ناگفته های کیانوش عیاری و اهالی هنر در موردش+تصاوير

کیانوش عیاری در مراسم بزرگداشت خود رد ارسباران به مطالبی جالب و جذابی اشاراه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،شامگاه 28 شهریور ماه فرهنگسرا ارسباران بزرگداشتی برای یکی از فیلم سازان توانمند سینمای ایران به نام کیانوش عیاری گرفت که مراسم با حضور مردم و اهالی هنر گرم و پرشور برگزار شد.

 

با توجه به اینکه رضا درستکار منتقد سینما اجرا برنامه را به عهده گرفته بود با اشاره به چند نکته گفت: عجیب ترین اتفاق در نظامی که با تغییر برنامه هایش همه چیز را دستخوش تغییر قرار میدهد پابرجا بودن برنامه های باشگاه فیلم و برگزرای سیصد جلسه در سیصد هفته معجزه است.
 
وی در ادامه در خصوص فیلم سازی کیانوش عیاری عنوان کرد: کسانی که سینمای فرانسه را می شناسند می داند که جایگاه عیاری همچون فیلمساز ژان پیر است که خود را به جریان قبل از خودش متصل نمی کند به طوری که منفرد و مستقل در چارچوب سینما عمل می کند.

 
درستکار ادامه داد: خلق شصیت های خاص که با فرهنگ کشور متناسب است و هیچ کدام از فیلم هایش شبیه به هم نیست و در همه حال با خود می جنگد.
 
کیانوش عیاری کارگردان بزرگ تلویزیون و سینمای ایران ضمن تشکر و عذرخواهی بابت حضور هنرمندان در این مراسم گفت: در این مراسم احساس کردم رونمایی از خصوصیات خودم است و برخلاف گفته های دیگران کم حافظگی مهم ترین مشکل من است همچنین در مورد خشونت و شوخی نیز باید بگویم احساس نمی کنم که دارم کاری می کنم.

 
وی ضمن ابراز گله مندی از پخش برخی صحبت ها در کلیپ خود عنوان کرد: قرار بود که قبل از پخش نظارتی بر کار داشته باشم اما با توجه به بدقولی امکان آمدن نداشتم و صبحت های در مورد مهران رجبی پخش شد.
 
عیاری ادامه داد: مهران رجبی بازیگر خوبی است اما به دلیل راحت بودنش بی ادب است و اگر او را در تلویزیون ندید می توانید در کانال های کولر ببینید.
 
وی تصریح کرد: امیدوارم این انرژی درست یا کاذب با مدیران جدید منجر به اکران فیلم خانه پدری شود تا من بتوانم مجدد فیلم بسازم و مطمئن باشید در کار جدیدم نیز کاری میکنم که محو کارم خواهم شوم تا دیده نشوم. 
 
در ادامه مجری برنامه از میان مهمانان داریوش اسدزاده، آفرین عبیسی، سعید پور صمیمی، ناصر هاشمی و بهاره افشار را دعوت کرد تا چند کلامی را در مورد عیاری سخن بگویند.
 
در ابتدا داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت عرصه هنر در خصوص آشنایی خود با عیاری گفت: در اولین کار بازیگریم افتخار آشنایی را با عیاری پیدا کردم و دوستی ، محبت و صبوری در وی هویدا بود.
 

وی ادامه داد: زمانی که سال 1328 به سینما آمدم اولین آموش سینمایی را در فیلم "دو نیمه سیب" به من یاد دادند و در زمینه های میزانسن و حرکت تجربیات سینمایی خودشان را به من آموختند.
 
در ادامه آفرین عبیسی در خصوص این فیلم ساز عنوان کرد: زمان آشنایی من نیز تنها از طریق تماشای فیلم "بودن و نبودن" این کارگردان بود که بعد این فیلم شیفته کارهایشان شدم.
 
وی ادامه داد: سر پروژه مجیدی مجیدی بودم که با وی در مورد همکاری در "روزگار قریب" صحبت کردم و تنها قرارداد سفید امضاء میان ما ردوبدل شد.
 
این بازیگر تصریح کرد: به مدت یکسال همکاری داشتم و ازاینکه در خدمت وی بودم، خوشحالم.
 
همچنین سعید پور صمیمی ،دیگر بازیگر پیشکسوت، در این مراسم گفت: در دهه 50 که در اداره تلویزیون کار می کردم در کنار ساختمان ما سینما آزاد قرار داشت وکمابیش آشنا بودم عیاری را نمی شناختم اما ساخت فیلم کوتاهی توسط وی باب اشنایی ما شد.
 
وی ادامه داد: از اینکه در زمان زنده بودن آدم ها مراسم بزرگداشت گرفته می شود اتفاق خوب و خوشایندی است .
 
ناصر هاشمی ،بازیگر "خانه پدری"، عیاری استادی مسلم است و هرکدام از فیلم هایش ما را تحت تاثیر قرار می دهد شاید نگاهی خشن داشته باشد اما آدم لطیفی است.
 
وی ادامه داد: با بسیاری از فیلم سازان همکاری داشتم اما بازی برای عیاری با توجه به اینکه دیالوگ هارا حفظ می کرد، هیجان انگیز بود و ما را وادار به تمرین می کرد که به واسطه این تمرین انرژی فرو رفته ما را بیرون می کشید.
 
در پایان این بخش بهاره افشار نیز با اشاره به تنفر خود مبنی بر بازی کردن بازیگر در خصوص آشنایی خود گفت: اولین کارم با عیاری بود و بعد از چند مورد کا دوبار در سریال "روزگار قریب" فرصت همکاری مجدد پیدا کردم.
 
وی ادامه داد: در یکی از سکانس ها 48 بار برداشت داشتیم به طوری که اعتماد به نفس من به زیر صفر رسید بود زمانی که علت این اتفاق را جویا شدم به من گفت تو هم بازیگر شدی تو هم خراب می کنی به همین خاطر اینقدر ضایعت می کنم که تو ذهنت بمونه.
 
در ادامه مراسم کلیپی از صبحت های عیاری را نشان دادند که ناگفته های از مشکلات اکران فیلم هایش از جمله "خانه پدری" و بی ادب بودن مهران رجبی و سریال ها و فیلم هایی که تاکنون ساخته مطرح کرد.
 
همچنین مجدد از فیلم سازانی چون پرویز شهبازی، خسرو معصومی، امیر شهاب رضویان و دیگر اهالی سینما علیرضا زرین دست و هوشنگ گل مکانی برای بیان صحبت های خود در مورد کیانوش عیاری بر روی سن دعوت کردند.
 
ابتدا هوشنگ گل مکانی ،سردبیر مجله فیلم، در این مراسم گفت: همیشه فیلم هایی دوست دارم که به نظر می رسد کارگردان ندارد بسیاری نیز تصور می کنند که تعداد مقلدان کیارستمی زیاد است اما تنها عیاری از آن دست کارگردان هایی است که در پشت صحنه حضور ندارد.
 
وی ادامه داد: موفقیت هرکدام از آدم های هم نسل موفقیت خودم است فیلم "بودن و نبودن" از فیلم های نسل مورد علاقه من است و امیدوارم وی همچون سابق برای فیلم هایشان کارگردانی نکنند.
 
در ادامه خسور معصومی ،کارگردان سینما، در خصوص نحوه آشنایی خود با عیاری گفت: اشنایی با عیاری از یک عکس شروع شد پوستری از عیاری را چسبانده بودند که بروی آن نوشته شده بود در نظامی ستیز نمی توانید کار فرهنگی بکنید و از آنوشته و عکس بود که عاشق عیاری شدم.
 
همچنین پرویز شهبازی کارگردان فیلم "دربند"در این مراسم عنوان کرد: عیاری سینمای ایران در حال حاضر فیلم ساز من است به اعتقاد من تازه نفس ها شاهکارند  چراکه وی پلان هایی را گرفته که تکرار ناپذیرند.
 
وی ادامه داد: جای تاسف دارد که در سطح بین الملل به دلیل مسائل سیاسی هنوز عیاری را نشناختند و این جفایی بزرگ در حق این فیلم ساز است.
 
امیر شهاب رضویان دیگر کارگردان سینما در خصوص عیاری اظهار داشت: انسانی خوش ذات شریف و در عین حال بدقول است مردی خستگی ناپذیر خونسرد دارای حافظه قوی است به طوری که هیچ چیز از ذهن او پاک نمی شود.
 
وی ادامه داد: پروژه مشترکی را باهم داریم که در زمان شهرداری با مدیریت احمدی نژاد قرار بود 50 درصد پروژه را حمایت کنند که هنوز نتوانستیم بعد از 8 سال به چیزی دست پیدا کنیم.
 
در پایان این بخش نیز علیرضا زرین دست ،فیلمبردار سینما، گفت: عیاری برای سینمای ما خبری بود که هیچ کس انتظارش را نداشت زمان ساخت فیلم "آنسوی آتش" آرزو داشتم در کنار عیاری کار کنم و در پروژه "آبادانی ها" تجربه فوق العاده ای را به دست آوردم.
 
وی ادامه داد: خافظه قوی عیاری شگفت انگیز است چراکه تمام نماهای تصویری را در ذهن به یاد داشت.
 
گفتنی است در این مراسم چهره هایی چون شالیزه عارف پور مهرزاد دانش احمد طالبی نژاد طهماسب صلح جو مسعود اطیابی حبیب اسماعیلی حسن آقازمانی رضا رخشان شبنم عرفی نژاد نازنین فراهانی عباس یاری و علی رویین تن حضور داشتند که از کیانوش عیاری تقدیر کردند.
 
شایان ذکر است پوستری از کیانوش عیاری با امضاء فیلم سازان توسط وی رونمایی شد و همچنین بعد از مراسم نیز فیلم "آنسوی آتش" کیانوش عیاری را به صورت زیرنویس نمایش دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.