مستنداً به تبصره 2 ماده 44 قانون نظارت بر رفتار قضات حسب دستور رئيس قوه قضاييه از منصب قضا بركنار شدند.

6 نفر از قضات دادگستري از منصب قضا بركنار شدند

شش نفر از قضات دادگستري پس از طي مراحل قانوني و قطعي شدن حكم در دادگاه تجديدنظر رسيدگي به صلاحيت قضات از منصب قضا بركنار شدند.

***حكم نهايي پرونده متهمان بانك آريا  سه‌شنبه 2 مهرماه صادر شد و پس از بررسي‌هاي كامل در مورد اين پرونده كليه متهمان بانك آريا تبرئه شدند.



تبرئه، حبس، جزاي نقدي و رد مال براي متهمان پرونده بانك آريا

يك منبع آگاه در مورد آخرين جزئيات پرونده بانك آريا گفت: پس از صدور حكم نهايي بانك آريا تبرئه، حبس، جزاي نقدي و رد مال براي متهمان در نظر گرفته شد.


** در جلسه سازمان بازرسي کل کشور که سه‌شنبه 2 مهرماه صورت گرفت، ناصر سراج رئيس سازمان بازرسي كل كشور به عنوان رئيس هيأت نظارت بر صندوق توسعه ملي، امين‌حسين رحيمي رئيس ديوان محاسبات به عنوان دبير هيأت نظارت و اكبر سهيلي پور رئيس سازمان حسابرسي به عنوان نايب رئيس هيأت نظارت بر صندوق توسعه ملي انتخاب شدند.




سراج رئيس هيأت نظارت بر صندوق توسعه ملي شد

پس از پايان راي گيري در جلسه سازمان بازرسي كل كشور، سراج به عنوان رئيس هيات نظارت بر صندوق توسعه ملي انتخاب شد.

** طرح جرم سیاسی از اعمال سلیقه در تشخیص مصداق‌های مجرمانه جلوگیری می‌کند و این در صورتی است که در اصل قانون جرم و مجازات باید جرم و مصداق‌هاي آن مشخص شود که این مسئله از مزیت‌های طرح جرم سیاسی است.
 


سخنگوي کميسيون قضايي مجلس گفت: طرح جرم سياسي به کمیسیون مشترک قضایی و امنیت ملی ارجاع مي‌شود و در نهایت در کمیسیون مشترک، بررسی شده و به تصویب خواهد رسيد.

**صبح روز چهارشنبه(3مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين "سيدابراهيم رئيسي" معاون اول قوه قضاييه، مراسم تحليف كارآموزان قضايي برگزار شد.



آيين تحليف ۳۳۳ كارآموز قضايي برگزار شد

آيين تحليف ۳۳۳كارآموز قضايي دوره‌هاي تهران و تبريز صبح روز چهارشنبه 3 مهرماه با حضور معاون اول قوه قضاييه در محل كاخ دادگستري برگزار شد.

**حجت‌الاسلام والمسلمين "سيد ابراهيم رئيسي" كه صبح روز چهارشنبه 3 مهرماه در مراسم تحليف كار آموزان قضايي تهران و تبريز حضور داشت در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ گفت و جزئيات پرونده 6 قاضي برکنار شده را تشريح کرد.

جزئيات پرونده 6 قاضي بركنار شده

معاون اول قوه قضاييه با ارائه جزئياتي از پرونده 6 قاضي بركنار شده گفت: اين قضات بركنار شده، ارتباطي با پرونده‌هاي قضايي معروف نداشتند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار